Framtia Svart 4.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Nei, det er et annet firma som driver med båtpuss som har blitt brukt for jobben, og som også har kommentert "skaden". Jeg ønsker ikke å utdype hvilket firma dette er da jeg kun har annenhånds informasjon om hva de kan ha sagt fra kjøper. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Ok, håper du kan komme tilbake og fortelle hvordan saken endte. Ut fra det som har kommet frem kan jeg ikke skjønne at du har noe å bekymre deg over. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Det vil jeg gjøre. Jeg har allerede lært at det å selge noe ikke er noen spøk, og at en skal være ganske grundig når man skriver kontrakter og ikke minst at man tar vare på all dokumentasjon underveis (inkl ta bilder osv). Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
motor Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Om en advokat uten teknisk bakgrunn klarer å fastslå om det ikke er en teknisk mangel ved et produkt så er saken ganske åpenbar. Du kan nok sove trygt uten bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Vel, nå har vel denne advokaten litt over middels insikt i båthold. Forøvrig så synes et krav vedrørende stoffing/groing helt vilt ut. At dårlig priming har noe med groing å gjøre er jo bare tull, primeren har ingen annen funksjon enn å endre overflatespenningen slik at bunnstoffet sitter bedre, sitter primeren fremdeles på skroget så er det intet feil med primeren. Om båten har for tynt lag med bunnstoff etter 3 år så burde ikke dette komme som noen stor overraskelse på noen. At ikke nåværende eier tar tegnene når en båt begynner å gro i vannlinja kan han jo skylde seg selv for. Hakeslepp fikk jeg når jeg så at nåværende eier har fått utbedret "mangelen" uten å si ett pip, dernest bare oversender kravet. Dette er det frekkeste jeg har sett og du kan ta det med ro, det finnes en type mennesker som "tar en sjans og prøver seg". Eier nr. 3 blir nok ikke veldig skuffet/overrasket over at kravet blir avvist. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingar Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 En ting er eieren, men hva med det 'profesjonelle' firmaet, som (ifølge eier) uttalte: Bunnstoffet var så dårlig at skroget var delvis angrepet av muslinger (gjennom priming og bunnstoff) Årsaken mente han at primingen på skroget ikke var godt nok utført. Var det samme firma som sto for 'utbedringen'?? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Ja Ingar, det er riktig. Tror eier 3 hadde begynt på jobben selv, men funnet at jobben var omfattende. Så hadde de tatt kontakt med et firma som drev med slikt arbeid i havna. Eier 3 har ikke eid egen båt før, og hadde kanskje et litt forenklet syn på hva båthold innebærer. De har forøvrig ikke svart på min avvisning av deres krav enda, men jeg vil melde tilbake hvis saken med dette ikke er avsluttet. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Når saken er avsluttet MÅ vi få vite hva dette profesjonelle firmaet heter. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Har du fått noen tilbakemelding på svaret ditt til eier 3? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Nei, venter fortsatt i spenning. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lippert Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 ..., primeren har ingen annen funksjon enn å endre overflatespenningen slik at bunnstoffet sitter bedre,... Tja, er den utført riktig skal den vel også danne en tilnærmet vanntett hinne som hindrer vann i å trenge inn i gelcoaten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 En-komp primer gir feste mens to-komp primer, eller Antipest eller Epoxy-primer avhengig av produsentens navn, hindrer vanninntrengning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lippert Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Se, der avdekket jeg min manglende kunskap om produkter til båt, trodde det kun var to-komp når det var snakk om primer til plastbåt. Man lære noe nytt hver dag, og godt er det :-) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
dhjerp Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Se, der avdekket jeg min manglende kunskap om produkter til båt, trodde det kun var to-komp når det var snakk om primer til plastbåt. Man lære noe nytt hver dag, og godt er det :-) Joda, for en del år siden ble det mest benyttet 1-komponent grunning og problemet med denne er jo nettopp at den ikke hindrer vanninntrengning. Ellers er jeg helt enig med VannTro. Dårlig primer/for lite lag vil evt gjøre at primer eller bunnstoff flasser av. Snodig uttalelse fra et "profesjonelt" firma at dårlig primer gjør at det gror ekstra. Synes også det er rart at noen reagerer på groing på en båt som ikke har vært gjort noe med på nesten 3 år med unntak av spyling et par ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.