Jump to content

Hva er sjøv/ferskv-kjølt på motorer lev.etter 2005

mask

Recommended Posts

Hei godt folk,

Vurderer og kjøpe meg en båt med innenbords motor. Motor skal ikke være eldre enn 2005 mod.

Motorer mellom 200-300bhk av merkene: VP - Yanmar - Steyr - cummins/Merc.

Lurer på hvordan disse motormerkene er utstyrt med tanke på vannkjølingen. Er det ett høytemp. og ett lavtemp. ferskvanns system som blir indirekte kjølt av sjøvann eller er lavtemp systemet erstattet med sjøvann?

Er det dysekjøling på br.st ventiler?

På forhånd takk.

Mvh

Mask

:smiley:

Hehe.. Du er maskinist ser eg, ja :cheers: Alle dei motorene som du lister opp har varmeveksler der sjøvann (som du kaller lavtempsystemet) kjøler ned ferskvannssida (som du da kaller på fagspråket høytempsystemet). Regner med at du skal kjøpe deg en skjærgårdsjeep, så da finner du nok ikkje motorer som kun har eit kjølesystem med kjølesløyfe som går i rør under båten og blir kjølt direkte av sjøvannet.

På VP-motorane, så står injectorane (som du kaller brennstoffventiler) ned i hylser i toppen som er omringet av kjølevann til kjøling av dei. Eg kjenner ikkje til korleis det er på dei øvrige motorene som du lister opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...