Jump to content

Merkelig Suzuki klokke / timeteller????

Skvulpen

Recommended Posts

Noen som kjenner til dette instrumentet? Bilde

Det står på dashbordet på min "nye" Skibsplast 655, 2000-modell. Er det en klokke, eller er det en timeteller? Eller en kombinasjon av begge? (Står jo AM på den ...) Problemet er at den ikke vil reagere når jeg trykker på tastene for H eller M. Uansett om jeg trykker på en tast, eller diverse kombinasjoner av å holde inne / trykke begge. Fulgte ikke med noen dokumentasjon, forrige eier sier han ikke vet hvordan instrumentet fungerer ...

Nå oppfører "klokka" seg slik: Hver gang jeg slår på tenningen, viser den 1:00. Så begynner den å telle, slik at etter et kvarter viser den 1:15. Etter en time viser den 2:00. Altså er vel dette en form for timeteller? Men den stiller seg selv tilbake til 1:00 hver gang jeg slår av / på tenningen, - skulle dette være noen vits for å telle totalt antall motortimer, så burde det være mulig å få den til å lagre tiden, og dessuten starte på 0:00!!!

Men instrumentet reagerer altså ikke på noe som helst tastetrykk, så slik det nå fungerer, er det etter min mening verdiløst. Har søkt på Suzuki Marines web-sider, men dette instrumentet finnes ikke der. Mistenker i alle fall at "dingsen" er defekt ...

Får lyst til å røske ut hele greia!  :sad:

Dette ser jo ut som en vanlig klokke, med knapper til å stille timer og minutter. AM tyder jo også på at den viser kun 12 og ikke 24 timer. Men det kan jo høres ut som om klokka har "tatt kvelden".

Men dette kan vel 'Suzuki' svare på  :crazy:

Men dette kan vel 'Suzuki' svare på  :crazy:

Tja,

mitt forslag er at det er en vanlig klokke, som er feilkoblet. Dermed kutter minnet ut når strømmen frakobles ( tenninga ) Når tenninga igjen settes på, starter klokka på ny frisk, av en eller annen snodog grunn på kl. 0100.

Det gjør forresten også klokka i bilen min, som er en.........

Suzuki

No boat needed..

Tja, mitt forslag er at det er en vanlig klokke, som er feilkoblet.

Hm, det ante meg ... Ja, er dette bare en helt alminnelig klokke, så skal den UT, og det temmelig kvikt!! Klokke har jeg rundt håndleddet. "Hølet" etter klokka bruker jeg heller til et voltmeter, amperemeter eller noe annet nyttig. Takk for oppklaring!

Har en 2003 modell Suzuki 115 hk på samme båt som din. Hvis du har original turteller så har du timeteller på den. Riktignok ikke "på timen", men med intervall på 50 timer hvis jeg ikke husker feil.

Hvis motoren din har gått 51 timer, så skal du se det på turtellernen ved oppstart. Ganske innviklet, med står grundig forklart i bruksansvisningen.

Hvordan den på bildet funker, har jeg ikke peiling på  :confused:

Har en 2003 modell Suzuki 115 hk på samme båt som din. Hvis du har original turteller så har du timeteller på den. Riktignok ikke "på timen", men med intervall på 50 timer hvis jeg ikke husker feil.

Hvis motoren din har gått 51 timer, så skal du se det på turtellernen ved oppstart. Ganske innviklet, med står grundig forklart i bruksansvisningen.

Da har vi identisk motor! (Båten er 2000-modell, men motoren 2003). Enda en grunn til å fjerne denne "klokkebastarden". Armbåndsur har jeg på armen, timeteller ved å analysere turtellerens signal ved oppstart. Greit!

:yesnod:

Jeg har 2002 Suzuki 140hk, og har registrert at turtelleren tar en liten tur oppom et tall (lurer på om det er 15 eller 18 ???) før start. Nå har jeg desverre ikke instruksjonsboka, er det noen Suzukieiere som gidder å sjekke hva det kan bety, så blir jeg veldig  :yesnod:

Jeg har 2002 Suzuki 140hk, og har registrert at turtelleren tar en liten tur oppom et tall (lurer på om det er 15 eller 18 ???) før start. Nå har jeg desverre ikke instruksjonsboka, er det noen Suzukieiere som gidder å sjekke hva det kan bety, så blir jeg veldig  :yesnod:

Instruksjonsboka må være et "must" ved denne motoren, for her er mange merksnodige prosedyrer .... F.eks. når et visst antall timer er gått siden oljeskift, vil en lampe lyse samtidig som det lyder et pipesignal. For å avstille denne alarmen må du 1) vri tenningsnøkkelen i ON, 2) dra ut nødstopppsnoren, og 3) dra opp nødstoppbryteren tre ganger i løpet av 10 sekunder. Gjør du ikke dette, får du lys og alarm hver gang du slår på tenningen ...

Men det var timetelleren ... Instruksjonsboka har en tabell med div. kombinasjoner, kan ikke gjengi hele tabellen her, men etter 50 timer peker turtellernåla på 500 rpm, ingen lysblink, etter 60 timer peker nåla på 600 rpm, ingen blink. Så står det bare masse strek i tabellen, antar det skal bety at for hver 10.time viser turtelleren tilsvarende tall på telleren + 0, altså 70 timer = 700 rpm, osv., for neste indikasjon på tabellen er at etter 550 timer peker nåla på 5500 rpm samtidig som REV LIMIT - lampen lyser 1 gang. Osv. Lampens blinking indikerer 500 timer for hver blink.

Ifølge dette, skulle det tyde på at din motor er kjørt enten 150 eller 180 timer, dersom det er 15xx eller 18xx nåla peker på, og at det ikke blinker ... :yesnod:

Ja, ja, slik kan man altså lese av antall motortimer på Suzuki...  :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...