Jump to content

Instrument belysning i Yamaha instrumenter

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

I min nye Yamarin med Yamaha motor så mangler det instrument belysning. Er det noen i dette Forum som har koblet de digitale instrumentene til Yamaha tidligere og som kan gi meg et hint hva som kan være galt?

Vi kjøpte 2 stk båter og begge båtene har samme feil.

Takker for tips.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Bare et svakt minne da jeg eide en 115hk Yamaha. fra 1989:

I hele kabelstrengen mellom kontrollboks og instrumentene finnes det noen lysblå ledninger som er ansvarlig for instrumentbelysning. Disse er tenkt å bli koblet til +12V når du vil at instrumentbelysningen skal lyse. Og det er sikkert ikke gjort hos deg.

Sjekk bak instrumentpanelet om det slenger noen (blå) ledninger. I tilfelle sjekk om de har noe med instrumentbelysningen å gjøre - det burde være mulig å se - og koble de så over en bryter til +12V

Men for å si det igjen: slik var det hos meg for en del år siden - mulig at det er annerledes hos deg idag

Hadde tidligere Yamaha sine digitale instrumenter. Etter litt leting fant jeg to ledninger som ikke var koblet. Satte disse sammen (selvsagt ikke uten å sjekke koblingsskjema først) og resultatet ble at jeg hadde lys i instrumentene. Hadde altså ikke bryter på de, men det var kun lys når tenningen var på. Gjør jo ingenting om der er lys om dagen..

Husker dessverre ikke hvordan de ledningene så ut, men de hang rett ved siden av hverandre, bak instrumentene

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...