Jump to content

Pris syrefast 32mm rør per meter, og bøyejobben? Tips østlandet?

opus

Recommended Posts

Heisan!

Går med tanker om fikse meg en baugplatform/ peke/nebb liknende dette :

baugplatform__65.jpg

Hva koster 32mm syrefast rør per meter?

Og hva kommer bøyejobben på? (Fra en mal jeg tar med.)

(Om kjøper røret der også, så blir jo gjerne billigere)

Noen tips/linker på steder på østlandet som har rør og gjør slikt ?

Evt noen her på båtplassen, som jobber/har tilgang på slikt utstyr, send IM/mail. :wink:

Redigert av opus (see edit history)

De fleste(?) større stålleverandørene har produktkatalog m/priser på hjemmesidene sine. Se f.eks. Norsk Stål her: http://www.norskstaal.no/varekatalog/varek...x?varegr=860_1#

Ruukki: http://www.kiaproduction.com/ruukki/lagerprogram/

Merk at disse som regel bare leverer i 6 meters lengder, og at du bør hente selv - ellers blir det DYRT. Men du kan jo lage deg en badeplatform også når du først er i gang :smash: Et enkelt søk på 'stål' på gule sider gir deg flere alternativer. Du kan jo f.eks ha flaks hos en lokal skraphandler.

Bundin er bátleysur maður

Ja, skraphandler er en god ide.

Prøvde linken din til Norsk Stål :

Rustfrie meierirør

EN 1.4301, AISI 304 eller SS 2333

Glødde og utvendig slipt 320 grit

Sveisesøm innvendig, ettertrukket og glatt valset

Lengder á 6 meter

32mm x 1.25mm = 78kr/m

-Det holder vel med "rustfrie meierirør" kontra syrefast?

(Synes jeg husker en her inne brukte meierirør til kalesjebøyler, og det funket bra)

-Det holder vel med "rustfrie meierirør" kontra syrefast?

Jeg unngår så langt jeg kan å montere 302/304 kvalitet i båten. Slike rustfrie kvaliteter vil ruste i sjøvannsmoljø, garantert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ruukki har det du skal ha. Se side 120 i katalogen. Syrefast, speilpolert rør AISI 316, 32x1,5mm. Varenummer 7050321. Kr 221,-/m + MVA. Det blir vel 1657,50 for 6 meter. Det er vel ellers 25mm rør det går mest av, så 32mm kan være vanskelig å finne hos en skraphandler.

En litt større rørleggerbedrift må vel kunne hjelpe deg med bøyejobben?

Det er jo et artig prosjekt, jeg har lekt litt med tanken på å gjøre noe tilsvarende. Men kostnadsmessig blir det nok vanskelig å forsvare i forhold til å kjøpe en ferdig peke fra Båtsystem.

PS: Øyebolten som Båtsystem mener at du skal feste gennakeren i er av elendig kvalitet. Vi opplevde at den røyk tvert av under seilas med gennaker i litt frisk vind. Det viste seg at øyet var utrolig dårlig festet til bolten. Jeg vil anbefale noe spectra-tau eller tilsvarende i stedet, da er det enklere å inspisere, og du vet at et holder :smash:

Hei NOR_Smurf !

Kikket akkurat på Rukki:

Fant tallene dine "utførelse utvendig speilpolert uglødd" ,

men side 119, kaldbearbeidet sveisevulst uglødde utvendig slipt : Er kanskje ikke blanke nok, og det er det som gjør prisdifferansen?

32.0mm x 1.5mm 6m 7036120 136kr/m

eksl legeringstillegg?

Regner med at prisene er uten moms/MVA ?

Er syrefaste rør på side117 også, glødd og beiset

35.0mm x 1.5mm 6m 7007270 162kr/m eks leg.tillegg

hva er forskjellen,

og hvilken "utførelse" skal jeg ha som skal bøye nesten 90grader?

Får sjekke opp om de selger til privatpersoner eller bare firma.

Redigert av opus (see edit history)

Jeg har kjøpt vanlig svartstål hos Ruukki - tildl. Smith Stål(?) - her i Bergen tidligere, så det er ikke noe problem å handle som privatperson. Men det lønner seg som sagt å hente selv på lageret deres, hvis du skal ha det tilkjørt så kan du like godt kjøpe en ferdig peke.

Om du skal ha glødd eller uglødd er ikke jeg den rette til å svare på. Men speilpolert er vel den kvaliteten som vanligvis benyttes til pulpit osv - er vel derfor de kalles "dekorasjonsrør". Manuell "roller bender" kan kjøpes fra USA, men er så pass dyre at du skal nok produsere en del peker og badeplatformer før det er i nærheten av å lønne seg. Se f.eks http://www.vansantent.com/tube_bending_machines.htm . Merk at du i tillegg til selve rørbøyeren også må ha riktige "dies" - og da begynner du vel kjapt å nærme deg 5-6 båtpenger med frakt og skatt.

Problemet med et slikt prosjekt er egentlig ikke materialkostnadene, men verktøyet. Hvis du ikke allerede har tilgang til et verksted med det nødvendige verktøyet så blir det fort store investeringer som neppe lar seg forsvare for enkeltstående prosjekter.

Ser slik ut:

Enten skraphandler og rusle innom et verksted å få bøyd til for litt småpenger,

eller ihvertfall kjøpe røret på verkstedet, og få det bøyd nesten som en del av betalingen for røret.

Ang øyeskrue til feste for gennakerblokken:

Tenkte jeg sette den så den sto pekende rett fram, så blokka ikke er i veien for av/på-stigning.

Presset på den blir vel da enda større, men Dyneema-løkke var en god idè.

Øyeskruen var også påtenkt feste til vaterstaget/støttestaget.

Takker Jab for tilbud om evt å bøye hos han, vi får se hva det blir til ;-)

Rustfrie / Syrefaste "meierirør" er superkvalitet, men de er veldig tynne i godset.

Superkvalitet?? Tvert om, det billigste og dårligste du kan få fatt i. Ingen styrke overhodet, og ruster bare du ser på de. :nonod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...