Jump to content

Nybakt båteier søker kaptein til å seile Stavanger - Volda

S/Y Emma

Recommended Posts

Etter å ha planlagt dette i lang tid har jeg nå kjøpt min første båt (en Carter 33) som jeg skal på jordomseiling med om 5-6 år.

Men! Nå viser det seg at han som skulle hjelpe meg å kjøre båten hjem fra Stavanger ikke får tid til det før i slutten av april pga. skole.

Er det noen her som kan navigering og kan tenke seg å hjelpe en stakkar til å få båten hjem, helst tidlig i mars måned?

Turen det er snakk om er fra Stavanger til Volda (Sunnmøre). Turen tar trolig 5-7 dager og vil trolig gå for motor mesterparten av veien. Jeg kan betale reiseutgifter, mat underveis og en liten slant attpå, men ikke alt for mye, da jeg nettopp har blakket meg fullstendig på båtkjøpet :sweat:

:flag:

Gratulerer med båten :smiley:

Vist du ikke klarer å få tak på noen, kan du seile sammen med noen. Det er alltid noen som seiler den distansen på den årstiden, så du kunne ha lagt deg i kjølevannet til den båten. Distansen din er vel på ca 253nm/ca 2 døgn non stop. Jeg passerer og har planlagt en tur nordover siste uka i februar, og vil gå den aktuelle ruten, forbi der. Cruis speed 6 kn??

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Takk skal dere ha! Ja, båten er fin :yesnod:

Har fått en henvendelse fra en kar her, skal se at det ordner seg nå :yesnod:

Dersom ikke kan jeg kanskje ligge i kjølvannet ditt, De Cåsta. Jeg har en kompis som gjerne blir med meg i båten, men ingen av oss kan navigering. Men med "los" hadde det gått fint. Båten går i ca. 6 knop for motor. Motoren i båten er egentlig overdimensjonert i forhold til drivverket, så om man gir mer gass enn 2500 rpm oppstår kavitasjon.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Det var bra det ordnet seg, men vist. Så send meg en mail i slutten av uke 8. Så får du en orientering, slik at du får et alternativ til.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Jeg tror også at du må innstille deg på å ta turen selv - hyr noen kamerater til en guttetur; kanskje du har en du kjenner med litt seilerfaring.

I motsatt fall må du benytte en tjeneste for dette, dvs betale for å få båten opp (flere tilbyr jo slike tjenester) og det er vel noe som går gjennom marg og bein på en sunnmøring.... :smiley:

Er fra Ålesund selv, så jeg vet hva jeg snakker om. :crazy:

mvh Bergen Dørk

Ingen problem med denne turen vel, bare ha med kart for den aktuelle kyststripa. Kunne tenke meg å ver med på denne turen, men da må jo seila opp og. Kjedelig å gå for motor. Nå begynner jo dagane og bli lengre, så båten kan jo seilast fra 7.30 - 18.00 kvar dag. Er vel ca 250nm +- så ein 4-5 dager med effektiv gange/seiling så er du der.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Vi traff i sommer i Ålesund et hyggelig Nederlandsk par som var på nordovertur i seilbåt . De hadde som mange langtursfarende relativt enkle hjelpemidler, de lå og ventet på rep. av en GPS.

De manglet kart over bl.a. Hustadvika, og siden vi hadde dobbelt opp fikk de låne det av oss. De var "litt" overrasket over alt ureint farvann, da de først bare ville kikke litt på kartet og ta notater. Det kunne være greit med et kart likevel !

De skulle i retning Lofoten. De kunne bare låne det til de kom sørover igjen , sa vi.

Kartet kom i posten senere på sommeren med en hyggelig hilsen :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...