Jump to content

Justering av kobling til Saab 2G


Mixen

Recommended Posts

De fleste roterer litt etter å ha blitt utkoblet, men, hvis du setter koblingsspaken hardt akterover så stopper de. Det er et lite punkt der som gjør at rotasjonen slutter. Som regel begynner akslingen så smått å rotere igjen etter en liten stund (spaken flytter seg bittelitt), hvis ikke koblingsarmen holdes akterover. På min 2H fra 1990, som satt i Grimsø26, hadde jeg et elastisk bånd som holdt spaken på plass.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

1. Olja må være skikkelig varmkjørt før du kan forvente at den stopper helt.

 

2. Bytt olje, og vask rundt før du heller på ny olje.

 

3. Sjekk klaringen på koblingshjulet i koblingshuset med en bladsøker og se om det er jevn avstand hele veien rundt. Koble fri når du gjør dette.

 

Gi rapport så tar vi det derfra ;)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
  • 6 år senere...

Fant denne gamle tråden. Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal måle åpning med bladsøker. Jeg har forsøkt å justere koblingen på en 2G med hurtigomstyring hvor propellen slenger med mer en hva som er normalt. Koblingen fungerer ok ellers, Den må være så hardt satt for at den ikke skal slure. jeg tror derfor at den kan være skjeivstrammet på U-boltene.

Link to post

Fant denne gamle tråden. Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal måle åpning med bladsøker. Jeg har forsøkt å justere koblingen på en 2G med hurtigomstyring hvor propellen slenger med mer en hva som er normalt. Koblingen fungerer ok ellers, Den må være så hardt satt for at den ikke skal slure. jeg tror derfor at den kan være skjeivstrammet på U-boltene.

Link to post

Finn den originale bruksanvisingen på nett, der står prosedyren greit forklart.    Slakk av alle boltene til det er løst, deretter strammer du 1/8 dels omdreing på hver mutter til koblngen kjennes passe fast.  Prøvekjør - hvis den slurer, stram opp alle bolter med 1/8 dels omdreining til den fungerer fint.  (Det er mulig at koblingsplaten er slitt, men det skal mye til..).

 

Når propellen roterer når koblingen er utkoblet så skyldes det at låsesplinten ikke virker som den skal.  Se ned i koblingshuset når lokket er av.  Der ser du en fjærbelastet bolt/splint som skal stoppe en arm som griper rundt akslingen med en fjærbelastet bolt.  Denne armen - som er av støpejern - slites over tid og det dannes et skrått spor som gjør at den fjærbelastede bolten trykkes tilbake hver gang propellakslingen tar en omdreining.    Jeg byttet min armen på min 2J og justerte fjæren passe stramt, og propellen står helt i ro ved utkobling.

Link to post

Det er denne prosedyren jeg har prøvd et par ganger, men det jeg tror (innbiller) meg at den ikke er strammet likt på alle U-boltene siden propellen slenger godt rundt når koblingen er ute. Jeg har nettopp satt inn denne motoren og den gamle Sabben 50 tallet av samme type stoppet akslingen på når vi dro den på full bakk. "Nymotoren" fra siste del av 80 tallet slenger i vei med akslingen.

Derfor hade det vært greit å ha et målepunkt for å sjekke om den var skjeivstrammet. Jeg synes det er vanskelig å kjenne at det er like stramt på alle mutrene.

Forøvrig takk for svaret og veldig interessant å høre om den stoppebolten, den skal jeg sjekke opp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...