peterka Startet 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2009 Eg ser no at ein kan få ein Bayliner 652 til ca 300.000 med dieselmotor 120 hk 1,7. Er det nokon som har nokon erfaring med denne båten? Det er vel ingen andre båter som kan konkurere på pris? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Jeg har jobbet endel med disse båtene, og synes det er en veldig vellykket billigbåt. De feilene jeg har utbedret har i all hovedsak vært lekkasjer. Det har ikke vært noen store problem, men det er de feilene som evt. oppstår på disse båtene. Har også byttet endel elektrisk under dashbord etter at slangen til loggen har løsnet, men dette har stort sett vært monteringsfeil. Kan absolutt anbefale båten. Vet ikke om prisen du oppererer med er for ny eller brukt båt, men du kan få en ny (overligger) for tilnærmet samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Eg har ikkje sett båten. Eg har bare studert den inne på nett. Ser båten billig ut i finnishen? Denne motoren som er på 120 hk diesel er det mykje feil på denne? Dette er vel ein motor som er i mange båter. Bråker den mykje? Kan den sammenlignast med Skipsplast og Askeladden? Eller er desse norske båtene i ein eigen klasse da prisen ligger over 100.000 for ein tilsvarende båt i fot? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Jeg vil si at finishen på båten er høy. støpearbeidet og finishen på plastrbeidet er veldig bra. Norske båter er forholdsvis kostbare pga høye produksjonskostnader, både i forhold til lønn og ikke minst produksjonsmetoder. Bayliner-fabrikke ner stor og veldig mye av produksjonen er fullstendig automatisert. 120hk er en helt grei motor. Den er mye brukt og er en god motor til denne båten. Den støyer litt, me ndet gjør de fleste små dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Viss ein skal ha ein 20 fots DC båt og får ein heilt ny med diesel til ca 300.000 ny ferdig bunnsmurt og klargjort. Så er det vel ingen som kan slå denne viss ikkje det er konkursbu da. Det er veldig fristende å slå til. Det einaste som eg er litt usikker på er at det er amerikansk og snart går vel heile amerika konkurs. Så er dette med bruktverdien på dei amerikanske. Dei synker ganske mykje iforhold til dei nordiske, men no blir jo båten solgt for 100.000 av vanlig pris så kanskje eg slipper det store tapet. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Er det bare 1 stk som kjenner Bayliner 652? Ser ikkje bra ut. Trenger litt meir før eg slår til på båten Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Det er flere på forumet her med kjennskap til den. De har nok bare tatt vinterferie. Denne båten er laget for det europeiske markedet, og har fått veldig bra resultater i tester. Ikke minst skroget. Blant annet båtmagasinet har vel testet den. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Har du prøvd den? Eg er ute etter min første båt så eg har ingenting å sammenligne med. Tanken var at viss eg kjøpe 652 så ville eg nok slippe å kjøpe båt igjen om 2 år for at den er for liten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Jeg har hatt ettermarkedet på disse båtene over hele østlandet, og sett i forhold til salgsmengden vil jeg si at det har vært veldig lite reklamasjoner på disse båtene. Jeg har utbedret forskjellige småting på maks 10 båter de siste 3 årene. Da er flere av jobbene kun vært små transportskader, bytte av en lanterne osv. Synes ikke det er en båt du trenger å være skeptisk til å kjøpe. Hvis tilbudet du har fått på 300000 er på en kliss ny båt, så er det et veldig bra tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Tanken var at viss eg kjøpe 652 så ville eg nok slippe å kjøpe båt igjen om 2 år for at den er for liten. Vel, da kan du like godt kjøpe deg en sykkel, for når det blir båtfolk/folk-i-båt(alt etter som) av deg så arver du en sykdom, også kjent som 3-fot syken. Den er smittsom på stort sett alle som har båt, og har ingen ting med størrelsen på båten å gjøre. Fra spørk til revolver, -kjenner ikke båten godt. Men kjenner merket. Bayliner har hatt et dårlig rykte fra 80tallet(andre eiere), det er bare tull i forhold til dagens produksjonsmetoder. Monterte baugprop i min båt i sommer, og firmaet som utførte jobben bannet hele veien fra begynnelsen til slutten. Kvalitetsmessig utført skrog blandt de beste de hadde vært borti. Lykke til, og god sommer engang. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 (redigert) desse motorene er ikkje nåke å skrive heim om på nåke vis! fysj&fy for skrammel. ville holdt meg lengst mulig unna en slik motor i en slik båt. ville mykje heller hatt den båten med den 4.3 V6 bensin 220hk. en bunnsolid motor med en heilt anna karkater og effekt som passer båten myye bedre da dette er en kosebåt og ikkje en traktor. billigere blir det og.. både i bruk og innkjøp. verdifallet blir ikkje nåke særlig forskjell likevel. Redigert 6.Februar.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Jeg har en Bayliner 2355 som jeg er meget fornøyd med. Kikket på mange nye og brukte båter før vi kjøpte. Det er bare tull det at norske båter er så mye bedre. Finnishen på amerikanske båter er fult på høyde med de aller fleste, jeg vil driste meg til og si bedre enn alle østeuropeisk produsert og minst like bra som norske. Og prisen for innkjøp kan ikke sammenlignes. Har også 4.3 V6 bensin som går som en klokke. Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
peterka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Viss eg kjøper ein med 220 hk så vil vel driftskostnadene øke betraktelig? Alt blir jo lettere med diesel da dei fleste båthavner har dieselpumper. Er det så mykje skramlelyd av desse dieselmotorene da? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Har samme motoren i en Ibiza 21 fra 2006. Er meget fornøyd med motoren! Har gått 450 timer nå siden 2006! Har bare hatt vanlig vedlikehold, aldri et eneste feilslag! Bruker utrolig lite drivstoff ved marsjfart! Eneste som jeg kan sette fingeren på er at den bråker litt mer en bensinmotoren, men til gjengjeld så fikk jeg isolert litt ekstra, og det kom seg da betraktelig. Anbefaler motoren! Lykke til med båtkjøp! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Bearded Beast Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 (redigert) om du går for den dieselen for å spare da vil eg meine du sparer deg til fant. om driftskostnadene vil øke betraktelig? tja det blir dyrere akkurat når du står ved pumpa men om du ser på totalprisen for en sesong blir det småpenger. så lenge ting skal vedlikeholdes og serves da.. du skal kjøre veldig mykje for det skal lønne seg med diesel. sett opp et regnestykke på det så ser du det fort. du må ha i minne at det i dette tilfellet er dieselen som er den teknisk avanserte og skjøre konstruksonen og ikkje bensineren slik man har lett for å tenke, den er bunnsolid og velutprøvd en halv mannsalder. det med fylling er igrunn det einaste argumentet mot bensin om der ikkje finnes pumpe ved sjøen der du er. det skramler nå på vanlig dieselvis, men det er meget mulig du finner støy og ikkje for å glemme vibrasjoner overkommelig. en V6 bråker ikkje, den murrer med en dyp herlig tone og er omtrent vibrasjonsfri og hvem vil vel ha 120 hk når man kan ha 220 det er nå mine 2 cent Redigert 6.Februar.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Eg skjønte ikkje dette. Viss ein kjøper ein diesel 120 hk eller ein 220 bensin til kr. 300.000,- Heilt lik pris så vil det vel bli dyrare med ein bensin? Den bruker vel godt over det ein dieselmotor bruker. Elle rhar eg missforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 der er andre utgifter enn å fylle tanken på et båteigerskap. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Peterka: Her er det bruken din som avgjør. Den dieselmotoren det er snakk om går utrolig rimelig, men gir ikke mer enn den bør gjøre i en slik båt. Bensinmotoren bruker mer drivstoff, men gir mer fart og spenning. Skal du bruke båten lange distanser, og mange timer i en sesong er det selvfølgelig hyggelig med et moderat forbruk. Vi var faktisk på utkikk etter en slik båt i fjor sommer, da vi vurderte en trailbar båt for en periode. Og jeg kikket først og fremst etter 5 liters utgaven. For kosens skyld.... Bruken avgjør vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Kva for utgifter snakker du om som er forskjellen mellom ein innbors bensinmotor og dieselmotor. Service trengst på begge båtene. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Mercruiser 1,7 120 hk, er det opelmotoren? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 Ja, Mercruiser 1,7 dti er den motoren som sitter i Opel Astra. Egentlig en Izuzu som er marinisert av Mercruiser. Dessuten skal du ta det Korsnes sier med en klype salt, han har flere ganger vært ute og felt dødsdom over Mercruiser-motoren . Men så er det slik da, at det er står hundrevis (hvis ikke tusener) av denne motoren i ulike fritidsbåter i Norge, og de aller fleste av oss som har motoren er fornøyde, som undertegnede. Det er gjerne de som ikke har motoren som har de sterkeste meningene mot den, ukvalifisert synsing er som kjent en folkesport i Norge ... Litt plunder kan det være med alle motorer, men sett i forhold til produksjonsvolumet er det ikke spesielt mye ugreie med denne Mercruiseren. Noen opplevde turbohavarier på de tidligste modellene, men det ble oftest byttet og dekket av garantien. Nyere årsmodeller (etter 2004) har ikke dette problemet. Men et viktig poeng er at den ikke er like egnet for de større og tyngre båtene, da blir den for liten. Men i en Bayliner 652 vil jeg anta at motoren passer meget bra. Selv har jeg den i en Skibsplast 660, som veier knappe tonnet inkl. motoren, da er det null problem å komme i plan selv med mye folk ombord, og du slipper å stresse motoren unødig. Turboen slår inn på et visst turtall og gir et herlig skyv, båten formelig "eksploderer" opp i plan og du kjenner at du blir trykket bak i stolen når du gir på! I en Askeladden Beetle derimot, som vel veier 1500 kg, der er også denne motoren mye brukt, der synes jeg det er litt på bikken til at motoren blir for svak i forhold til tyngden på båten. Uansett, lykke til med valg av båt og motor! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2009 (redigert) ja eg har gitt den dommen før. eg har ikkje en sånn motor, og skal aldri ha en heller. har vurdert og studert den objektivt og kommet til neitakk. de fleste som eier noe, uanz merke sier åjaa dette er fantastiske greier. men så når de kjøper noe nytt ja da er det det som er best.. blir som vazelina sangen det der. beste bilen i verda er den som han har nå. vel motoren er nå utgått og død så der finnes mange grunner til å velge enten den eine motoren eller den andre. det viktigste blir vel hvilke merker verksted der man bor kan og muligheter til å tanke. men å ukritisk velge en diesel for å spare bare fordi saueflokken sier diesel er så fantastisk, vel. la oss si du bruker båten en del pr sesong og bruker 10 000 i bensin. du vil naturlig spare litt på diesel også fordi båten går tregere og derav tilbakelegger færre mil. la oss si du bruker 6000 i diesel. altså 4000 spart pr sesong i drivstoff. men så viste det seg f.eks at servisen på dieselen var 2000 dyrere. nede i 2000 sparte. jaja du har båten i 3 år og sparte da 6000 kroner.. og at diesel motoren der skal gi noe høyere bruktverdi er i beste fall svært tvilsomt da dette er en solskinnsbåt. og omtalte diesel er mykje meir avansert og mange fleire ting som kan gå galt med og kan være en potensiell sesongødelegger med påfølgende konsekvenser både økonimisk og humør. og verre blir det om båten brukes lite. hvem har feks hørt om bensindyr? den bensineren er gammel og velprøvd teknologi som svært skjelden svikter. så når båten er solgt igjen og totalregnestykket kommer for en dag kommer og prisen for å knurre rundt med en diesel med underkant effekt i forhold til en real stor motor med plenty effekt. eg er iallefall ikkje i tvil. men nå er deg ikkje eg som skal ha båt. eg bare oppfordrer til å tenke sjøl. bruker man båten veldig mykje vil regnestykket stadig tale til fordel for diesel. men vil dieselprisen holde seg lavere enn bensin i framtiden? hmm lykke til med valget uanz Redigert 8.Februar.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.