Nøtterøy Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Vel, Mexicanerene brukte babor som venstre. Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Du har helt rett i det , styreåren ( roret ) var på styrbord side derfor noe som igjen gjenspeiler seg i det engelske ordet " port " eller "portside " (babord )som var denne siden dem måtte legge skuta inntil bryggene ( kaiene ) for ikke og ødelegge styreåren. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Du har helt rett i det , styreåren ( roret ) var på styrbord side derfor noe som igjen gjenspeiler seg i det engelske ordet " port " eller "portside " (babord )som var denne siden dem måtte legge skuta inntil bryggene ( kaiene ) for ikke og ødelegge styreåren. Ja alt dette er greit, det er selve ordet "babord" jeg lurer på, hva betyr det og hvor kommer det fra? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Nøtterøy Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Ja alt dette er greit, det er selve ordet "babord" jeg lurer på, hva betyr det venstre og hvor kommer det fra? Mexico Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Jeg kjenner skippere som ikke klarer å legge til med babordsida om de aldri så gjerne ville. Heisan folkens Artig tråd dette. I min Storebro er styreposisjonen på babord side. Det har, som andre også har nevnt, den fordelen at jeg har god oversikt mot styrbord. En annen fordel, slik jeg ser det, er at jeg har venstre hånd på trotlene og høyre hånd på roret som gjør at jeg føler at jeg har bedre kontroll under manøvrering til/fra brygge, men det er jo kanskje en smaksak. På den annen side betyr det også at jeg foretrekker å legge til med babord side hvor jeg har den beste oversikten fra styreposisjonen mot bryggekanten, mens god tradisjon tilsier at man skal legge til med "go'siden" som er styrbord side. Men det er vel kanskje flere meninger om det også? Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Alle ganger jeg har vært I Mexico (mange og lenge) har jeg brølt derecha og izguerda til drivern. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Skikkelige båter har styreposisjon i senter av båten....har de to så er ente begge plassert i senter eller likt på hver side av senter linjen... Det er ikke verre enn dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skvulpen Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Er det ikke slik at svenske båter (som Nimbus og Storebro) har styreposisjon på babord side? Svenskene kjørte jo også på "feil" side av vegen før i tida, - da hadde de bilrattet på motsatt side av oss andre ... Kanskje dette er noe som henger igjen, altså at svenskene på død og liv må gjøre ting omvendt av andre? Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Babord er et skips venstre side når man står akter og ser forut. Dette i motsetning til styrbord som er høyre side. Navigasjonslys på båtens babord side er rødt. Ordet stammer fra norrønt bak (bakk) og borð (kant). Vikingene styrte (fra norrønt stýra) sine båter med styreåre (ror) som alltid var festet på høyre bord. Rormannen, som holdt styreåren med begge hender, stod med ryggen mot båtens venstre side som dermed ble babord Sitér dette innlegget Link to post
Tuta Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Alle burde ha styrekonsollen på BB side. Jeg vet det er mange som er uenig i dette, men sett fra et sikkerhetsmessig aspekt er dette det eneste riktige. Det er flere årsaker til dette og jeg nevner bare: Bedre sikt til SB fordi hjørnestolper etc. blir "smalere" når en sitter litt unna. Ved kjøring har mange en tendens til å lene ryggen mot nærmeste skott og da må en snu seg litt i stolen. Når styringa sitter på SB side lener en seg mot BB og en har mest utsikt til BB, ikke til SB hvor en har vikeplit fra. Dersom styringen sitter på BB side og en lener seg inn til skottet ser en direkte mot SB og dermed øker sikkerheten. Jeg fikk overtalt en venn av meg til å velge styring på BB side til tross for stor skepsis. I ettertid er han overbevist om at dette er det eneste rette. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Her er en teori angående STB/BB. Man skal normalt ha møtende båter på babord side. Disse båtene er somregel synlige både fra BB og STB. Er det derimot smalt der du møter båten har du dårlig oversikt over land/bunforholdene på styrbord side dersom rattet er på BB. I tillegg vil du ubevisst legge deg mot den siden du har best oversikt når du kjører i leia. Er det da STB blir det naturlig å møte båter på BB. har prøvd dette selv med en båt som hadde rattet på BB. Hadde en tendens til å ligge på venstre side i leia. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Er det ikke slik at svenske båter (som Nimbus og Storebro) har styreposisjon på babord side? Svenskene kjørte jo også på "feil" side av vegen før i tida, - da hadde de bilrattet på motsatt side av oss andre ... Kanskje dette er noe som henger igjen, altså at svenskene på død og liv må gjøre ting omvendt av andre? Forbina båtene leveres med styreposisjon både på SB og BB side (avhengig av modell). Var det ikke slik at svenskene gikk gradvis over fra venstre til høyrekjøring, først vogntog og så personbilene Eller er det ulik oppfatning på Forbina-fabrikken om hva som er BB og SB? (spiller kanskje ikke så stor rolle, så lenge man ihvertfall klarer å plassere ratt/gearhendler på samme side) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Poseidon Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle bety noe om rattet er plassert på den ene eller andre siden. Selv har jeg ihvertfall aldri heftet meg med det ene eller andre som en fordel eller ulempe - med det ene unntak at man i noen tilfeller kan fristes til å sitte med "ryggen mot vikeplikten". Ombord i POSEIDON II har jeg styrestikke i begge sider, samt i midten. I tillegg er motorkontrollere og reversering duplisert i begge sider, noe som kan være fordelaktig hvis man f.eks har en havarist eller folk i sjøen på den ene eller andre siden . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Herman Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Alle påhengere med rorkult jeg har vært borti har hatt denne rorkulten på babord side av motoren noe som gjør at man må styre med venstre arm Noen som har forsøkt å styre påhengeren med HØYRE arm (sitte på babord side i jolla)? Selv i åpent farvann føler jeg det helt umulig, blir som å skrive med venstre hånd, men å styre/gasse en påhenger innebærer jo ikke akkurat vanskelig koordinering av fingrene slik som skriving gjør. Hånden i været de som mener at det er like lett å sitte på babord som på styrbord side av jolla å styre! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Jeg har lagt merke til at en del barn sitter på babord side i jolla og styrer med høyre arm, gjorde det også selv i min barndom og tror at det kan ha noe med armstyrke å gjøre. På denne måten får jo jolla en slagside, men det kan jeg ikke huske som noe problem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Hånden i været de som mener at det er like lett å sitte på babord som på styrbord side av jolla å styre! blir endel vingling og krappe helt uforutsette svinger i planfart ja ... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Ja alt dette er greit, det er selve ordet "babord" jeg lurer på, hva betyr det og hvor kommer det fra? Når du står og styrer det gamle vikingskipet med rorkulten, som har roret på styrbord side, så er draget i roret/kulten så stort at du står langsetter med begge henda på rorkulten. Da står du med ansiktet/fronten vendt mot styrbord. Den delen av båten du snur ryggen til når du styrer er bak deg, det er bakbord side. Barbord= bakbord. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Når du står og styrer det gamle vikingskipet med rorkulten, som har roret på styrbord side, så er draget i roret/kulten så stort at du står langsetter med begge henda på rorkulten. Da står du med ansiktet/fronten vendt mot styrbord. Den delen av båten du snur ryggen til når du styrer er bak deg, det er bakbord side. Barbord= bakbord. AHA!! Takk for det, og takk til deg også rogre Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Vel, Mexicanerene brukte babor som venstre. Og mexicanerne - mener du at de bruker babord som "venstre" i alle sammenhenger eller bare til sjøs slik vi selv bruker babord? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 (redigert) . Når roret er plassert på babord side så kan man snakke med de bak, og med letthet ha et halvt øye til styrbord, og dermed kunne følge med på trafikken. Genialt...!!! Roret sitter under båten. Noe annet er det med styreposisjon. (Rattet) Redigert 4.Februar.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Hånden i været de som mener at det er like lett å sitte på babord som på styrbord side av jolla å styre! kan jeg ta hånden ned nå? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Roret sitter under båten. Noe annet er det med styreposisjon. (Rattet) Haha ja en ganske utbredt feil egentlig. Så en annonse på Finn eller no hvor det stod annonsert "stort flott skipsror". Det var selvfølgelig et stort fint ratt han hadde til salgs. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Herman Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 kan jeg ta hånden ned nå? Kun etter at du har avlagt praktisk utsjekk. Sertifisert som "babordsittende jollefører" Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
arnearmoa Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Hmmmmm... Jeg sier rattet, men hvorfor heter det å "stå til rors" da? Stammer det fra den tiden du holdt i selve roret? Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Min bror hadde en svensk motorbåt med rattet på babord side han var skeptisk i begynnelsen men fant fort ut at det var praktisk å ha plass til kartet på høyre side. er liksom mer naturlig å se til høyre. Men er du i tvil kjøp en viknes 1030 sunbridge den har 2 styreposisjoner på styrbord side og en på babord.. 1030 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.