Jump to content

Har noen bruksanvisning til Volvo Flygmotor dieselvarmer


Executive

Recommended Posts

Min Volvo Flygmotor diesel varmer fungerer fint. Men jeg har ingen dokumentasjon på den. Så om noen har dette eller har tips om hvor det kan skaffes blir jeg glad for tips

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sjekket type nummeret. Det er en Volvo Flygmotor 041-D. tillv. nr. A1275 1988modell.

 

IM er sendt UFFE. Takk for hjelpen

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få tatt etpar bilder en dag.

 

Forrige eier kjørte den på parafin (vanlig fyringsparafin). Noe jeg har fortsatt med. Brenner røykfritt. Aner ikke om dette påvirker varmeren på negativt vis på sikt.

 

Noen som har gjort tilsvarende?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

041d_manual.jpg

Her er i hvert fald en tegning af den gamle varmer, som har siddet i min båd siden 1990, og stadig varmer perfekt.

Læste sidste år, at det skulle være godt at køre den på lampeolie (fyringsparafin?) et par gange hver sæson for at rense brændkammeret. Prøvede selv og den virker også fint på lampeolie.

Men det er jo nemmere at have et rør direkte ned i dieseltanken. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min får gå på parafin i framtiden også da. Så slipper jeg diesel lukt rundt min deilige V8 bensindrikker :lol:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Takk for manualen Uffe. :flag_da:

Denne ligger nå godt lagret på hardisken min.

Min varmer har også gått på parafin frem til nå. Dette fordi forrige eier benyttet dette på brenneren.

 

Vurdere imidlertid å gå over til diesel til sommeren da dette er enklere å skaffe nå vi er på tur, samt at jeg iføle en annen tråd her da skulle få ut mer effekt.

 

En ting iriterer meg litt med brenneren. Etter en stund drift tar brenneren pause dvs. den slutter og brenne. Den fortsetter imidlertid å blåse parafin. Kommer en periode med grå parafin damp. :headbang:

 

Det jeg lurer på er om deres opptrer på samme måte :confused:

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått adr. til Termomarin, der kan du også se på Ardic 04-d. Samme varmeren, forklart på en litt annen måte. Ingar har også hatt noen synspunkter på denne varmeren, søk på "flygmotor". Syntes han var i overkant negativ. Den fulgte med båten vi kjøpte for 4 år siden, har fungert feilfritt, tar diesel fra ene tanken, har to tanker. En uheldig opplevelse, tanken varmeren tok drivstoff fra gikk tom, da begynte den å "puffe" å avgav mye røyk. Det var ut for Strømtangen, Østfold, i dårlig vær. Trodde med en gang brann, ca. 10 min med med steress.

Link to post
Share on other sites

En ting iriterer meg litt med brenneren. Etter en stund drift tar brenneren pause dvs. den slutter og brenne. Den fortsetter imidlertid å blåse parafin. Kommer en periode med grå parafin damp. :headbang:

 

Det jeg lurer på er om deres opptrer på samme måte :confused:

 

Det har jeg ikke oplevet. Tror du der kommer luft i systemet på en eller anden måde? Hvis flammen går ud på grund af manglende parafin/diesel, tænder den ikke igen før den er afkølet noget, men "flammevagten" bør også afbryde brændstoftilførselen. Prøv at chekke el.-forbindelserne til flammevagten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
En ting iriterer meg litt med brenneren. Etter en stund drift tar brenneren pause dvs. den slutter og brenne. Den fortsetter imidlertid å blåse parafin. Kommer en periode med grå parafin damp. :headbang:

 

Det jeg lurer på er om deres opptrer på samme måte :confused:

 

Jeg har samme problem som periss beskriver på min 89-modell 041-D. Når termostaten kobler ut brenneren fortsetter dieselen å strømme inn. Setter termostaten på fullt for å slippe for mange utkoblinger, men er jo ikke noen ideell løsning.

 

Er det noen som vet om dette gjør den farlig å bruke? Liker ikke helt dampen som kommer når dieselen pumpes inn i det varme brennkammeret, men servicefyren som skulle se på den anbefalte ikke å starte med reprasjoner, og jeg er mindre interessert i å investere 10-15.000 i ny varmer med mindre det er helt krise.. :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har en ardic varmer som det snakkes om i denne tråden. Den fungerer helt utmerket,men så har vifta løsnet og et blad har knekt. er det noen som har en slik varmer som ikke er i bruk lenger som kunne tenke seg og selge meg deler. Ellers vet noen om hvor dette kan skaffes???

 

Mvh.Sjøman

Link to post
Share on other sites

Deler får du hos I.M.S. Sandefjord Per Jørgen Varild tlf 33466939. Iallefall for noen år siden.

Men nå har jo Termomarin reservedelseliste på nett ser jeg.

Jeg fikk et nytt modifisert dyserør til min Ardic 04-D (Serienr. B500C/82) fra -84 for noen år siden og da funket den iallefall fint etterpå. Delenr 3714481 (samme som 041-D).

 

Her er reservedelsoversikt Ardic fram til 1995 http://www.loftahammarsbatsallskap.se/docs...duktkatalog.pdf

 

Noen som kjenner til dette ?

Ardic pulsgiver til 04D ved ombygning, delenr. 3713844 kr 921,-

Brukes ved ombygn. til magnetventilpumpe .

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...