Jump to content

Hvorfor har noen båter styreposisjon på babordside?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

rogre skrev:
Du har helt rett i det , styreåren ( roret ) var på styrbord side derfor noe som igjen gjenspeiler seg i det engelske ordet " port " eller "portside " (babord )som var denne siden dem måtte legge skuta inntil bryggene ( kaiene ) for ikke og ødelegge styreåren.

Ja alt dette er greit, det er selve ordet "babord" jeg lurer på, hva betyr det og hvor kommer det fra?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Mulligan skrev:
Jeg kjenner skippere som ikke klarer å legge til med babordsida om de aldri så gjerne ville.

Heisan folkens :seeya:

Artig tråd dette. I min Storebro er styreposisjonen på babord side. Det har, som andre også har nevnt, den fordelen at jeg har god oversikt mot styrbord. En annen fordel, slik jeg ser det, er at jeg har venstre hånd på trotlene og høyre hånd på roret som gjør at jeg føler at jeg har bedre kontroll under manøvrering til/fra brygge, men det er jo kanskje en smaksak. På den annen side betyr det også at jeg foretrekker å legge til med babord side hvor jeg har den beste oversikten fra styreposisjonen mot bryggekanten, mens god tradisjon tilsier at man skal legge til med "go'siden" som er styrbord side. Men det er vel kanskje flere meninger om det også?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Skikkelige båter har styreposisjon i senter av båten....har de to så er ente begge plassert i senter eller likt på hver side av senter linjen... Det er ikke verre enn dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Babord er et skips venstre side når man står akter og ser forut. Dette i motsetning til styrbord som er høyre side.

Navigasjonslys på båtens babord side er rødt.

Ordet stammer fra norrønt bak (bakk) og borð (kant). Vikingene styrte (fra norrønt stýra) sine båter med styreåre (ror) som alltid var festet på høyre bord. Rormannen, som holdt styreåren med begge hender, stod med ryggen mot båtens venstre side som dermed ble babord

Alle burde ha styrekonsollen på BB side. Jeg vet det er mange som er uenig i dette, men sett fra et sikkerhetsmessig aspekt er dette det eneste riktige.

Det er flere årsaker til dette og jeg nevner bare:

Bedre sikt til SB fordi hjørnestolper etc. blir "smalere" når en sitter litt unna.

Ved kjøring har mange en tendens til å lene ryggen mot nærmeste skott og da må en snu seg litt i stolen. Når styringa sitter på SB side lener en seg mot BB og en har mest utsikt til BB, ikke til SB hvor en har vikeplit fra. Dersom styringen sitter på BB side og en lener seg inn til skottet ser en direkte mot SB og dermed øker sikkerheten.

Jeg fikk overtalt en venn av meg til å velge styring på BB side til tross for stor skepsis. I ettertid er han overbevist om at dette er det eneste rette.

Her er en teori angående STB/BB.

Man skal normalt ha møtende båter på babord side. Disse båtene er somregel synlige både fra BB og STB. Er det derimot smalt der du møter båten har du dårlig oversikt over land/bunforholdene på styrbord side dersom rattet er på BB.

I tillegg vil du ubevisst legge deg mot den siden du har best oversikt når du kjører i leia. Er det da STB blir det naturlig å møte båter på BB. har prøvd dette selv med en båt som hadde rattet på BB. Hadde en tendens til å ligge på venstre side i leia.

Skvulpen skrev:
Er det ikke slik at svenske båter (som Nimbus og Storebro) har styreposisjon på babord side? Svenskene kjørte jo også på "feil" side av vegen før i tida, - da hadde de bilrattet på motsatt side av oss andre ...

Kanskje dette er noe som henger igjen, altså at svenskene på død og liv må gjøre ting omvendt av andre? :lol::lol:

Forbina båtene leveres med styreposisjon både på SB og BB side (avhengig av modell). Var det ikke slik at svenskene gikk gradvis over fra venstre til høyrekjøring, først vogntog og så personbilene :lol:

Eller er det ulik oppfatning på Forbina-fabrikken om hva som er BB og SB? (spiller kanskje ikke så stor rolle, så lenge man ihvertfall klarer å plassere ratt/gearhendler på samme side)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle bety noe om rattet er plassert på den ene eller andre siden. Selv har jeg ihvertfall aldri heftet meg med det ene eller andre som en fordel eller ulempe - med det ene unntak at man i noen tilfeller kan fristes til å sitte med "ryggen mot vikeplikten".

Ombord i POSEIDON II har jeg styrestikke i begge sider, samt i midten. I tillegg er motorkontrollere og reversering duplisert i begge sider, noe som kan være fordelaktig hvis man f.eks har en havarist eller folk i sjøen på den ene eller andre siden . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mouche skrev:
Alle påhengere med rorkult jeg har vært borti har hatt denne rorkulten på babord side av motoren noe som gjør at man må styre med venstre arm

Noen som har forsøkt å styre påhengeren med HØYRE arm (sitte på babord side i jolla)? Selv i åpent farvann føler jeg det helt umulig, blir som å skrive med venstre hånd, men å styre/gasse en påhenger innebærer jo ikke akkurat vanskelig koordinering av fingrene slik som skriving gjør.

Hånden i været de som mener at det er like lett å sitte på babord som på styrbord side av jolla å styre!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Guest Avmønstret#
  Kingsea skrev:
Ja alt dette er greit, det er selve ordet "babord" jeg lurer på, hva betyr det og hvor kommer det fra?

Når du står og styrer det gamle vikingskipet med rorkulten, som har roret på styrbord side, så er draget i roret/kulten så stort at du står langsetter med begge henda på rorkulten. Da står du med ansiktet/fronten vendt mot styrbord. Den delen av båten du snur ryggen til når du styrer er bak deg, det er bakbord side.

Barbord= bakbord.

Pinkvin skrev:
Når du står og styrer det gamle vikingskipet med rorkulten, som har roret på styrbord side, så er draget i roret/kulten så stort at du står langsetter med begge henda på rorkulten. Da står du med ansiktet/fronten vendt mot styrbord. Den delen av båten du snur ryggen til når du styrer er bak deg, det er bakbord side.

Barbord= bakbord.

AHA!! Takk for det, og takk til deg også rogre :smiley:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Pelle Parafin skrev:
Roret sitter under båten. Noe annet er det med styreposisjon. (Rattet)

:yesnod: Haha ja en ganske utbredt feil egentlig. Så en annonse på Finn eller no hvor det stod annonsert "stort flott skipsror". Det var selvfølgelig et stort fint ratt han hadde til salgs.

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...