Jump to content

Nybakt båteier søker kaptein til å seile Stavanger - Volda

S/Y Emma

Recommended Posts

Takk for det :cheers:

Men det er nokså frustrerende å vite at man har fått båt, og ikke får bruke den på flere måneder!

Hvorfor får du ikke brukt den på flere måneder? :crazy:

------------------------------------------------------------------

Ser ut som en kanon fin båt du har fått deg iallfall ! :smiley:

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Hvorfor får du ikke brukt den på flere måneder? :crazy:

------------------------------------------------------------------

Ser ut som en kanon fin båt du har fått deg iallfall ! :smiley:

Fordi den ligger i Stavanger, vel :wink:

Men nå ser det ut til å ordne seg likevel!

Takk for kommentar om båten. Tror jeg gjorde et godt kjøp selv om det blir nudler og vann til middag i et par år fremover :lol:

• 3 uker senere...

eta Bergen 1900, Bergen reiser hjem for natten, rederen får klare vaktholdet alene i natt!

Nordavinden er kald om dagen :smiley:

JRO, du visste jo at Søndag kveld var sansynlig for Haugesund, og vi meldte jo oss ved ankomst, men hiver du deg i bilen kan du få være med på neste etappe!

Hei!

Her kommer en liten rapport fra bryggen i hansabyen Bergen der jeg ligger fortøyd og nyter en Hansa ankerdram! :flag:

Har nå reist i en og en halv dag fra Stavanger. Bergen (på forumet) har loset reder og båt trygt frem hele veien!

Vi har ikke prøvd seilene ennå, da det vil gå alt for sakte (strekningen er lang nok som den er). Båten er jeg ganske fornøyd med. Angrer ikke på kjøpet for å si det sånn. Det er tydelig at den forrige eieren har lagt ned veldig mye arbeid med å oppgradere den. Båten har en del tegn til aldersslitasje, men ingenting en elektriker og en snekker ikke kan få ordnet.

Forøvrig må jeg si jeg er overveldet over hjelpen jeg har fått på Båtplassen, både til spørsmål og til praktisk hjelp. Har fått låne både kart (takk Jawik!) og los (takk Bergen!). Uten disse to hadde ikke turen hjem vært mulig! :cheers_wine::cheers:

Legger ut et par bilder fra turen så langt:

En fornøyd båteier på vei ut fra Stavanger:

DSC_0007.JPG

Liten kuling i Skudenesfjorden. En tøff åpning på turen, men både mannskap og båt bestod første test med glans!

DSC_0020.JPG

Frank på vei ut fra Haugesund kl 07.30 om morgenen. En fin start på en fin dag med mye sol og rolig sjø.

DSC_0034.JPG

En genua som har sett sine beste dager...

DSC_0036.JPG

Fint vær (Båtplassen-merket er selvsagt på plass over instrumentene):

DSC_0041.JPG

Her skulle det etter planen ha kommet noen ord om hvordan gjestehavnen i Skjerjehamn er i slutten av februar. Nå går ikke ting alltid etter planen og båt og reder ligger fast ved Feste mens Bergen nyter hjemmets velferdsgoder mens rederen holder vakthold og venter på nødvendige reservedeler for videre seilas!

Dagen inneholdt et snev av dramatikk men jeg overlater til Steinsvik å komme med detaljer om hvorledes stille farvann holdt på å bli Ferdamanns endelikt :diving:

Nå ser det ikke ut til at Steinsvik klarer å komme seg på nett fra idylliske Feste, men jeg skal ikke lage dramatikken større en hva realitetene er. Men vi fikk noe vannlekkasje med påfølgende vannskade på blant annet startmotor. Vi klarte å trylle frem en mekaniker på kort varsel og om deler lar seg fremskaffe er vi forhåpentligvis på nytt underveis i morgen ettermiddag! :sailing:

Da melder Steinsvik fra sitt internettødeland at motor igjen er operativ. :flag: Mønstrer derfor på igjen sent i kveld og setter avgang fra Feste 0700 i morgen.

For min del begynner det å minke på disponibel tid og dette kombinert med for det meste kuling rundt Stadt de siste dagene gjør det sannsynlig at ialle fall ikke jeg kommer helt i mål på turen men må hoppe av i Måløy. Men kansje noen andre medlemmer kan ta del i sisteetappen rundt Stadt om ikke jeg rekker dette?

Endelig på nett igjen etter et par dager uten dekning...

Ja, her var det sannelig tilløp til dramatikk får man si. Vi hadde akkurat passert Feste, der vi hadde fylt diesel og vann da Bergen ved en tilfeldighet oppdaget at turtelleren stod på 0.

Jeg kikket i motorrommet, og da jeg åpnet luken stod vannspruten i taket. Deler av motorrommet stod under vann og det begynte å komme opp fra dørken i båten.

En kjapp smaksprøve av vannet med den herlige gråfargen avslørte at det var sjøvann. Et par minutter var stemningen ganske hektisk, da vi øset for livet og vurderte om vi måtte tilkalle hjelp. Som om ikke det var nok, gikk kjølevannalarmen.

Vi fant heldigvis fort ut at vannet vi øset ut ikke kom inn igjen, så lekkasjen var midlertidig. Etter mye feilsøking og telefon til tidligere eier viste det seg at lekkasjen skyldes at lenseumpa under spesielle omstendigheter kan fungere som en hevert og suge vann INN i motorrommet... Kjekt å finne ut på denne måten...

Vi fikk kjørt tilbake til Feste for minimalt turtall. Der fant vi ut at startmotoren hadde tatt kvelden. Ikke var det lett å skaffe mekaniker heller. Til slutt fikk vi kontakt med en kjempehygglig kar fra firmaet 2tal Service som kom ut for å se på båten et par timer senere. Det viste seg at det var problemer med båte startmotor og dynamo, så han tok med seg begge deler og returnerte neste dag. Han gikk samtidig over en del av det elektriske i motorrommet og rettet opp noen feil og mangler og gav tips til ting som bør ses nærmere på i fremtiden. Virkelig god service!

Vel vel, når enden er god er allting godt. Nå går vi for full maskin nordover igjen langs Sogn og Fjordane.. Været er sol fra blå himmel, vindstille og rolig hav. En ren cruise-etappe.

Får håpe været holder seg så vi kommer rundt Stadt i tide, ellers må jeg legge igjen båten i Måløy på ubestemt tid!

Kaos i båten etter febrilsk lensing og leting etter lekkasje...

DSC_0051.JPG

Fra dagens tur, i Sogn og Fjordane

DSC_0056.JPG

Spennende å lese om andre som henter båt, det skjer alltid noe. Den regelen slår ikke feil... Det fikk vi erfart under overfarten i Østersjøen med ny båt, hull i bunnpanna var knapt til å tro, men, men. Det ordner seg. Lærte da at det faktisk ikke er hysterisk å ha med olje nok til totaltskift på motor og vel så det. Tipper mange kjører rundt med en liten liter... Det kan fort bli for lite... Lykke til videre, håper dere får tatt Stadten også, ikke gøy å måtte legge igjen båten, men det går jo det også...

Er det bare jeg som ikke få opp bildene?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

quote name='Bergen' date='26.02.09 14:00' post='705678']

men om humøret holder seg bra og sikten er god kan det hende vi går til Måløy allerede i kveld/natt. :sailing:

Både humør og sikt er forsåvidt bra, men etter 11 timer var vi forsynt og vi prøver nå ut Florø sin eksemplariske gjestehavn (tenk om en kunne laget noe slikt i Bergen). Ikke overaskende var det god plass her også.

Men det spøker for Runding av Stadt for min del, må være i Bergen til Lunsj på lørdag. Værvarslene for Stadt er litt devierende men store sjanser for at det er vær for passering på lørdag. Er det noen som enten vil se til to små barn i Bergen på lørdag :-) eller som kan bistå den ferske rederen med passering av Stadt :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...