Jump to content

Nybakt båteier søker kaptein til å seile Stavanger - Volda

S/Y Emma

Recommended Posts

Er det noen som enten vil se til to små barn i Bergen på lørdag :-) eller som kan bistå den ferske rederen med passering av Stadt :confused:

Barna kan jeg nok ikke ta hand om, men muligheten for rederen vurderes. Les avsendt IM

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da er vi vel fortøyd i Måløy og undertegnede mønstrer av. Det ser ut til å ordne seg med at Jawik tar siste etappen i morgen om været tillater det. Det ligger yrkesfiskere å venter på været her ved gjestebryggen (som ligger elendig til med tanke på urolig sjø), så vi hadde nok ikke kommet oss rundt innenfor min disponible tid uhavhengig av motortrøbbel.

Seilasen har gått fra Vassøy utenfor Stavanger til Haugesund hvor det var bunkring og overnatting. Videre Sletta,Nyleia gjennom Austevoll (Bunkring i Bekkjarvik) og til Bergen for overnatting. Derifra gjennom Straumane til Feste hvor det ble 2 ikke planlagte netter :headbang: før ferden igjen kunne fortsette nordover gjennom Gulen,over Sognefjorden, Krakhellesundet og pitstopp og bunkers i Askvoll før ferden fortsatte til Florø for overnatting. Siste etappen foregikk leia nordover, over Frøysjøen, rundt Hornelen og til Måløy.

Været har vært fra vindstille til kortvarig liten kuling. Det har vært fra -1 til +5grader, med endel nedbør. Så det har tidvis vært en kald fornøyelse. Vi har ikke benyttet seil basert på tidspress,riggens beskaffenhet (jeg har aldri seilt en båt hvor all storseilhåndtering gjøres på fordekk!),vindretning og mannskapets erfaring. Jeg anser meg selv som nybegynner med seilbåt og rederen av Ferdamann må nok stå enda et trinn eller to lengre nede på erfaringsstigen.

Steinsvik har fått seg en båt som nok egner seg godt for langfart (etter noen modifikasjoner :smiley: ) og rederen er typen som ser ut til å fullføre det han sier så at båt og reder befinner seg på sydligere breddegrader om noen år er jeg ganske så sikker på!

:sailing:

Takk for turen

Ja da ligger jeg fortøyd ved gjestehavna i Måløy og nyter en ankerdram. Bergen har dratt til Bergen, og i morgen får jeg assistanse fra jawik til å gjennomføre siste etappen rundt Stad og deretter hjem.

Jeg må si jeg er meget imponert over dugnadsånden og hjelpsomheten her i forumet! Uten dere hadde båten blitt liggende i Stavanger til langt ut på våren :flag:

Her er et par bilder fra i dag:

Vi ble overrasket av en liten snøbyge like før Måløy.

DSC_0063.JPG

Ferdamann trygt fortøyd for natten.

DSC_0064.JPG

Lykke til med spinnakeren, Bergen :wink:

Hei !

Enda bra det gikk såpass greit etter vann i motorrommet.

Leve dugnads-ånden :yesnod:

Steinsvik, ser på bilde i profilen at båten har le-trekk til cockpiten, nå som det er så kaldt er det smart sette de på.

Morsom løsning på den benken helt akter, er den fast?

Da var båten vel i havn takket være god innsats fra Båtplassens medlemmer!

Turen rundt Stad gikk forholdsvis bra. Det var varslet liten kuling og 3 meter høye bølger. Sjøen rundt Stad er veldig urolig, og bølgene gikk i alle retninger. Det samme gjorde båten til tider.

Midtveis rundt Stadlandet kom vi ut for et forrykende snøvær kombinert med kuling. Med ca 50 meter sikt måtte vi navigere utelukkende ved hjelp av PC med Kystverket-kart og GPS og radar. Det gikk fint.

Kaptein jawik gikk i land på Syvdsneset, og jeg tok siste turen hjem alene. Med liten kuling fra sør og krappe bølger mot Volda ble jeg ganske forsinket. Holdt bare 4 knop i motvinden. Ankom Volda ca klokka 20.00 i stummende mørke.

Jeg fikk desverre ikke plass i båtplassen jeg skulle låne (båten var for brei), så jeg måtte ligge på gjestebrygge i natt. I dag kjørte jeg derfor båten hjem til min far som har en privat flytebrygge jeg kan låne mens jeg venter på båtplass i Ørsta.

Kaptein Jawik etter vellykket Stad-kryssing:

DSC_0068.JPG

• 4 uker senere...

Det kunne også være interessant å få oppgitt de spesifikke data på Steinsvik sitt opplegg. Det gikk greit å følge med fra cokpitt med laptoppen nede på kartbordet. Plassert ved siden av radaren. Det jeg husker i farta var at dette var en acer ??? med linux (ubuntu 8.10) og wine mot win navigasjonsprogram. Og selvfølgelig Kystverket sine kart. Jeg lar Steinsvik komme med mer utfyllende info.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei!

Oppsettet mitt er en oppgradert Acer Aspire One 110L med Ubuntu Linux 8.10. Kartene fikk jeg fra Kystverket.no ved hjelp av SamH sitt script. Jeg har en 250 GB ekstern harddisk med kart og annet på. Som GPS bruker jeg en enkel USB-GPS. Programvaren er SeaClear gjennom Wine.

Dette opplegget fungerer helt fint, men jeg brukte kartene fra gamlescriptet til SamH uten overlapping, og dermed måtte jeg restarte SeaClear for å skifte kartblad hver gang vi kjørte utfor kartkanten.

Med et slikt oppsett får man en fint fungerende kartplotter til under tre tusen kroner (dog ikke vanntett!).

Ellers fungerer oppsettet helt knirkefritt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...