Nadheim Startet 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2004 Har noen erfaring med garmin 276C? I følge reklamen ser det lovende ut. Sentrale spørsmål er om skjermen er stor nok, og om plotteren henger med i 30 knop. Jeg har også tenkt å bruke den i bil, så en ren båtplotter er neppe aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Hei Jeg har ikke erfaring med den, men prossesoren er meget rask, den vil nok greit henge med og mere til. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Jeg bruker selv Garmin 176C. dette er forgjengeren til 276C. Er fornøyd med denne. har testet den i båt som gikk 37 knop, og ingen problem med oppdatteringen på skjermen da heller. En av de største forandringene på disse modellene er skjermen. Den nye tåler hvist nok mye mere lys en 176C`n. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
ynroenn Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Ingen tvil. Prosessoren er mer enn rask nok i 30 knop. Holder i massevis i 130 km/t på motorvei! Dersom denne ikke er rask nok er ingen kartplottere raske nok. Meget lyssterk skjerm på 3,8". Litt liten synes kanskje noen, men en meget nyttig funskjon er at tallene legges transparente utenpå kartet, slik at HELE skjermen brukes til kartvisningen. Det betyr at den i prinsippet blir like stor som en 6" skjerm der 1/3 av skjermen går med til siffervisning. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Jeg har Garmin 176C som jeg bruker både til vanns, vei og luft. Bytter kart iht bruksområdet. Kort konklusjon: - Kunne ikke tenke meg noe annen GPS. Så du kan trykt velge den nye utgaven 276C - bra valg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hebbe Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Har fått i oppdrag av min far å kjøpe et kartsystem som han kan bruke i båten sin. Har titta på Garmin GPSMAP 276C Er dette et apparat som holder mål ? Maskinen vil bli brukt på Trøndelagskysten, og er de kartbrikker som er tilgjengelig gode nok ? Prismessig er vel dene ganske gunstig ser det ut som. PC og GPS er ikke noe som min far ønsker. (Jeg er der ikke til å hjelpe han for å få kobblet det opp). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Skvulpen Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Har du sett siste nummer av Båtmagasinet? Der er en sammenligningstest av en rekke forskjellige kartplottere. Ikke akkurat den du nevner, men en annen Garmin, sammen med flere andre i samme prisklasse. Mange interessante opplysninger og vurderinger av de ulike plotterne opp mot hverandre. Uansett, lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Jeg bruker forrgjengeren Garmin 176C til både vanns, lands og i lufta med. Jeg bytter kart iht til formålet - ideelt. Jeg er generell storfornøyd bortsett fra en ting og det er skjermen i sollys. Trur Garmin 276C er en bedre skjerm på. Denne kartplotteren anbefales dersom du har tenkt å bruke den mere en bare i båt. Skulle jeg valgt en kartplotter bare for båt så har jeg valgt en med større skjerm. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Jeg har en 182 Ci (dvs. fargeskjerm og innebygd antenne). Den fungerer helt suveret : Det jeg synes er bra med Garmin: rask prosessor som gjør at du kan zoome raskt ut og inn og kartet henger med selv i høye hastigheter har ennå ikke funnet en enste feil med kartene (Seilt i området Oslo-Marstrand-Sandefjord) bra service fra Bela Nor Enkel å bygge ut til også å ha ekkolodd etc enkel å ta med hjem (står i brakett - løsnes på 3 sek) Ulempene: skjermen er ikke helt 100% i skarpt lys - det blit litt for dårlig kontrast En kartplotter erstatter ikke papirkart. Jeg bruker papirkart (ikke båtsportkart - men et stort kart som dekker hele Oslofjorden) for å finne de store trekkene - dvs. hvilken lei skal jeg velge etc. kartplotteren brukes til detaljnavigering - kurs fra et punkt til et annet etc Min konklusjon: Er definitivt prisverdt. Større skjerm og skarpere kontrast koster veldig mye mer (fort 30.000 kroner). For meg har det vært en helt ny verden på sjøen da vi kjøpte kartplotter, Sitér dette innlegget Link to post
Guest erix Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Kjører akkurat nå i 1850km/t (1000 knop) :nono: med en 276C foran meg og kartet henger helt fint med (kun litt småhakking). Topokart 1:50000 riktignok, men selv med lav zoom (masse info) holder kartet greit følge. Slakker jeg av til en mer behagelig hastighet på 100 knop går det så glatt og jevnt at åååååå. Jada, jeg vet det er litt i forteste laget i trange farvann, og derfor er jeg glad det er i simulator mode . Men det viser ihvertfall at plotteren er utstyrt med en utrolig kjapp prosessor. Skjærmen er også veldig skarp og tydelig, og det virker nesten som den blir bare enda skarpere i sollys (!). Sammenlignet med et par nevnte Garmin modeller er skjærmdata: skjærmstr Oppløsning Ant farger Garmin 276C 3,8" 480x320 256 Garmin 176C 3,8" 320x240 16 Garmin 182C 5,0" 234x320 16 Dvs at selv om skjærmen er fysisk mindre på 276C enn 182C er oppløsningen 50% høyere (!). Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 En masse gode svar her, skal overbringe disse svarene til min far. Vet ikke om han synes skjermen er "for liten" for han. Han er godt kjent med vanlige kart, men hadde lyst på en "liten" plotter til Saga`n sin, bare for å gjøre det litt enklere for seg selv som han sa. (Han er foresten en pensjonert overstyrman/kaptein). Men etter å ha kjøpt seg ei "hytte" ute ved havet så har han lyst til å flytte den "store" båten dit. Han hadde vært i en båt der ute en dag å sett på en plotter i bruk og han likte det han så.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Birchwood 320 Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) GPSMAP 276C Noen som har eller har hatt en slik.. Er dette noe å satse på.. ca 7000 i Norge Redigert 23.Desember.2004 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
John_Kr Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 (redigert) Hei Jeg har en slik Garmin 276C og med det nyeste firmware 3.00 versjonen. Etter mitt behov er den et utmerket produkt. Det som jeg ser som er fordel: - Den kan brukes i båt, bil, fly og i fjellet. - Innebygde oppladdbar batteripakke (varer i ca 16-20timer). - TFT skjerm, meget bra også i sollys. - Tilkobling av masse alternativt utstyr. - Med firmware versjonen 3.00 så kan du også bruke den som ekkolodd. - Flo & Fjære grafisk fremstilling. Det negative som jeg ser: - Kunne tenkt meg en litt større skjerm i båten når jeg holder en marsjhastighet på 30 knop. Garmin 276C anbefales. Redigert 23.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 (redigert) Tusen takk.. Ja , har selv sett på en med større skjerm men da fraffaller vel muligheten for å ta denne med seg til skogs?? Skal en ha større skjerm er det vel bare fastmontert eller?? Hvordan er det med kart. Er det slikt en kan scanne og lage selv. ? Eller er det ulovlig?? Redigert 23.Desember.2004 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ok67 Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Hvordan er det med kart. Er det slikt en kan scanne og lage selv. ? Eller er det ulovlig??Regner med at den bruker vektoriserte kart, og da kan du nok bare glemme scanneren. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 (redigert) Tusen takk.. Ja , har selv sett på en med større skjerm men da fraffaller vel muligheten for å ta denne med seg til skogs?? Skal en ha større skjerm er det vel bare fastmontert eller?? Hvordan er det med kart. Er det slikt en kan scanne og lage selv. ? Eller er det ulovlig?? Scanne kart går ikke... Du kan bruke "BlueChart" kart. Dvs du kan installere sjøkart, Topografiske 50.000 kart og MetroGuide kart. Jeg har sjøkart for hele mitt område, samt Landkart for hele Norge og til slutt veiviseren (MetroGuide) for ele Europa. Det finnes sikkert flere typer kar, se her: http://www.garmin.no/ Se under kategorien karet. Lykke til. Redigert 23.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Scanne kart går ikke... Du kan bruke "BlueChart" kart. Dvs du kan installere sjøkart, Topografiske 50.000 kart og MetroGuide kart. Jeg har sjøkart for hele mitt område, samt Landkart for hele Norge og til slutt veiviseren (MetroGuide) for ele Europa. Det finnes sikkert flere typer kar, se her: http://www.garmin.no/ Se under kategorien karet. Lykke til. Det som er litt kjedeligt er at eg da bør kjøpe 2 kart siden det ene dekker bare til Stavanger/Bømlo og det andre opp forbi Bergen.. Jaja. Det skulle vert et fra Sognefjorden til Stavanger.. Ønsketenkning.. God Jul til alle da.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Troll 20 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Vurdere å anskaffe med ein slik ein hovedsaklig til bruk i båten, men også i bilen og litt på fjellet om det passer seg slik Er det noen som har ein slik ein og vil dele sin erfaring med den med meg og alle oss andre..? Lurer litt på kordan den er i praktisk bruk i båten med tenke på betjening og den tross alt noe beskjedne skjermstørrelsen... Og er det noen som har brukt den som ekkolodd sammen med GSD20-enheten..? Og kordan er batterikapasiteten når man er på fjellet og ikkje har tilgang på annen strøm enn den som måtte finnes i batteriet..? Takknemling for alle svar Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
`MINA' Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Jeg har selv en Gpsmap 176C ( forgjengeren til din ) som jeg er veldig fornøyd med. 276C er en forbedret utgave som jeg har testet litt via kjennte. Den ser absolutt ut til å være en forbedring fra min. Kan ikke uttale meg om batterikapasiteten, da denne har eget batteri, og ikke AA batterier slik som 176C. Men et raskt søk i forumet her gir mange treff på denne plotteren : " Søk etter : 276C ". Her finner du sikkert mye om denne. Det er også mange aktive brukere her som har denne plotteren som sikkert kan hjelpe deg med erfaringer her. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Dieselman Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Heiann. Jeg har en 276C som jeg er meget fonøyd med. Jeg bruker den i hovedsak i bilen sammen med CitySelect. Er uvurderlig hjelpemiddel som man blir avhengig av. Kjøring har aldri vert mer moro.... Den gjør en veldig bra jobb i bil! Jeg prøvde den for første gang på fjellet med turkart sist helg. Størrelsen tilsier at den er noe mer klumpete en f.eks en 60CS. Batteritiden avgjøres av lysstyrken du bruker. Men en ca 18 timer uten lys. Skjermen er veldig bra dagsslysskjerm, så lys er iegentilg ikke så viktig på dagtid. Jeg bruker den i hovedsak til sporlogg. Jeg har også montert den i båten. Størrelsen på skjermen tilsier at den ikke blir noen fullgod kartplotter. Men bevares, sammen med papirkart for oversikt og ruteplanlegging mangler du ingenting. Den har kartplotterfunksjonene du trenger. Jeg har ikke prøvd den med ekkolodd. Dette har jeg en egen skjerm for. Konnklusjon: Hvis du vil ha en GPS tl å bruke som bilnavigasjon, turGPS og kartplotter er saken grei. Kjøp 276C. Men er det kartplotter du i hovedsak vil ha så bør du kanskje vurdere noe annet. Dette pga skjermstørrelsen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 (redigert) Jeg har brukt denne plotteren i over ett år nå, og må si at jeg er veldig fornøyd. Kjøpte den hovedsaklig til bruk i hurtiggående båt, og synes den er veldig bra her. Veldig bra i sollys, og oppdaterer kartet kjapt. Det er klart at du får litt større skjerm med f.eks en 172c (4,5" mot 3,8"), men til mitt bruk har det holdt godt! Bruker den i bil sammen med bilkitet, og her fungerer det også meget bra. Trodde den skulle bli litt stor i fjellet, men det jeg har funnet ut er at den litt mere uhåndterlige størrelsen (f.eks i forhold til 60cs) oppveies av en mye større skjerm! Det blir noe helt annet å lese de topografiske kartene på 276c vs 60c, da du ikke hele tiden må zoome ut for å få oversikt! Dessuten går den fint nedi lomma på jakka, og antenna er faktisk så god at den tar i mot satelitter i lomma også. Når det gjelder batterikapasiteten varierer den mellom ca. 10 - 20 timer, avhengig av hvor ofte du bruker lyset på skjermen. I praksis er dette veldig lenge! For å si det sånn: brukte den på fjellet i dager i påska uten å gå tom! (skiturer hver dag) Laderen har jeg faktisk aldri brukt: den lader seg jo opp når den står i holder i bilen eller båten. Redigert 7.Juni.2005 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselman Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 (redigert) Vil bare skyte inn at jeg har lest en gang at det finnes mulighet for å lade GPS'en med et 9V batteri. Du fikk riktignok ikke 100% oppladning, men allikevel. Det var en type hjemmesnekret sak. Kan være greit å fylle sekken med billige 9V batterier og ha strøm nok. Skal se om jeg kan finne siden som omtalte dette. Har testet selv nå med et 9V batteri direkte må billaderen. Den tok til seg lading, så det går jo an å prøve. Husk rett +/- Redigert 7.Juni.2005 av Dieselman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Star1 Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Garmin GPSMAP 276c, noen som har kartbrikke for skagerak og selge til denne. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Hør med teknisk museum om de har en å avse Sitér dette innlegget Link to post
Star1 Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Gammel innlegg , men er det noe som har Garmin bluechart datacard kart brikke skagerak. sørøstnorge og selge Redigert 11.April.2020 av Star1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.