Mixen Startet 8.Februar.2009 Del på Facebook Startet 8.Februar.2009 Hei. Noen som veit korleis ein skal justere null punktet på koblingen til en Sabb 2g motor. Det har seg slik at når eg kobler ut propellen så går den fortsatt litt rundt? Er det mulig å få stopp på dette? Event bilde, instruksjon, link Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Min Sabb 2J er også slik at akselen går litt rundt når giret står i fri. Det er ikke mer kraft enn at jeg kan stoppe akselen med hånden, så jeg har regnet med at det bare er viskositeten i girolja som gjør dette. Men jeg vet ikke... Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 nesten alle med denne form for gir roterer litt i fri, iallefall de jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 De fleste roterer litt etter å ha blitt utkoblet, men, hvis du setter koblingsspaken hardt akterover så stopper de. Det er et lite punkt der som gjør at rotasjonen slutter. Som regel begynner akslingen så smått å rotere igjen etter en liten stund (spaken flytter seg bittelitt), hvis ikke koblingsarmen holdes akterover. På min 2H fra 1990, som satt i Grimsø26, hadde jeg et elastisk bånd som holdt spaken på plass. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Mixen Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 OK. Ja eg veit det den må heilt bak å då skal ei høre ein liten klonke lyd så skal den vere i utkoblet stilling? Veit ikkje om dere er en form for bremse på dette? Veit noen om det går ann å justere dette da? Dette har no med å bli frakoblet eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Trodde ikke du skulle få noen klonkelyd ved frikobling, da det bare er friksjon som holder den i inngrep? Forøvrig har du en alvorlig skriveleif i emnetittelen Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 (redigert) 1. Olja må være skikkelig varmkjørt før du kan forvente at den stopper helt. 2. Bytt olje, og vask rundt før du heller på ny olje. 3. Sjekk klaringen på koblingshjulet i koblingshuset med en bladsøker og se om det er jevn avstand hele veien rundt. Koble fri når du gjør dette. Gi rapport så tar vi det derfra ;) Redigert 9.Februar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Da jeg kjøpte båten var det veldig tjukk olje i gearet. Først skjønte jeg ikke hva det skyldtes, men har skjønt at hvis man presser for mye fett inn i nippelen ved akselflensen, vil det gå inn i gearet og blande seg med oljen der. Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Fant denne gamle tråden. Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal måle åpning med bladsøker. Jeg har forsøkt å justere koblingen på en 2G med hurtigomstyring hvor propellen slenger med mer en hva som er normalt. Koblingen fungerer ok ellers, Den må være så hardt satt for at den ikke skal slure. jeg tror derfor at den kan være skjeivstrammet på U-boltene. Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Fant denne gamle tråden. Er det noen som kan forklare meg hvor jeg skal måle åpning med bladsøker. Jeg har forsøkt å justere koblingen på en 2G med hurtigomstyring hvor propellen slenger med mer en hva som er normalt. Koblingen fungerer ok ellers, Den må være så hardt satt for at den ikke skal slure. jeg tror derfor at den kan være skjeivstrammet på U-boltene. Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Finn den originale bruksanvisingen på nett, der står prosedyren greit forklart. Slakk av alle boltene til det er løst, deretter strammer du 1/8 dels omdreing på hver mutter til koblngen kjennes passe fast. Prøvekjør - hvis den slurer, stram opp alle bolter med 1/8 dels omdreining til den fungerer fint. (Det er mulig at koblingsplaten er slitt, men det skal mye til..). Når propellen roterer når koblingen er utkoblet så skyldes det at låsesplinten ikke virker som den skal. Se ned i koblingshuset når lokket er av. Der ser du en fjærbelastet bolt/splint som skal stoppe en arm som griper rundt akslingen med en fjærbelastet bolt. Denne armen - som er av støpejern - slites over tid og det dannes et skrått spor som gjør at den fjærbelastede bolten trykkes tilbake hver gang propellakslingen tar en omdreining. Jeg byttet min armen på min 2J og justerte fjæren passe stramt, og propellen står helt i ro ved utkobling. Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 19.Desember.2015 Del på Facebook Svart 19.Desember.2015 Det er denne prosedyren jeg har prøvd et par ganger, men det jeg tror (innbiller) meg at den ikke er strammet likt på alle U-boltene siden propellen slenger godt rundt når koblingen er ute. Jeg har nettopp satt inn denne motoren og den gamle Sabben 50 tallet av samme type stoppet akslingen på når vi dro den på full bakk. "Nymotoren" fra siste del av 80 tallet slenger i vei med akslingen. Derfor hade det vært greit å ha et målepunkt for å sjekke om den var skjeivstrammet. Jeg synes det er vanskelig å kjenne at det er like stramt på alle mutrene. Forøvrig takk for svaret og veldig interessant å høre om den stoppebolten, den skal jeg sjekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Desember.2015 Del på Facebook Svart 19.Desember.2015 Hvis det er vanskelig å få stoppa aksling med propell når motoren er kobla ut, kan det vera grunn til å kontrollera opprettinga av motoren mot akslingen, skeivhet der kan gi slike utslag. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.