Jump to content

Trimror påhenger, - hvilken vei skal det vris?


Skvulpen

Recommended Posts

Stadig nye spørsmål i forb. med "nybåten" ... (Skibsplast 655 / Suzuki DF 115). Båten har en tendens til å dreie mot styrbord i en viss hastighet (når jeg går 10 - 15 knop, beveger meg opp mot planfart), må da faktisk holde igjen ganske hardt i rattet. For å kompensere dette vet jeg at man kan skru og vri på det såkalte trimroret som befinner seg under antikavitasjonsplaten på påhengeren. Leser så i Suzuki-instruksjonboken følgende: "Hvis båten har en tendens til å gå mot styrbord, flytt den bakre enden av trimroret mot styrbord". Tilsvarende motsatt hvis båten drar mot babord.

Nå lurer jeg fryktelig, for jeg trodde dette skulle være stikk motsatt?  :yesnod: Virker ikke dette trimroret som "andre ror" da, dvs. at dersom bakparten på dette dreies mot styrbord så vil båten gå enda mer mot styrbord??? Må bare bekjenne at dette forstår jeg ikke. Er det trykkfeil i instruksjonsboka? Eller kan noen forklare meg de fysiske lover her?

 

Kan legge til for ordens skyld at trimroret nå står rett bakovervendt, peker altså ikke til noen av sidene. Skal selvsagt prøve meg frem, men det var nå greit å få et grunnlag for å forstå hva det er som skjer der bak (noe jeg trodde at jeg gjorde ...)  :yesnod:

Link to post

Hei!

Det er helt riktig, slik det står i instruksjonsboka. Du må tenke deg at når du svinger trimroret slik at det ikke peker rett bakover lenger, men litt til styrbord, så vil vannstrømmen under fart tvinge trimroret til å stå rett bakover. Dermed vil motoren tvinges til å svinge litt mindre til styrbord. Prøv dette i små steg, så vil du se at det virker!

Lykke til!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...