Jump to content

Bunkring mellom Lofoten og Kirkenes

daghb

Recommended Posts

Etter et supert turprosjekt mellom Åndalsnes og Lofoten i fjor sommer er det i år sannsynlig at vi ender opp med å "traile" båten til Bodø/Vesterålen og deretter kjøre nordøstover. I likhet med i fjor prøver jeg å lage et kart for bunkring av drivstoff (bensin og diesel) for turen, som kan være til nytte for andre.

Så, om du har opplysninger, så skriv dem gjerne i tråden her:

* Sted (gjerne så nøyaktig som mulig)?

* Hva slags drivstoff?

* Må noe av dette bæres eller er det fylling rett på tanken?

* Finnes det 24t kortautomat på stedet, evt. hva er åpningstidene til butikken som driver pumpene? Og tar i tilfelle butikken kort?

* Om du har telefonnummer eller navn til butikk/utsalgssted så kan jeg fint ringe og få mere nøyaktige opplysninger!

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Hvis du tar deg en liten avstikker til Lyngseidet i Troms så finner du bunkring av diesel ved den lokale "Spar" butikken. Slange på flytebrygga og kortautomat hele døgnet.(Bensin må du bære 40 m). Vi har også kaiplass ved båtforeningens kai 200 m lengre sør. Holder på å bygge nytt klubbhus og til sommeren skal det nok være ferdig, der blir alle fasiliteter å finnes. Kan også være behjelpelig med anvisning av turruter i Lyngsalpene, dagsturer eller lengre turer, her er fjelltopper like i nærheten som er 12-1400m høy, (enkel å gå på hvis man er i litt form), 1 times gang til stor isbre. Bare ta kontakt hvis du havner hit. :cheers_wine:

Hvis du tar deg en liten avstikker til Lyngseidet i Troms så finner du bunkring av diesel ved den lokale "Spar" butikken. Slange på flytebrygga og kortautomat hele døgnet.(Bensin må du bære 40 m). Vi har også kaiplass ved båtforeningens kai 200 m lengre sør. Holder på å bygge nytt klubbhus og til sommeren skal det nok være ferdig, der blir alle fasiliteter å finnes. Kan også være behjelpelig med anvisning av turruter i Lyngsalpene, dagsturer eller lengre turer, her er fjelltopper like i nærheten som er 12-1400m høy, (enkel å gå på hvis man er i litt form), 1 times gang til stor isbre. Bare ta kontakt hvis du havner hit. :cheers_wine:

Supert - da er kartet oppdatert. Har antatt at Sparbutikken ligger mellom ferjeleiet og båtforeningen...

Første båter:

Kirkenes båtforening, diesel på gjestebrygge. Tidene for å fylle diesel i havna er mandag og torsdag kl.1800-2000. Utenom det, Kirkenes Olje & Varmeservice 78 99 07 60 (Ring for info).

Beskrivelse

Innseiling

Vardø. Vallekaia. Kun Diesel. Beskrivelse: Du kommer inn fra nordsiden inn i hovedhavn.

Innseiling

Sted: Vardø

Selskap: Esso

Leverandør: Ingv. Valle

Telefon: 78 98 71 51

Mobiltelefon: 91 55 53 58

:sailing:

• 1 måned senere...

Sjøvegan, Salangen, innerst i Astafjorden mellom Ramfjorden og Finnsnes har diesel ytterst i fjorden tilknyttet Shellstasjonen og bensin (mener jeg) innerst i fjorden som opereres av Statoil. Hvis veldig aktuelt kan jeg undersøke det nærmere.

Utrolig bra kart!

Har noen kontroll på hvor oppdatert oversikten i Garmin's Bluechart-kart er? Den er jo ganske nøye gjennomarbeidet med både drivstoffinformasjon, kontaktnavn og telefonnummer...

Redigert av rikardo (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

I Gisundrenna, rett nord for Gisundbrua finner du Finnsnes båtklubb. De lever bensin og diesel. Må betales med kort

Ser av kartet ditt at du har satt på tegn " to med ryggsekk". Det er pumpe på kaia (i hvert fall diesel) så du trenger ikke å bære noe. En annen ting er at dette sansynligvis er strekningens billigste tanke stasjon. I tillegg er det dusj, toalett og muligheter for å vaske tøy.

På Sortland er det også pumpe på kaia, Esso stasjonen.

I Harstad finner du flere, bla ved Harstad Marina, her er det pumpe på kaia usikker på om det er bare diesel. Det samme gjelder marinaen i Hagan (Vågstranda heter veien)

Redigert av orjack (see edit history)
  • 4 uker senere...
Sjøvegan, Salangen, innerst i Astafjorden mellom Ramfjorden og Finnsnes har diesel ytterst i fjorden tilknyttet Shellstasjonen og bensin (mener jeg) innerst i fjorden som opereres av Statoil. Hvis veldig aktuelt kan jeg undersøke det nærmere.

Finner fint Statoil på Strandsenteret og har kontaktet marinaen for å få litt utfyllende opplysninger! Hvis du vet noe mere om Shell er det interessant - finner ingenting om det noen steder.

Første båter:

Ser av kartet ditt at du har satt på tegn " to med ryggsekk". Det er pumpe på kaia (i hvert fall diesel) så du trenger ikke å bære noe. En annen ting er at dette sansynligvis er strekningens billigste tanke stasjon. I tillegg er det dusj, toalett og muligheter for å vaske tøy.

Skal strukturere litt etterhvert. Poenget med "ryggsekk" er at dette gjelder bensin. Der det er diesel er det alltid (så langt på kartet, ihvertfall) pistolfylling rett på båten. Etterhvert skal jeg lage egne ikoner med plass for både diesel og bensin og som sier noe om hva som er mulig i forhold til pistolfylling rett på båt eller ikke.

Første båter:

Shell på Sjøvegan er på Salangsverket. Det er kun Diesel på kaien, og det er ikke kortautomat, men man må betale inne på Ford-forhandleren som administrerer Shell-pumpene. Det er kortautomat på bil-pumpene, men det blir noen meter å gå med kanner.

I Tromsø er det 3 plasser å bunkre. Mener det kun er Diesel alle 3 stedene (men nå legger ikke jeg merke til om det er bensin der :smiley:):

- NJ Bunker (Shell) egen flytebrygge

- Bunker Oil - inne i båthavna på Skattøra (Skattøra Marina)

- Båthavna i Tromsdalen (Diesel fra Statoil, men tar kun bankkort - ikke Statoil kort).

Espen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...