Careka Startet 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2009 Noen som kjenner mer til denne historien, hva skjedde uti havet 90 mil fra land. ? http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=414118&cat=4914 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
HaHa Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 jeg kjenner ikke til den, men den er i det minste et avbrekk fra 'bavaria'-hetsen... Det er jo en stor fordel at saken blir belyst i en rettssak som forhåpentligvis vil være åpen også for pressen. Det er satt av tre dager- 10-12. februar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Som eier av tilsvarende båt må jeg si at dette blir spennende. Helt sikkert skadelig for verftet om det viser seg å være grunn til kritikk. Nå er det jo flere av disse båtene som har vært på langtur, og jeg ikke tidligere oppfattet at det har vært problemer med denne båtmodellen ut over mindre feil som ikke har vært relatert til sjødyktighet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bøljan Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Ja det blir spennende å følge denne saken, en god venn av meg kjøpte denne modellen sist sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Jeg lurer jo mest på hva som skjedde med denne båten. jeg var oppi den nye 45 foteren til D, på messa i Hamburg, og snakket med salgsjefen. fra fabrikken. jeg så på de små platene som lå under kjølboltene og spurte han om den lille anleggsflaten virkelig var nok. (den gikk bare litt utenfor størrelsen på mutteren.) Jeg fikk da som svar,(fra en brydd salgsjef) at de hadde ikke mistet noen kjøler ennå. og at deres ing, hadde gjort sine beregninger, og at dette var mer en godt nok. Jeg sa da at jeg syns at synsintrykket gav meg et dårlig intrykk, og at en mye større plate under mutteren ville gitt et bedre intrykk. Han avfeide dette, og sa at det var mer en sterkt nok. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
logos Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Hva kan dette bety for salget av Dufour-båter i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Hva kan dette bety for salget av Dufour-båter i Norge? Lite eller ingenting, vil jeg tro. Fordi Ola nordmann vil finne ut selv hvordan ståa er. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hei Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 (redigert) Ville ikke vurdert Dufour rett og slett på grunn av all negativ omtale både i media og fra bekjente. Dette både angående usikkerhet i kvalitet og forhandler. Mulig båtene er gode, , men..Pene båter er de i hverfall . Da vi byttet båt i sommer ble ikke Dufour tatt i betraktning pga dette. Tror faktisk at endel har samme oppfatning. Kjenner ikke til skaden omtalt i Seilas. Dette er jo en sak som ikke er avklart. Negativ omtal er negativ omtale. Tror neppe dette er positivt for salg. Redigert 7.Februar.2009 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Utfallet kan få prinsippiell betydning Siterer litt fra teksten. De fleste båter av noen størrelse som selges, er bygd etter CE kategori A. Det betyr med andre ord at de i praksis skal tåle all slags vær. Spørsmålet er imidlertid om alle båtene virkelig gjør det og om båtverftene mest av alt utstyrer båtene med CE A-skilt som del av et «must» i markedsføringen – fordi alle andre gjør det… Er det tilfellet, fungerer neppe EUs kategori-system etter hensikten. Domsavgjørelsen i Asker og Bærums tingrett vil i så fall kunne komme til å få betydning for hvorledes båter i fremtiden kategoriseres. Skulle det kunne påvises at det er en systematisk byggefeil ved Dufour 385 og at ingen eksemplarer av båttypen tilfredsstiller samsvarserklæringen som er avgitt, er selvfølgelig det en svært alvorlig sak for det franske Dufour-verftet, men det er samtidig et kraftig varsko til alle andre verft som kan ha tatt for lett på hva det vil si å bygge en båt til CE-kategori A. – I løpet av det halvannet året jeg har holdt på med denne saken, er jeg blitt kontaktet av mange båteiere – ikke bare Dufour-eiere – som kan fortelle om betydelige svakheter ved båtene sine. De tør imidlertid ikke stå frem i frykt for at annenhåndsverdien på båten kan reduseres, sier Torbjørn Alver Jørgensen til SEILmagasinet. ------------------------------------- Jeg har selv hatt dufour og grunnstøtte med denne , den så hel og pen ut men innerliner i bunnområdet ble skjært ut og støpt tilbake på skikkelig måte , det de da plukket ut var "limt" fast og det var vist ikke helt fast. Den båten er nå bedre enn ny men om den måten å bygge på er vanlig rundt omkring (sikkert ikke bare dufour) så er det jo litt urovekkende å tenke på. Et skikkelig uvær og innerlineren løsner fra skroget og rigg begynner å slakke seg osv , det kan jo få fatalt utfall Redigert 9.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 jeg kjenner ikke til den, men den er i det minste et avbrekk fra 'bavaria'-hetsen...Det er jo en stor fordel at saken blir belyst i en rettssak som forhåpentligvis vil være åpen også for pressen. 10-12. februar. Utrolig viktig at noe slikt virkelig kommer fram,uavhengig av merke.Utfallet er jo helt avgjørende for denne 385 modellen,og jeg tror heller ikke jeg hadde akseptert ny båt.Da hadde jeg nok forlangt pengene tilbake,og aldrig mer det aktuelle båtmerke(i mitt tilfelle Bavaria) :nono: mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Artikkelen i seilmagasinet hevder at det er sammenlimingen av innerliner med det ytre skroget som har vært for dårlig, og sier videre at verftet kaller dette en "mandagsbåt". En mulig forklaring fra deres side kan kanskje være at limet som er benyttet ikke har hatt godt nok heft eller har herdet for tidlig ved byggingen av denne båten. Noen som vet om det er forskjell i måten dette er gjort på mellom de forskjellige Dufour-modellene?. Jeg vil vel i utgangspunktet anta at hele xx5 serien og 34, 40 og 44 foterne alle har innerliner festet i skroget etter samme prinsipp. 385 modellen alene er produsert i 600 eksemplarer, og det totale antallet Dufour båter bygd i perioden 2002-2008 må jo være mange tusen. Jeg har vært ganske oppmerksom på det som har vært skrevet i internasjonale seilblader, og er også aktiv i et nettforum for Dufour-eiere men har aldri hørt om noen slike problemer. Denne byggemåten er vel typisk for en rekke masseproduserte båter, så det skal bli spennende å se hva dommen sier på dette punktet. Det er nok bare en liten andel av alle de masseproduserte båtene som faktisk blir utsatt for de kreftene som havseilas kan innebære. Noen som vet om forholdene denne båten ble utsatt for kan betegnes som ekstremt? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bøljan Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Innerliner hva er det? nysgjerrigheten tar overhånd og jeg må bare spørre! Sitér dette innlegget Link to post
Ship of fools Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Innerliner hva er det? nysgjerrigheten tar overhånd og jeg må bare spørre! Det er den støpte modulen som former og gir feste for innredningen Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Takk! lærer noe nytt stadig vekk! ellers hadde det jo blitt kjedelig Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 (redigert) Denne pdf-filen gir en god intro til hvordan Dufour setter sammen båtene sine. Dette er dog ikke fra en 385, men jeg antar at bildet med innerlineren er illustrativt. Redigert 9.Februar.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
gimi Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Er det flere produsenter som benytter denne metoden? Hvordan kontrollerer de hva som skjer under denne innerlineren i produksjonen, og hvordan følger man opp etter at båten er levert? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Nå vet jeg ikke hva produsenten gjør, men flere verft benytter denne metoden på store serier. Min båt, og 899 søsterskip, er bygget med innerliner både i skrog og dekk. Innerlineren er limt til skroget. All innredning sitter i klem i spor i innerlinerne og blir klemt fast når rekkelista monteres. Krever høy presisjon under bygging av innredning.. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 (redigert) Det er vel ikke bruken av innerliner, men snarere hvor godt/dårlig denne er festet til skroget som er sakens kjerne. Forhåpentligvis vil flere detaljer bli kjent. Hadde jeg vært eier av en Dufour, ville jeg forsøkt å vært tilstede under rettssaken.... Redigert 10.Februar.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Jo, det er forsåvidt riktig. Men innerlineren er kun en praktisk innretning for innredningen og avdeling av båten. Ingen last tas opp av innerlineren. Mast og røstjern er ikke festet i innerliner. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Hadde jeg vært eier av en Dufour, ville jeg forsøkt å vært tilstede under rettssaken.... Første dag går vel mot slutten nå, noen som vet om hvor mye av informasjonen fra rettsaken som vil være offentlig tilgjengelig på annet vis enn ved personlig oppmøte? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Union Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Da ble det et forlik slik Jørgensen fikk tilbud om for et år siden, tenk hva "gubben" hadde spart av tid og ergrelser og ikke minst penger om han hadde forstått sitt eget beste allerede den gang. Forøvrig er det mange forskjellige typer av innerlinere, og i mange tilfeller er disse en vesentlig del av avstivningen av selve skroget, det er ikke bare "noe å henge innredningen i" Tvert i mot er det en meget viktig del av selve konstruksjonen og avstivningen av båten, men som sagt det er store variasjoner i ulike metoder. I Dufour det en masse som kalles for "Putti"som skal feste innerliner til skroget, det var denne som ikke var i kontakt med skroget i Båten til jørgensen. Redigert 11.Februar.2009 av Union (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=414651&cat=4914 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Litt rar sak, kunden hadde nesten fått det som han ville med en 425+++ og så trekker han hele greiene og vil ha pengene tilbake? Sprøtt, hvis du ikke ville ha en Dufour da så ville nå iallefall jeg heller tatt i mot den større båten og så solgt den... MEN, han skal ha honnør for å stå på krava og få frem ting i lyset som er for dårlig, altfor dårlig. Det er nok slik at ingen av oss med nyere båter som ikke har seilt dem knallhardt kan være 100% sikker på at doningen tåler belastningene. Ryktene er at mye er gjort dårlig på alle merker, dette blir iallefall sagt av Bærum Plastservice så da må vi vel tro på det. Jeg går iallefall gjennom båten jevnlig på jakt etter sprekker og andre tegn på feil, men pt har båten hverken vist tegn til svakhet eller blitt seilt særlig hardt... iallefall ikke over lang tid... At en nå har klart bragden å seile over Atlanterhavet med en 350 er jo hyggelig, men neppe ett 100% bevis for at min båt er ok... Ikke det at jeg er bekymret, det jeg ser av konstruksjonen ser bunnsolid ut, alt som er av avstivere og som skal gi stivhet i skrog, håndtere krefter fra rigg er laminert etc Poenget er at ingen bør stole 100% på båten, bare 99% en liten usikkerhet gjør at du sjekker og følger opp båten, det tror jeg er like viktig på en HR som på en Hanse eller Dufour... Redigert 11.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ben Sin Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 100% synsing fra siden. Det er dette med å vite hvor langt strikken kan strekkes..... Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Leste denne i stykket; Dette vær særlig ubehagelig for verftet som får skrogene på den populære 34 foteren 385 pårodusert av underleverandør. Hvem er det som støper for Dufour? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.