mask Startet 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2009 Hei godt folk, Vurderer og kjøpe meg en båt med innenbords motor. Motor skal ikke være eldre enn 2005 mod. Motorer mellom 200-300bhk av merkene: VP - Yanmar - Steyr - cummins/Merc. Lurer på hvordan disse motormerkene er utstyrt med tanke på vannkjølingen. Er det ett høytemp. og ett lavtemp. ferskvanns system som blir indirekte kjølt av sjøvann eller er lavtemp systemet erstattet med sjøvann? Er det dysekjøling på br.st ventiler? På forhånd takk. Mvh Mask Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Hehe.. Du er maskinist ser eg, ja Alle dei motorene som du lister opp har varmeveksler der sjøvann (som du kaller lavtempsystemet) kjøler ned ferskvannssida (som du da kaller på fagspråket høytempsystemet). Regner med at du skal kjøpe deg en skjærgårdsjeep, så da finner du nok ikkje motorer som kun har eit kjølesystem med kjølesløyfe som går i rør under båten og blir kjølt direkte av sjøvannet. På VP-motorane, så står injectorane (som du kaller brennstoffventiler) ned i hylser i toppen som er omringet av kjølevann til kjøling av dei. Eg kjenner ikkje til korleis det er på dei øvrige motorene som du lister opp. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Hei Bellen og takk for svaret, Er nok maskinist ja. Nei, skal ikke kjøpe skjærgårdsjeep det har eg idag. Har sans for Mørejet 30, solid og god båt. Det må vel bli mye tæringer i ladeluft, smørolje og gearolje kjølere etter en tid?? Selv om det er beskyttet med zinc-anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.