Astor Startet 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2009 Vi legger til oss vaner/uvaner ombord som ofte blir sånn hele båtlivet igjennom. Jeg har lagt til meg noen vaner: Jeg legger meg som oftest til med styrbord side til kaia. Dette har noe med tilgjengligheten fra styrhusdøra å gjøra. Og ikke minst sosialt. Jeg har de samme prosedyrene når jeg slår på instumentene før avgang. Samme rekkefølge hver gang. Jeg har nok en uvane å bruke VHfen litt for mye i perioder. Samme prosedyre å tømme/skylle i gjennom septiken etter havneligge. (Konas jobb) Vi planlegger sjelden båtturens mål lenge før avgang. Dette er hva jeg kan komme på i farta. Lagt til: VHFen står på unntatt når vi sover. 16/77 (Her kan det bli mye morsom lesning) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
880 Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Flott idee Astor. Mine uvaner/vaner er vell heller å se som noe av det flotte med båtlivet.. Elsker å sitte ute på båten sene kvelder, og spesielt i uthavn, med en kald øl, alle i båten har gådt til ro (untatt meg da), nyte roen. Eller å stå opp et par timer før alle andre ombord og nyte nylaget kaffi utendørs... Det er livet det....... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Superkul Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 det er vel eneste uvanen - sistemann ombord i seng og nesten alltid først oppe - kaffe og en røk og en nyhetsrunde/vær på pc før unger begynner å løpe rundt - jeg legger også til men på babord side - bestandig - har bare blitt en vane da jeg må ligge den sia i elva også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
fem@il Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Både Astor og 880 har mye av mine vaner/uvaner I tilegg harjeg 11 faste "sjekkpunkter" når jeg forlater båten etter helgebruk. mvh fem@il Redigert 2.Februar.2009 av fem@il (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 vane eller uvane; SB mot kai om jeg kan velge VHF'n er alltid på när jeg er ombord....kan du ikke slå av radion nu säger admiralinnen.. en annen ting..kiker alltid på Windexen litt da o da...för o se vad som hender med vinden! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fem@il Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 kiker alltid på Windexen litt da o da...för o se vad som hender med vinden! Såpass ofte at man til tider blir sliten i nakken mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 kansje ikke sliten....men trur det er en uvane eller vane vi seilere har...... man hör hur bölgerne slår mot skroget o endrer seg 'musikken' så vet vi att vinden snur....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ship of fools Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Dette er hva jeg kan komme på i farta.(Her kan det bli mye morsom lesning) Jeg hjelper deg med en ting til: Setter buret med papegøyene ut på dekk alt for tidlig om morgenen, slik at hele havna våkner til skrikene fra hjernedøde fjærkrek... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Det spørs hvor lenge du sover det? He-He Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dhjerp Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Så sant det er mulig, er SB mot kai og fester alltid bommen på babord side når seilet tas ned. Fester alltid fendere på begge sider ved ankomst kai eller uthavn, uansett om det er behov for disse eller ikke. Hvorfor aner jeg ikke, men kan legge til der det passer seg. Nesten alltid en eller annen form for ankerdram til alle ombord, sønnen min på 7 (6 i sommer) skåler i brus. Den beste tiden er i cockpit når alle er i ro og å studere natten med et glass vin. Sikkert en hel haug til........... Redigert 2.Februar.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 legger meg alltid i halvplaner tempo når roerene fra den lokale roklubben kommer forbi. vet ikke hvorfor jeg gjør dette,men tror det har noe med spenningen og gjøre;klare jeg og knekke båten i to denne gangen mon tro.. og så er det jo festlig når de reiser knytteneven tilbake,da er det bare å vinke kongelig tilbake Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Jeg liker å gå barbent ombord. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 det hender jeg går naken,det er noe alle burde prøve,spesielt når man har litt fart,luftig og godt Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
fem@il Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Båtfolk og folk i båt mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Legger altid til med s side til brygge. Sjekker altid om røykvarslerene blinke og er ok før leggetid Siste sjekk er voltmetr (hvorfor aner ikke) Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Servicemannen Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Har altid bekymret meg over når den tiden kommer jeg blir med vaner, har sett på de som alderstegn. Kona siger jeg er helt uten plan, eks. ankommer havna uten fender og fortøyninger og setter opp seil uten planlegging med mannskap først men jeg kontroller altid dagsbruksrødvinslageren (hylle med plass til 3x3L boks ved inngangen) når jeg oppner dørra, ser på amperkapasitet på forbruk (uansett jeg kan ligge i 10 dager uten lading med full forbruk) og starter manual lensepumpe. Jeg blir også gammel med årene Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
The Gannet Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 (redigert) SB mot kai om jeg kan velge Samme her. Yanmaren drar godt til babord når jeg bakker. Bedre å slite litt for å komme longside brygga enn å plundre med å komme fra når jeg skal gå. Av uvaner så må det vel nevnes at jeg sjelden tar frem mer enn tre tau. Ett forann, ett bak og ett som skal på det midterste kryssholtet som spring begge veier. Det viser seg som regel at det er for kort, så da må jeg frem med et fjerde tau. Det har jeg slitt med i 10 år. Kanskje jeg til neste tur skal lage et spesielt tau til spring? Lenger enn standardlengden på 12 meter? Hmmmmmmm. Redigert 3.Februar.2009 av The Gannet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Av vane tror jeg nok det må være rutinene jeg har før jeg forlater båten etter en en tur/helg. Da må jeg sikre at alt er ok.... Ellers har jeg ikke særlig med vaner/uvaner tror jeg...bortsett fra at jeg alltid trives/koser meg ombord. DET er nok er vane jeg har lagt meg til..og sitte alene bare å meditere, nyte stillheten, livet rundt osv. Jo, av "uvane" er nok kanskje at jeg liker å ha det ryddig og rent ombord, enten det er i motorrommet eller på akterdekket. Nå er det under 2 måneder til utsetting av båt! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Fikk jeg bestemme, hvilket sikkert ville være en uvane i seg selv, skulle mannskapet ha krøpet for skipperen. Hele tiden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
båtn2 Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Fikk jeg bestemme, hvilket sikkert ville være en uvane i seg selv, skulle mannskapet ha krøpet for skipperen. Hele tiden Dette var en "uvane" jeg kunne blitt vant til Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Vierskjær Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 ....kan vanskelig bli mér enig, Worse....! Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Hvis en slik situasjon skulle oppstå gjelder nok sjøveisregel 3 f samt 27 a Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 ... jeg legger også til men på babord side - bestandig - har bare blitt en vane da jeg må ligge den sia i elva også Jeg legger som oftest til med den siden som er mest hensiktsmessig i forhold til vinden i den perioden jeg skal ligge der. Som oftest blir det til at fronten legges mot den fremherskende/meldte vindretning. Er plassen utsatt for sjø så tar jeg også hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Jeg legger som oftest til med den siden som er mest hensiktsmessig i forhold til vinden i den perioden jeg skal ligge der. Er det en uvane? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Er det en uvane? Jeg gjør som oftest det, og da vil jeg si at det er en vane. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.