Båtdrømmeren Startet 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2009 Jeg har gått til innkjøp av en Bosch 100A dynamo som ikke har utgang merket W. Som Jeg har forstått så er denne W utgangen til turteller??? Etter å ha lest litt rund om kring så er det mulig å bygge om de fleste dynamoer slik at man kan hente ut W. Så til min store forundring at den som var montert i båten også var ombygget Om jeg har forstått alt riktig så er W. vekselstøm. Da vil det være nok å hente denne ut før en av de 6 kondensatorene jeg har på den nye dynamoen? 1. En skrue som går til gods. alså - 2. B+ batteri + 3. D+ ladelampe??????? 4. Er et tomt hull som skulle vært W står faktisk W på plast kappen. 5. Fra 5 til 10 er loddepunktene med tråd fra stator før dioder. er det på et av disse punktene jeg skal lodde meg innpå? samme hvilket? det er jo AC spenning på alle. 6. 7. 8. 9. 10. Trenger hjelp så jeg ikke dummer meg ut! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Tipper dette er en dynamo hvor regulator og børster er i en del. Skifter du ut denne med en type hvor det er uttak "W" så er problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Tror du er på rett spor, selv om det så litt "ukjent" ut i forhold til den jeg bygde om for noen år siden! På min var det skrutilkoplinger inn på diodebroen, så jeg løste bare en mutter og koplet på en ledning med kabelsko på denne. Fungerte fint som bare det! Kanskje du burde se på baksiden av den svarte platen om det finnes et enklere punkt å kople seg til diodebroen på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Aldri sett en integrert regulator med W uttak.. Dette fordi W ikke har noe med regulering eller børster å gjøre. W er koblet til en av statorviklingene, spiller ingen rolle hvilken. Antagelig må du lodde på en ledning til en av dem. Jeg vil tro at de punktene i periferien som du har merket med tall er statorviklingen. (Loddet til diodebrua) Sorry, ser at du allerede har funnet ut dette.. D+ er ladelampe ja. Se her for mer info om dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767 Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Hva for dimensjon skal jeg velge på kabel fra dynamo til batteri (100A)?? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Du bør vel ha minst 16 mm2 og helst 25 mm2 kommer jo an på avstanden er det mer en 10m bør di kansje legge 32mm2. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Det er maks 2.5 m m kabel så da går jeg nok for 25mm2 som du sier. Hva er egentlig begrensnineg på en 25mm2? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 En 25 mm2 enleder som ligger alene på en ikke alt for varm plass tåler sikert 200A. det er ikke hva kabelen tåler som er problemet det er spenningsfallet du får i en for tynn kabel som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Ok. Neste spm. er om det finnes amperemeter som klarer 100A. Største jeg fant på maritim var et VDO innstrument som klarte 80A. V\ normal bruk vil dynamoen noen gang lade over 80A???? Er litt utenfor mitt felt dette å er redd for å gjøre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 jeg har 2 stk 24v dynamoer med innebygd laderele og w uttak på begge har hatt det på alle båtene jeg kan huske Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
motor Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 (redigert) Aldri sett en integrert regulator med W uttak.. Dette fordi W ikke har noe med regulering eller børster å gjøre. jeg har 2 stk 24v dynamoer med innebygd laderele og w uttak på begge har hatt det på alle båtene jeg kan huske Ble litt usikker når Ingar ikke var enig, mulig jeg tar feil, men registrerer at JAB mener det samme som meg. Skal prøve å finne igjen den regulatoren jeg skiftet på min brors bil, en 1999 audi 1.9tdi. Forskjellen på den regulatoren,og den som er på min bil var om jeg husker rett,dette uttaket. (Har skiftet lager,sleperinger og børster/regulator på begge) Jeg har forøvrig prøvd å lete på Norsk bildelkatalog for å finne bilder av regulator med dette uttaket uten å finne et bilde hvor dette kommer fram, så derfor må jeg lete i haugen av gamle deler, så får jeg se hva jeg finner. Er enig med Ingar i at W ikke har noe med børster og regulator å gjøre, men mente som sagt at uttaket gikk via denne. Men dette kan trådstarter se på sin dynamo,fordi uttaket for W (merket på dekslet) vil i såfall være nesten rett over regulatoren. Redigert 7.Februar.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 har plukket i noen hundre dynamoer. kan ikke huske en hvor w uttaket står i regulator -,børstedelen.. men jeg har heller ikke god husk.:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Superkul Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 (redigert) jeg sa ikke at w uttaket satt i regulatoren men at det har vært på dynamoene et eller annet sted ja - har akuratt strekt ledning til w på min nå da jeg skal ha ekstra turteller på flygern og di har innbygd regulator sandviken hadde w uttak og innebygd rele + scanden vi hadde + nordkappen Redigert 7.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
motor Svart 7.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 Ja JAB, men det er ikke bestridt. Det florerer 1000envis av dynamoer med innebygd regulator og et W-uttak et sted på dynamoen. Innebygd regulator er det vel på de aller fleste dynamoer etter 70-tallet og W-uttak også når dynamoen er for dieselmotor. På nyere motorer vil jeg tro turtelleren styres av signal fra veivakselsensor/kamakselsensor. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Neste spm. er om det finnes amperemeter som klarer 100A. Tangamperemeter, rimelig hos Clas Ohlson og Biltema, klarer 400A. Og så utrolig mye enklere i bruk! Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Ikke tenk Ampere i instrumentet for i de fleste tilfellene bruker en shunt, og det er den som tar strømmen, ikke instrumentet. Per Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 har plukket i noen hundre dynamoer. kan ikke huske en hvor w uttaket står i regulator -,børstedelen.. men jeg har heller ikke god husk.:-) Du og Ingar har nok helt rett, legger meg langflat. Har nå funnet fram den utsjiftede regulatoren. Ut fra hva jeg finner er tilkoplingspunktet sannsynligvis for ladelampa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.