opus Startet 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2009 (redigert) Heisan! Går med tanker om fikse meg en baugplatform/ peke/nebb liknende dette : Hva koster 32mm syrefast rør per meter? Og hva kommer bøyejobben på? (Fra en mal jeg tar med.) (Om kjøper røret der også, så blir jo gjerne billigere) Noen tips/linker på steder på østlandet som har rør og gjør slikt ? Evt noen her på båtplassen, som jobber/har tilgang på slikt utstyr, send IM/mail. Redigert 9.Februar.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Monterte maken sist sommer, kjøpte den ferdig for drøye 3000,- Tror ikke det er så mye å spare på å lage den selv. Meget godt fornøyd med min Flott finish og veldig solid. Gjør ilandstigningen mye enklere, skal anskaffe meg gennaker til neste sesong og da kommer til sin rett. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 jeg har rørbøyer som jeg selv skal eksperimentere litt med så hvis du bor i nerheten kan du ta med rør og svinge innom Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
chagall Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Hei, du kan prøve denne linken: http://www.trosterud.no/ Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Kjøpte slikt rør for noen år sia. 316 høyglanspolert. 110 ,- pr m + mva Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
osa Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Kjøpte slikt rør for noen år sia. 316 høyglanspolert. 110 ,- pr m + mva må være mange år siden....eller tynne rør...... Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Prøv Ahlsel, evnt. Brdr- Dal. Kjenner du noen med konto, er det sikkert noen rabatter ute og går også Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 ILAS har verksted som også påtar seg spesialoppdrag. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Smurph Svart 9.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 De fleste(?) større stålleverandørene har produktkatalog m/priser på hjemmesidene sine. Se f.eks. Norsk Stål her: http://www.norskstaal.no/varekatalog/varek...x?varegr=860_1# Ruukki: http://www.kiaproduction.com/ruukki/lagerprogram/ Merk at disse som regel bare leverer i 6 meters lengder, og at du bør hente selv - ellers blir det DYRT. Men du kan jo lage deg en badeplatform også når du først er i gang Et enkelt søk på 'stål' på gule sider gir deg flere alternativer. Du kan jo f.eks ha flaks hos en lokal skraphandler. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
opus Svart 9.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2009 Ja, skraphandler er en god ide. Prøvde linken din til Norsk Stål : Rustfrie meierirør EN 1.4301, AISI 304 eller SS 2333 Glødde og utvendig slipt 320 grit Sveisesøm innvendig, ettertrukket og glatt valset Lengder á 6 meter 32mm x 1.25mm = 78kr/m -Det holder vel med "rustfrie meierirør" kontra syrefast? (Synes jeg husker en her inne brukte meierirør til kalesjebøyler, og det funket bra) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 rustfritt ruster - syrefast ruster ikke - kan endog komme en og annen brun flekk men vedlikehold kreves uansett - rett meg gjerne ....... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Birchwood 320 Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 må være mange år siden....eller tynne rør...... Ja det er nok 4-5 år siden. Utrolig som tiden flyr- Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
REM Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 -Det holder vel med "rustfrie meierirør" kontra syrefast? Jeg unngår så langt jeg kan å montere 302/304 kvalitet i båten. Slike rustfrie kvaliteter vil ruste i sjøvannsmoljø, garantert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rover Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Rustfrie / Syrefaste "meierirør" er superkvalitet, men de er veldig tynne i godset. Tviler på om de kan bøyes. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Ruukki har det du skal ha. Se side 120 i katalogen. Syrefast, speilpolert rør AISI 316, 32x1,5mm. Varenummer 7050321. Kr 221,-/m + MVA. Det blir vel 1657,50 for 6 meter. Det er vel ellers 25mm rør det går mest av, så 32mm kan være vanskelig å finne hos en skraphandler. En litt større rørleggerbedrift må vel kunne hjelpe deg med bøyejobben? Det er jo et artig prosjekt, jeg har lekt litt med tanken på å gjøre noe tilsvarende. Men kostnadsmessig blir det nok vanskelig å forsvare i forhold til å kjøpe en ferdig peke fra Båtsystem. PS: Øyebolten som Båtsystem mener at du skal feste gennakeren i er av elendig kvalitet. Vi opplevde at den røyk tvert av under seilas med gennaker i litt frisk vind. Det viste seg at øyet var utrolig dårlig festet til bolten. Jeg vil anbefale noe spectra-tau eller tilsvarende i stedet, da er det enklere å inspisere, og du vet at et holder Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
chagall Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Rustfrie / Syrefaste "meierirør" er superkvalitet, men de er veldig tynne i godset. Tviler på om de kan bøyes. Hei, skal man ha mulighet til å få pene rørbøyer til pulpit etc., bør man benytte en såkalt "Roller bender ". Se link: http://www.oceanmachinery.com/ercolina-ang...le%20roller.htm Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 10.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 (redigert) Hei NOR_Smurf ! Kikket akkurat på Rukki: Fant tallene dine "utførelse utvendig speilpolert uglødd" , men side 119, kaldbearbeidet sveisevulst uglødde utvendig slipt : Er kanskje ikke blanke nok, og det er det som gjør prisdifferansen? 32.0mm x 1.5mm 6m 7036120 136kr/m eksl legeringstillegg? Regner med at prisene er uten moms/MVA ? Er syrefaste rør på side117 også, glødd og beiset 35.0mm x 1.5mm 6m 7007270 162kr/m eks leg.tillegg hva er forskjellen, og hvilken "utførelse" skal jeg ha som skal bøye nesten 90grader? Får sjekke opp om de selger til privatpersoner eller bare firma. Redigert 10.Februar.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Jeg har kjøpt vanlig svartstål hos Ruukki - tildl. Smith Stål(?) - her i Bergen tidligere, så det er ikke noe problem å handle som privatperson. Men det lønner seg som sagt å hente selv på lageret deres, hvis du skal ha det tilkjørt så kan du like godt kjøpe en ferdig peke. Om du skal ha glødd eller uglødd er ikke jeg den rette til å svare på. Men speilpolert er vel den kvaliteten som vanligvis benyttes til pulpit osv - er vel derfor de kalles "dekorasjonsrør". Manuell "roller bender" kan kjøpes fra USA, men er så pass dyre at du skal nok produsere en del peker og badeplatformer før det er i nærheten av å lønne seg. Se f.eks http://www.vansantent.com/tube_bending_machines.htm . Merk at du i tillegg til selve rørbøyeren også må ha riktige "dies" - og da begynner du vel kjapt å nærme deg 5-6 båtpenger med frakt og skatt. Problemet med et slikt prosjekt er egentlig ikke materialkostnadene, men verktøyet. Hvis du ikke allerede har tilgang til et verksted med det nødvendige verktøyet så blir det fort store investeringer som neppe lar seg forsvare for enkeltstående prosjekter. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
chagall Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 og hvilken "utførelse" skal jeg ha som skal bøye nesten 90grader? Hei, du må ha glødde rør hvis dette skal gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 10.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Ser slik ut: Enten skraphandler og rusle innom et verksted å få bøyd til for litt småpenger, eller ihvertfall kjøpe røret på verkstedet, og få det bøyd nesten som en del av betalingen for røret. Ang øyeskrue til feste for gennakerblokken: Tenkte jeg sette den så den sto pekende rett fram, så blokka ikke er i veien for av/på-stigning. Presset på den blir vel da enda større, men Dyneema-løkke var en god idè. Øyeskruen var også påtenkt feste til vaterstaget/støttestaget. Takker Jab for tilbud om evt å bøye hos han, vi får se hva det blir til ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Heisan hva med å høre med de her : WEBERG Har hørt at de er flinke med rekkverk og diverse til båt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Rustfrie / Syrefaste "meierirør" er superkvalitet, men de er veldig tynne i godset. Superkvalitet?? Tvert om, det billigste og dårligste du kan få fatt i. Ingen styrke overhodet, og ruster bare du ser på de. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Puma 420 Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Superkvalitet?? Tvert om, det billigste og dårligste du kan få fatt i. Ingen styrke overhodet, og ruster bare du ser på de. Nå er jeg ikke helt enig her. På meieriet hvor jeg jobber benyttes kun 316-L og 1406, hvilket vel ikke er av simpleste kvalitet akkurat. Tykkelsen er gjerne 1,5 mm. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Gammel tråd, men jeg henter den opp igjen. Jeg er i beita for en 174 cm langt rør i 32 mm syrefast, aller helt polert. Er det noen som tilfeldigvis har en slik bit å selge, eller som kan tipse om hvor man får tak i lengder litt mindre enn 6 meter? Skal ikke bøyes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.