Jump to content

Byggetillatelse for båtopptrekk/slipp?

Hydrox

Recommended Posts

Hvis man eier strandsone hvor man normalt ikke får tillatelse til å bygge noe, kan man da legge ned to uskyldige togskinner og lage seg opptrekk for båt? Så lenge det ikke står båt på vognen så vil det jo ikke være til sjenanse for noen. Og når det står båt på vognen så kan det jo ikke regnes for et fast bygg.

På det aktuelle området er det i dag trukket opp båt men den er slept opp med traktor og det ble bare lagt ut stokker som båten gled oppover på.

(Båten som i dag står der er ikke noe vakkert syn og det er ennå ingen som har klaget. Gror faktisk mose på den.. :lol: )

må nok søke, loven sier:

§ 17-2. Forbud mot bygging og fradeling i 100-metersbeltet langs sjøen

Bygning, konstruksjon, anlegg eller innhegning kan ikke oppføres nærmere sjøen enn 100 meter fra strandlinjen målt i horisontalplanet ved alminnelig høyvann og kan heller ikke endres vesentlig. Forbudet gjelder også deling, herunder salg eller bortleie av ubebygd del (parsell eller tomt) av eiendom.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke i tettbygd strøk eller i områder som omfattes av reguleringsplan eller strandplan. Det samme gjelder område som i arealdelen av kommuneplanen er lagt ut til byggeområder og områder for råstoffutvinning. Bestemmelsen gjelder heller ikke tiltak som er i samsvar med bestemmelser gitt i medhold av § 20-4 annet ledd punkt c. Fylkesmannen avgjør i tvilstilfelle om et område skal anses som tettbygd strøk.

Bestemmelse1 i første ledd gjelder heller ikke:

1. bygning, konstruksjon, anlegg eller innhegning som er nødvendig for forsvaret, i landbruket, tamreindriften, fløtingen, fangst- og fiskerinæringen, for vannforsyningen, avløpsanlegg, kraft- og reguleringsanlegg, den alminnelige samferdsel, bergverksdrift eller drift på andre ikke mutbare mineralske forekomster enn grus, sand og leire, og fradeling, salg eller bortleie av ubebygd del av eiendom til slik næringsvirksomhet,

2. badeanlegg m.v. og toilettanlegg på friluftsområde som er åpent for allmennheten og bygning m.v. for naturvernformål i område som er fredet eller vernet i medhold av naturvernloven,

3. brygge på bebygd eiendom til sikring av eierens eller brukerens atkomst.

kgt

Jeg har nettopp vært i gjennom dette, da jeg bygde meg et grovt oppsett av jernbaneskinner og sviller av telefonstolper.

Oppsettet ble beregnet ut fra en båtvekt på 10 tonn, og jeg lagde til og med en betongplatt rundt de øverste 10 meterene av skinnene.

Kontaktet kommunen for å høre om det måtte leveres byggesøknad. Fikk til svar at et båtoppsett hører naturlig til et naust så i utgangspunktet behøvde jeg ikke å søke. Om det skulle komme klager så måtte jeg øyeblikkelig stoppe byggeprosessen, å søke.

Fikk også beskjed om at oppsettet ikke måtte være til hinder for fri ferdsel langs fjæra...

Ble ferdig med oppsettet våren -08, og har ikke hørt en lyd...

Dette var i Tromsø kommune, mulig strandloven tolkes annerledes andre plass...

3. brygge på bebygd eiendom til sikring av eierens eller brukerens atkomst.

Husk at dette gjelder dersom du ikke har annen atkomst til stedet.

Det enkelste er vel å spørre kommmunen. Med dagens debatt om bygging i strandsonen tror jeg ikke du kan hevde du var i god tro dersom du setter opp noe ulovlig. Og blir bedt om å fjerne det.

På den annen side så vil jo de lokale forholdene variere veldig. Er dette et sted med mye almenn ferdsel, bading ol. eller er det fjernt fra folk? Hva er tradisjonen i området, finnes det flere slike innretninger. Dette er ting jeg ville vurdert dersom jeg skulle gjort noe slikt.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...