marioc Startet 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2004 Hei Jeg har en Sabb 2H, med dobbelt kjølesystem. I helgen fant jeg ut at det ikke kom kjølevann til eksosen. Jeg blåste gjennom slangene fra bunn til eksos, og det gikk uten problemer. Jeg prøvde derfor på nytt, og fant ut at det fortsatt ikke kom kjølevann til eksosen. Jeg demonterte vannpumpen (dobbel membranpumpe) for å undersøke denne. Membranene så nye ut, og jeg kunne ikke finne feil i pumpen. Dette får meg til å lure på hva som kan være feil. Alt ser tilsynelatende ut til å fungere, men det kommer ikke vann til eksosen. Er det noen som har noen tips til hva som kan være galt? Mvh MarioC Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Kan det vere skit i den lille tallerkenventilen i pumpehuset? Begge gummimembranane blir drivne av same pumpestang (om eg ikkje tar feil). Ser du om det er bevegelse i ferskvass-reservoaret? mvh Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Hva med å prime pumpa, dvs. fylle pumpa med vann. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Walter_S Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 .........Er det noen som har noen tips til hva som kan være galt?Jeg vet at det høres idiotisk ut - men, du har vel sjekket kjølevannsinntak? Både at kule- / sluseventil åpner som det skal OG at risten / silen utenpå inntaket ikke er tett / malt over med bunnstoff? Har båten ligget på vannet hele vinteren, kan det være en del ruer utenpå / inni silen...... Eneste feilsøking er å begynne der hvor vannet kommer inn, og så gradvis gå lenger opp i systemet. Lykke til, marioc! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sabrina Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Steng saltvannskranen. Ta løs saltvannsslangen fra pumpeinntaket. Blås i slangen mens du åpner saltvannskranen. Dersom det bobler på utsiden av båten er kjølevannsinntaket ok. Steng kranen og forbind slangen til pumpen igjen. Ta løs slangen for kjølevannet der den går inn i eksosen. Åpne kranen. Start motoren. Dersom vann ikke spruter ut er problemet i pumpen. Sjekk reparasjon i brukermanualen til 2H som ligger i arkivet på baatplassen. (Side 27 av 38) Dersom vann spruter ut, må problemet være i inntaket vann / eksos. Stak det opp med et skrujern elller liknende. Lykke til! Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Pumpa har ventiler for inn og ut. Disse må være i orden. Demonter og sjekk disse for fremmedlegmer etc. Står en av ventilene åpen blir det ingen pumpevirkning. Sjekk også bunnintaket at dette ikke er grodd igjen av rur etc. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Hallo. Hadde også en 2H for ikke så lenge siden. Mistet og kjølevannet og hadde KUN saltvannskjøling. Skrudde av eksospotta på venstre side, bak denne var eksosuttak + et lite hull som det skulle ha kommet kjølevann ut av. Dette var spons tett av rust og rustflak. Jeg startet opp, og brukte et lite skrujern til å stikke med. Måtte pirke og brekke en del rustflak for og komme gjennom. Virket som hullet inne i motoren er litt større enn selve gjennomgangen. Her hadde det satt seg. Skiftet sinkanoden med det samme jeg hadde det oppe, fikk aldri samme problem igjen. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
marioc Svart 11.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Takker og bukker for konstruktive svar. Jeg får gå gjennom systemet fra a til å for å søke etter kilden til problemet. Mvh MarioC Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.