Jump to content

Olje treskrog innvendig?

Platt

Recommended Posts

Det vil fortsatt puste hvis du setter det inn med olje. Det oljen gjør er vel å fortrenge vannet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Olje innvendig er viktig, men husk å blande inn litt antiparasitt av noen slag. Jeg bruker en blanding av Rå linolje, Terpentin og antiparasitt når jeg oljer innvendig.

Du vil nok bli overasket over hvor mye olje båten din trekker inn når du begynner. Jeg oljet inn 30 liter i år og det var nesten bare i baugen. Bruk 5 liters håndsprøyte og dusj godt oppnuder dollbord og ved alle spanter.

Lukten som blir under oljing forsvinner relativt fort så ikke bli skremt av dette.

GipsyGirl :confused:

Hei.

Penetrerende oljer gjør at vannet ikke trenger inn i bordgangene/trevirket, på den måten hindrer vi råte. Det er viktig å mette treet helt opp da slipper ikke lakken og det blir enklere med pussen så lenge vi er nøye med akkurat denne oljen. Det som ikke er helt bra er når vi forsegler treet på begge sider ,da puster trevirket dårligere og stenger eventuell fuktighet inne. Det syntes i dødlakk og blåved som er de første symtonene på råte  :sailing:.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Det som ikke er helt bra er når vi forsegler treet på begge sider ,da puster trevirket dårligere og stenger eventuell fuktighet inne. Det syntes i dødlakk og blåved som er de første symtonene på råte  :yesnod:.

Det var vel dette jeg skulle frem til, men ser ikke ut til at alle er enige i det!?

Jeg ville ikke kjøpt en båt som var lakkert utvendig og malt/lakkert innvendig.

Fikk en vabåt ifjor og den var pill råtten. Lakkert utvendig og malt innvendig :yesnod:

Sjøl oljer jeg inn/utvendig :yesnod:

Enig med deg der. Å forsegle med lakk/maling på begge sider høres ikke videre smart ut, men i dette tilfellet er det snakk om å olje innvendig og lakkere utvendig. Oljen innvendig vil vel "puste", slik at råte unngåes?
  • 2 år senere...
disel og terpentin der og folkens,linolje er livretten till soppen,vil du ungå sopp så ungå å bruk linolje inne i båten :nono:

Hei Gunnar!

greit at du svarer på 3 år gammle tråder, men hvor har du det fra at linolje ikke er bra for skroget?? I følge en fra riksantikvaren som vi har hatt kontakt med ang. restaurering av en gammel mølle, er rå linolje og linoljemalig det beste.

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

disel og terpentin der og folkens,linolje er livretten till soppen,vil du ungå sopp så ungå å bruk linolje inne i båten :nono:

Har du noen bakgrunn og erfaring med trebåter da jeg synes du er mye fremme med pekefingeren og bastante meninger. Jeg vil iallefall ikke smøre båten min inn med diesel. Linolje kan faktisk tilsettes soppdreper eller du kan behandle trevirket med f.eks boracol først.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...