Jump to content

Båtvarmer m/gassdrift

terron

Recommended Posts

Driver å vurderer alternative båtvarmeralternativer til min nye båt. Enklte har anbefalt meg å seriøst vurdere de nye (???) gassvarmerne til båt som benytter "katalytteknikk". Er det noen som har erfaringer/peilig på denne typen varmere???. Er videre åpen for forslag/tips om valg av varmer til min Yamarin 7910.

Før jeg begynte med båt for 25 år siden, hadde jeg et par campingvogner. De hadde oppvarming som gikk på gass. Jeg lurer på om gassvarmer til båt bygger på samme prinsipp?

Fra båt har jeg erfaring med parafinvarmere (Wallas), Diesel og varmere som går på kjølevannet. Varmeapparat på kjølevannet er billig, enkelt å montere, og gir masse varme så lenge motoren går. Har man landstrøm er el el. ovn det beste ved kai. Hvis man ferdes i Oslofjorden trenger man vel ikke noe mer? Her i NNorge hvor sjøen holder 10-12 grader i juli er det behov for ekstra varmeapparat hvis en ligger i uthavn. Min erfaring med diesel varmer fra Vebasto er god. For tiden har jeg en Wallas 2400 parafin som fungerer bra i kombinasjon med motorens varmeapparat. Det spørs helt hvor og når båten skal brukes.

Jeg har nettop kjøpt meg en slik ovn til bruk i stua som ekstravarme når fruen er frostig. Varmer som bare f..., men er ganske volumiøs da gassflaska står inni. Det er enkle saker og det burde ikke by på problem å bygge denne om til båtbruk dersom gassflaska settes et annet sted.Det må da være en avstenging ved ovnen da denne brukes for å slukke flammen.Ved å bygge om kabinettet kan den monteres på vegg, men må ha 1m fritt rom foran.Skal brukes under tilsyn og ikke på soverom.

TMe: Jeg har nettop kjøpt meg en slik ovn til bruk i stua som ekstravarme når fruen er frostig. Varmer som bare f..., men er ganske volumiøs da gassflaska står inni. Det er enkle saker og det burde ikke by på problem å bygge denne om til båtbruk.

Jeg hadde en slik ovn tidligere, brukte den i et fortelt til campingvogn. Det er en bra ovn, men det produseres mye vann når den brukes. Mye dogg på vinduer osv, vil ikke anbefale til bruk i båt

%ss brukes mye til oppvarming og uttørking av bygg. For å holde oksygennivået oppe er det nødvendig med kraftig lufting. Selv i store rom er det lite som skal til for at O2 % reduseres med en prosent eller to. Dette fører til at folk føler seg trøtte og får lett hodepine. I tillegg "produseres" det ca 0,9 l vann og 12,5 kWh pr kg forbrent propan. Hvis ovnen din kan slippe eksosen ut av båten (modell med varmeveksler og eksosrør) slipper du disse problemene og har en driftsikker og behagelig varme mrd virkningsgrad ca 0,9. Hvis du i tillegg kjøper propan på flasker med industrikobling og får kjøpt den på en grei avtale har du brensel som nesten konkurrerer med diesel på pris

God jul

Mons

Hei. Har ikke erfaring med gassvarmer i båt, men mener å huske å ha sett en test i forbindelse med test av varmeapparat i båtmagasinet. Forøvrig så tror jeg ikke du er på jakt etter den typen som har blitt referert her dvs. med åpen flamme, men en lukket luft eller vannvarmer. Det er antagelig mye sikrere og mer praktisk i båt.  Jeg vil anta at det vil fungere utmerket og være mer stillegående og driftsikkert enn parafin/diesel varmere. En ulempe blir at du ikke kan bruke drivstoffet som du har store mengder av i drivstofftanken. Forøvrig så finner du endel hvis du søker på gassvarmer på "batplassen" på Båtmagsinets side.

• 11 måneder senere...

Hei,

Har en Truma C6002E kombinert gassvarmer og vannvarmer i båten. Er meget fornøyd med denne. Har vel å merke bare hatt den i en sesong enda. Den kjører på 3 trinn. 2000/4000/6000 Watt har 4 varmluft uttakk og 12 liter varmtvannstank. Du kan velge om du skal ha bare varmtvann eller både varmtvann og varmluft. Den er meget stillegående, spesieltt på laveste trinn (2000W) På 6000W blir det markant mer luftstøy.

Som vannvarmer er den nesten helt lydløs. Alltid varmt vann i båten. (Luksus!)

Den er også utstyrt med varmekolbe for 220V Landstrøm som andre beredere.

Har hatt både Eberspacher og Webasto varmere i tidligere båter, det var bråkebøtter og strømslukere i forhold til Truma'en.

Kan bare slutte meg til de positive kommentarene om Trumavarmere.  Det leveres også varmere uten innebygd bereder, så vidt jeg husker på 2,8 og 4 kW.  Nesten ikke støy og lavt strømforbruk. Så om man likevel har - eller har tenkt å ha gass ombord i forbindelse med koking, er dette absolutt et alternativ å vurdere.

"Driver å vurderer alternative båtvarmeralternativer til min nye båt. Enklte har anbefalt meg å seriøst vurdere de nye (???) gassvarmerne til båt som benytter "katalytteknikk". Er det noen som har erfaringer/peilig på denne typen varmere???. Er videre åpen for forslag/tips om valg av varmer til min Yamarin 7910."

Hei

Jeg har ingen personlig erfaring med gassvarmer i båt. Men jeg er, av årsaker som er tidligere nevnt i denne tråden, skeptisk til katalyttvarmere.

Imidlertid kan jeg fortelle at en venn av meg har gassvarmer i seilbåten sin.

Denne er av merket, Dickinson, og denne har skorstein. Så her er det ingen problemer med vanndamp, etc....

Hvis du følger trådene under kan du lese mere om disse. Vel verd å undersøke.

http://www.dickinson.no/produkter.html

http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categ...ies-heaters.asp

Hei, tar denne tråden opp igjen.

Er der noen som har noe mer erfaringer på gassvarme i båt?

Vurderer dette i stedet for dieselvarmer.

Vet der er mye fuktighet i gassen, blir det såpass mye at det blir et problem?

Hei,

Har desverre heller ikke noen erfaring med gassoppvarming i båt. Har desto mer erfaring fra campingvogn, og der var der var det aldri problemer.

Maritim har en type : http://www.maritim.no/    Varmer opp vannet.

Bilde

Noen spesifikasjoner:

GASTHERM GTE 3,5 GASSVARMER

3500W

Minimum samlet konvektor lengde: 5-6 mtr.

Gassforbruk: 260 g/t

Rør diameter: 64mm

Pris: ca. kr. 7.000,- +++++++++

KAT :lol:

Hei, tar denne tråden opp igjen.

Er der noen som har noe mer erfaringer på gassvarme i båt?

Vurderer dette i stedet for dieselvarmer.

Vet der er mye fuktighet i gassen, blir det såpass mye at det blir et problem?

Hei!

Jeg har 4 års kun positiv erfaring med en 20 år gammel Trumatic 4000. Tar lite plass og er støysvak. Tror ikke du skal være redd for avgass med fuktighet osv, ingen normale varmere til båt/caravane virker som byggtørker, men er luftvarmere på lik linje med de som går på diesel eller lampeolje. Avgassen går overbord og lufta sirkuleres samt at masse forbrukes av varmeren. Forbrenningslufta kan du enkelt kontrollere om skal tas utenfra eller fra varmluft ombord. En kombinasjon kan være en fordel for derved å ha kontrolert kontinuerlig utskifting av ombordluft.

Har du allerede gass ombord er jeg ikke i tvil. Sats på en av disse nyere modellene som også gir deg varmt vann. Jeg har separat VV-gassbereder og kjempefornøyd. Gass er absolutt tingen hvis det er forskriftsmessig installert og besetningen er trygg systemet. Hos meg er det javnlig lekkasjetesting og kontinuerlig overvåking via sensorer som sjekkes enkelt med en engangslighter. Gasstett vifte for avsug er en stor fordel. Jeg har forbedring av denne  på arbeidslista for vinteren.

mvh Sigurd

Jeg har en slik Gastherm som KAT refererer til i min 32 fots seilbåt.

Den fungerer veldig bra:

+ Drar overhode ingen strøm når den har startet

+ Gir veldig tørr og fin varme, termostatstyrt

+ Helt lukket forbrenningskammer med "balansert" trekk, fungerer under "alle" forhold

+ Kan kompleteres med sirkulasjonspumpe for å få enda bedre effekt når man har tilstrekkelig med batterikapasitet

- Bruker litt lang tid på å bli varm, ihvertfall sammenlignet med luftvarmere

- Selve "boksen" blir ganske varm, jeg har den derfor montert inne for å utnytte varmen

Illustrasjonen over viser også at man kan kople inn et 220V element for å bruke systemet uten gass når man har landstrøm.

• 6 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...