Jump to content

Bygge om bildynamo til båten (W).

Båtdrømmeren

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en Bosch 100A dynamo som ikke har utgang merket W. Som Jeg har forstått så er denne W utgangen til turteller???

Etter å ha lest litt rund om kring så er det mulig å bygge om de fleste dynamoer slik at man kan hente ut W.

Så til min store forundring at den som var montert i båten også var ombygget

Om jeg har forstått alt riktig så er W. vekselstøm.

Da vil det være nok å hente denne ut før en av de 6 kondensatorene jeg har på den nye dynamoen?

1. En skrue som går til gods. alså -

2. B+ batteri +

3. D+ ladelampe???????

4. Er et tomt hull som skulle vært W står faktisk W på plast kappen.

5. Fra 5 til 10 er loddepunktene med tråd fra stator før dioder. er det på et av disse punktene jeg skal lodde meg innpå? samme hvilket? det er jo AC spenning på alle.

6.

7.

8.

9.

10.

bilde080.jpg

Trenger hjelp så jeg ikke dummer meg ut!

Tror du er på rett spor, selv om det så litt "ukjent" ut i forhold til den jeg bygde om for noen år siden! På min var det skrutilkoplinger inn på diodebroen, så jeg løste bare en mutter og koplet på en ledning med kabelsko på denne. Fungerte fint som bare det! Kanskje du burde se på baksiden av den svarte platen om det finnes et enklere punkt å kople seg til diodebroen på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Aldri sett en integrert regulator med W uttak.. Dette fordi W ikke har noe med regulering eller børster å gjøre.

W er koblet til en av statorviklingene, spiller ingen rolle hvilken. Antagelig må du lodde på en ledning til en av dem. Jeg vil tro at de punktene i periferien som du har merket med tall er statorviklingen. (Loddet til diodebrua) Sorry, ser at du allerede har funnet ut dette.. :headbang:

D+ er ladelampe ja.

Se her for mer info om dette: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767

Aldri sett en integrert regulator med W uttak.. Dette fordi W ikke har noe med regulering eller børster å gjøre.

jeg har 2 stk 24v dynamoer med innebygd laderele og w uttak på begge

har hatt det på alle båtene jeg kan huske

Ble litt usikker når Ingar ikke var enig, mulig jeg tar feil, men registrerer at JAB mener det samme som meg. Skal prøve å finne igjen den regulatoren jeg skiftet på min brors bil, en 1999 audi 1.9tdi. Forskjellen på den regulatoren,og den som er på min bil var om jeg husker rett,dette uttaket. (Har skiftet lager,sleperinger og børster/regulator på begge)

Jeg har forøvrig prøvd å lete på Norsk bildelkatalog for å finne bilder av regulator med dette uttaket uten å finne et bilde hvor dette kommer fram, så derfor må jeg lete i haugen av gamle deler, så får jeg se hva jeg finner.

Er enig med Ingar i at W ikke har noe med børster og regulator å gjøre, men mente som sagt at uttaket gikk via denne. Men dette kan trådstarter se på sin dynamo,fordi uttaket for W (merket på dekslet) vil i såfall være nesten rett over regulatoren.

Redigert av motor (see edit history)

jeg sa ikke at w uttaket satt i regulatoren men at det har vært på dynamoene et eller annet sted ja - har akuratt strekt ledning til w på min nå da jeg skal ha ekstra turteller på flygern og di har innbygd regulator

sandviken hadde w uttak og innebygd rele + scanden vi hadde + nordkappen :wink:

Redigert av jab (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...