Jump to content

Hvorfor har noen båter styreposisjon på babordside?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Her har jeg sakset litt om hvor selve ordet styrbord stammer fra...

Finner ikke noe som sier noe om ordet styrbord relatert til styrepos på høyre side...

Hadde vært artig og funnet ut hvordan og hvorfor styreposisjonen har blitt vanligst på SB side på fritidsbåter...

 

Fra Norske wikipedia: Ordet styrbord stammer fra norrønt stýri, fra verbet stýra (lede, føre) og borð (kant). Vikingene styrte sine båter med styreåre (ror) som alltid var festet på høyre bord [borð]. Rorsmannen, som holdt styreåren med begge hender, stod med ryggen [bak] mot båtens venstre side (babord).

 

Og fra den Engelske Wikepedia: The origin of the term comes from early boating practices. Before ships had rudders on their centrelines, they were steered by use of a specialised oar. This oar was held by an oarsman located in the stern (back) of the ship. However, like most of the rest of society, there were many more right-handed sailors than left-handed sailors. This meant that the steering oar (which had been broadened to provide better control) used to be affixed to the right side of the ship. The word starboard comes from Old English steorbord, literally meaning the side on which the ship is steered, descendant from the Old Norse words stýri meaning “rudder” (from the verb stýra, literally “being at the helm”, “having a hand in”) and borð meaning etymologically “board”, then the “side of a ship”.

Mvh. SAP

Link to post

Vet ikke om det er den virkelige grunnen, men historien forteller om hvorfor Storø har roret på BB-----Når man var i godt selskap på sjøen og skulle smake på "batterivannet" og skålte, måtte skipperen ha høyre hånd fri, og kroppen vendt mot resten av selskapet. Kan nok ikke anbefales, annet enn når man er trygt i havn.

Men en hyggelig grunn var det jo :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Ang. Styrbord og babord......

 

Styrbord, høyre. "Styrebordet" Altså roret var alltid på høyre side på vikingskip.......som tidligere beskrevet i tråden.

På Engelsk heter jo babord, "Port", Altså, "havn"

Gamle båter la til med "port" / babord side, for å kunne styre med sideroret, og for ikke å skade det....

Dette er vel kjent for mange, men hva med "babord"? hvor kommer ordet babord fra? Noen som vet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Nei... :blush: Sorry... :tongue:

 

Googlet litt. Har vel sett dette før.... :crazy:

 

"The opposite side of a starboard is known as the larboard or the port side, and follows the same principle as the starboard side. As larboard and starboard resembled each other too closely, larboard was changed to port in order to help one distinguish between the two."

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Har vel skjært litt ut fra opprinnelig emne dette her, men allikevel...

 

Pendelferger jeg har reist med har hatt flagg i begge ender.

På Horten/Moss fergen mener jeg at jeg så det var automatisk nedhal og opphal av flag når fergen gikk fra land.

Flagget som var i baugen (enden som var i fartsretningen) lå da inne i ett rør, i nedre enden av fallet.

 

Pendelferger har dobble lanterner dvs. rød/grønn på begge sider.

De tenner grønnt på SB side og rødt på BB - da mener jeg sett ut fra fartsretning.

Så kan man spørre - hva om fergen bakker - hva er da SB/BB `?

Rent juridisk vil jeg da mene at SB/BB side er det som lanterneføringen viser.

Det står sikkert noe om dette i regelverket, men orker ikke leite.

 

Men ombord har man nok en fast definisjon på SB og BB - uansett hvilken vei fergen går.

(Ref. Heis-merkene til GungaDin) Hvis ikke hadde det vært en forvirrende plass å jobbe.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Bastø III er merket med "FORE" og "AFT" på innsiden av kjørportene. Merkingen kom etter at ferja kjørte i kaia flere ganger på kort tid. Dette definerer automatisk styrbord og babord side av skuta. Derimot viker den alltid for nyttetrafikk fra styrbord sett i fartsretningen. Flagget er i dag fast i samme ende uansett hvilken vei ferga går. Det med motrisert heising/firing og bytting av ende var noe som forsvant når Bastø-Fosen tok over fergedriften.

 

Mitt intrykk er at det med styreposisjon på babord side i lystbåter var mer utbredt tidligere. Da mener jeg den tiden da tre var dominerende byggemateriale.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...