FENRIKSEN Startet 1.Februar.2009 Del på Facebook Startet 1.Februar.2009 Er i ferd med å anskaffe "ny" båt. Etter å ha: a: vurdert nokså ny Uttern 68 el.l. samt Arvor (bråkebøtter!) b: diverse påhengsdrevne "dekkshusbåter" b: et par hundre litt overprisete 80-tallsbåter med potensielle gigantutlegg i vente, har jeg muligens landet på: c: Noe helt annet: En nesten 40 år gammel Huwa 26 med en Ford Sabb 130 hk. Motor rimelig nyoverhalt på en yrkesskole (har sjekket med verksmester). Båten er småshabby, men grei nok, prisen OK. Ikke kjempebillig, men OK. Og så kan jeg gjøre noe helt annet med mellomlegget ... og vende meg til fire-fem knop lavere marsjfart enn tidligere. Dette er et flytende fikseprosjekt som kan brukes "underveis". Nye skroggjennomføringer/kraner, kraftigere dynamo med skikkelig ladespenning, ompakking av hylse og en generell opprydning av det elektriske anlegget er pri en. Deretter det kosmetiske. Men med tid&stunder må også den medtatte kalesjen byttes. Og siden jeg i grunner foretrekker lukket båt kan montering av HT eller lukket styrehus á la Viknes (vinduene fremover) vurderes når dagens kalesje lempes. Da helst kombinert med selvlesende dekk (ingen stor jobb). Ser det er H25-eiere på forumet. Vet noen om det finnes en hardtop på en låve eller i en garasje noen steder? Eller, enda bedre: Vet noen om et komplett overbygg fra en annen båt som vil passe H26 sånn noenlunde etter noen runder med stikksag og plast. Har snakket med sønnen til båtbygger Sølversen og en kar på Vestfold plast, de var svært hyggelige og skulle sjekke litt rundt omkring ang HT- men om ikke de finner noe hadde et alternativ vært greitt. Kom også gjerne med erfaringer, tips og innspill om modellen. Så vidt jeg forstår er dette "hel ved", både motor og båt er solide, enkle saker som fungerer godt og ikke byr på mange problemer. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Pøver å heve denne litt, jeg. Skal ta en prøvetur i uken og bestemme meg da. mvh j Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Hei Har desverre ikke noe å bringe til torgs vedr HT prosjektet ditt. Men hørtes spennende ut. Har selv en H26. Ett selvbygg fra 80 med en 120HK Ford 2515. Er blitt svært glad i denne selv om det kanskje var både lite gjennomtenkt og klokt førstevalg av båt (2003). Men etter å ha renovert alt det tekniske til for oss topp standard. Savner vel egentlig bare varme nå, men det får nå bare være iom det er kalesjebåt. Ditt prosjekt høres ganske spennende ut. Håper du oppdaterer tråden med litt info og kanskje bilder. Huwa'n vår var ikke helt lett å handskes med de første årene, men etter "ny" dieselpumpe kom på plass og en propell i baugen, er den blitt svært enkel å føre, enten i vind eller i trange havner. Men som sagt så gjenstår det kosmetiske. Føler at vi kommer til å holde på Huwa'n så derfor vil det være gøy å se hva du kan få til hvis du ender opp med denne båten. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
FENRIKSEN Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Takker for svar, legg gjerne ut noen bilder at din restaurerte hyggebåt. Forresten, hva får du med 120hk-maskinen (antar det er en F/S 2715) , marsjfart 14-15, topp 16-17 eller så? mvh j Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) Da ble det Huwa 26, 90k. Nyoverhalt Ford Sabb 130. Og mer hobby ... dett må gjøres en del med båten. Vurderer HT på sikt, men ny kalesje er allerede i bestilling, ca 10000 fra Hauge. Ikke ille. Og ny, tett kalesje kan vel funke like bra som HT her på vestlandet. Det blir bare en tilvenning, har tross alt hatt tre HT-båter. Planlegger å bruke ca 120 000 totalt på båten, da bør den bli rimelig bra. Er fortsatt int. i å komme i kontakt med andre H26-eiere! Det snør i Bergen! Ok styreposisjon, skal be om vinduer i kalesjen over styre/passasjerstolene. Romslig akterdekk, skal lakke et par strøk og legge inn et "sluk" slik at fiskeblod og evt regnvann kan feies ut. En slags juksevariant av selvlensende dekk. Jordslag? Gjett! Motorkassen er noe overdimensjonert, skal få tak i et par vinkelrør så kan den senkes 10- 15 cm, med en liten forhøyning der turboen sitter. Her trengs bare vask og et strøk maling i panel(!)taket. Redigert 5.Februar.2009 av FENRIKSEN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Gratulere med ny båt! Hva fart har båten? Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Gratulerer!! Hvilken årgang har motoren? Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Fart har jeg ikke målt, har mistet gps-en. Selger sier toppfart 18 knop, marsfart 15-16. På prøveturen var båten godt grodd, men mitt beste anslag var at vi holdt ca 14-15 uten å stresse maskinen, så jeg tror nok opplysningene stemmer noenlunde. Båten er '72, bygget av Sølversen, originalt typeskilt og bryterpanel er på plass. Motoren er nyere, en 1979-modell Ford Sabb rekkesekser, 130 hk, turbo. Mener det er et hurth gir, men er ikke sikker. Maskinen sto i en båt som ble brukt på fiskefagskolen på Austevoll. Den ble tatt ut av båten og iflg verksmester grundig overhalt (alle lagre, stemperinger etc) på skolen og så solgt. Selger sier han monterte inn den nye maskinen i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Gratulerer med "ny" båt, Fenriksen. Ditt spørsmål om fart på min kan jeg si det at etter jeg byttet dieselpumpe/dysespisser, har jeg antaklig justert tenninga for lavt. Var litt frem og tilbake med velmenende råd om jeg skulle sette den til 20 eller 24 grader. Satte den til 20 og er nok litt lavt. Så 24grader er nok riktig vil jeg tro. Jeg marsjet 12 knuter og greide ikke særlig mer en ca 2400 o/min. Med den gamle pumpa fikk jeg lett 2650 og ca 16 Kn enda den var sliten. Jeg er veldig selvlært, men føler at det er her tapet av de ekstra knutene ligger. Men å justere dette er jo ikke så ekstremt. Er en 2715 E maskin. Hjemmemarinisert med Bowmann utstyr. Det er i ettertid påstøpt ekstra bæring bak(på hver side av badstige). Over er det da laget til badeplatformer. Men føler at den har en tendens til å "grave" seg ned litt ved fult pådrag men hvor ofte skjer det. Båten er også vel 300 kg tyngre en fabrikkbygd. Han som monterte baugpropellen sa med en gang at det var en hjemmestøpt båt når han freste ut hullet i skroget. Er bl.annet også støpt inn ekstra avstiving/forsterkninger. Har byggebeskrivelse fra første eier som støpte den i 1980. Jeg skal se om ikke jeg har noen bilder av den fra jeg overtok til nå. Er jo mest det tekniske jeg har skiftet ut/lagt til. Trearbeider er av type hjemmesnekret men fungerer jo. Er ikke av den mest kravstore, men ser jo med bind for øynene at det trenges en del facelift. Har bl.annet stått med vann nede i salongen og meranti er ikke det som tåler vann over lengre tid best. Var store vannlekasjer bl.annet fra luftinntak på sidene. De var plassert lavt ned mot dollbord og dreneringsåpningen er vel litt feil plassert, så vann hadde fått lov å renne uhindret inn over flere år. Har blendet disse da den får plenty luft via ventilasjonsåpning fra hekken. Jeg erkjenner jeg ikke er finsnekker, men helt på trynet blir det vel ikke. Har jo laget til noen nye paneler allerede og de ble akseptable etter fruens syn. Men prosjektet båt har jo gått på bekostning av huset og har jo blitt noe forsømt da jeg trives så fordømt godt i båten. Men i år må jeg bare finne meg i at dette krever litt stell. Ser du har bestilt deg ny kalesje. Er vel noe jeg, om ikke alt for lenge, bør tenke på. Artig å se din erfaring med den når du har fått den montert. Virket jo som en hyggelig pris du har fått. Følg gjerne opp tråden eller kanskje en bør starte en ny som går på Huwa 26 -Oppgradering? Er jo en god del av dem. Sett en del av dem i Oslofjorden. Så også noen i Risør i fjor sommer. Uansett lykke til med ditt prosjekt. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Superkul Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 grattis med båt pøs på med bilder av ting ettervert Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
sommer og sol Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Heisann,jeg har ett par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Vindskjermen min er veldig løs på min Huwa 26,hvordan før jeg festet den.Har også noen gamle pullpiter hvor får jeg tak i nye. På forhånd takk. Mvh Gustavsen Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Er fortsatt int. i å komme i kontakt med andre H26-eiere! Hei Fenriksen. Hvordan går det med skipet ditt (om du har den fremdelses da). Laget for moro skyld en Huwagruppe på FB, men er nok kanskje litt sært emne der. Men kan jo legge inn en link til den her å se om det kommer til fler Huwa-eiere som kan dele med seg av ting og tang. http://www.facebook.com/update_security_info.php?wizard=1#!/group.php?gid=118174924901118&v=wall Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.