FM 8-12 Startet 10.Februar.2009 Del på Facebook Startet 10.Februar.2009 Noen som kjenner til dette stede? Og noen som vet om man får kart med de merkede grunnene der? Skal dit i sommer etter en liten landføling for noen år tilbake Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 (redigert) Papperhavn er en gammel fiskerhavn, du kan nok stole på et vanlig oppdatert sjøkart, båtsportkart el.lign. Og innen du når frem dit har du nok erfaring med å lese det også til å ungå grunnene der. Redigert 10.Februar.2009 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
nroo7 Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 ja kjenner det jeg, gikk på der en gang. tok propell splint (halvmåne) smalt fint.Forøvrig en fin tur Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 10.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Som bror sa var turen meget bra bortsett fra lite driv på propellen. kom oss iland til noen koselige mennsker, og fikk hentet båten to dager senere En erfaring er at kniper det skikkelig kan man ro med bunnlemmer Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Hvordan er mulighetene for å få seg en gjesteplass et døgn eller to i juni/juli i Papperhavn? Finnes det i det hele tatt noen gjesteplasser der? (Har noen bekjente med hytte i gangavstand som vi tenkte vi skulle besøke). Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Det begyner bli en stund siden jeg var der ( dette med husken )men trur det var ganske få plasser der inne, Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Ja, har også vært der tidligere og vet det generelt er få båtplasser der. Om noen av disse er gjesteplasser vet jeg ikke. Noen lokalkjente her? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 10.Februar.2009 Del på Facebook Svart 10.Februar.2009 Fast stoppested gjennom mange år.4-5 båtplasser longside,. Diesel og bensin,matbutikken er nedlagt men litt rekvisita og iskrem til salgs. Vann tilgjengelig men det er vanskelig med strøm Utmerket havn i all slags vær. Eldre par som driver stedet - topp service , må nesten tvinge de til å motta litt havneavgift. Ringeklokke på brygga hvis du trenger drivstoff på unormale tider.Lønner seg å ringe på forhånd å spørre om de har diesel hvis det er veldig tidlig eller sent i sesongen. Hender de er tomme for drivstoff.Pub åpen på ujevne tider om sommeren. 3 muligheter for å komme inn til Papperhavn, mest kronglete gjennom Fredagshølet, fra nordvest er det enkel ankomst,men fra nordøst er det et par staker og grunner å ta hensyn til,men ikke noe problem. Alt er godt merket. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Snakker nå om papperhavn i fredrikstad ikkesant? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Fast stoppested gjennom mange år.4-5 båtplasser longside,. Diesel og bensin,matbutikken er nedlagt men litt rekvisita og iskrem til salgs. Vann tilgjengelig men det er vanskelig med strøm Utmerket havn i all slags vær. Eldre par som driver stedet - topp service , må nesten tvinge de til å motta litt havneavgift. Ringeklokke på brygga hvis du trenger drivstoff på unormale tider.Lønner seg å ringe på forhånd å spørre om de har diesel hvis det er veldig tidlig eller sent i sesongen. Hender de er tomme for drivstoff.Pub åpen på ujevne tider om sommeren.3 muligheter for å komme inn til Papperhavn, mest kronglete gjennom Fredagshølet, fra nordvest er det enkel ankomst,men fra nordøst er det et par staker og grunner å ta hensyn til,men ikke noe problem. Alt er godt merket. Dette høres ut som Papperbukta (som ligger mellom papper og seiløy), og ikke Papperhavn. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Det jeg forbinder med stedet er fregatten 'Lossen' som forliste der i 1717. Dette var det første utgravingsprosjektet i Norge. Dykking var nytt den gangen og det var mye ståhei omkring disse gummikledde 'froskemennene'.... En annen begivenhet i distriktet var Erik Bye's besøk på fregatten Schleswig på Missingene, i hjelmdykkerutsyr, direkte overført på radio. Finner ikke noe om dette på nettet, noen som husker det?. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Utdrag fra havneguiden: SITATPapperhavn er en sjarmerende, gammel og nå nedlagt fiskerihavn som ligger på nordvestsiden av Vesterøy på Papperøy. I havnen kan du fortøye til sør- og østsiden av Havneholmen. Her er det god dybde, og bunnen består av sand og leire. Du finner fortøyningsringer på holmen. Dette er en god havn, men dårlig vær gir sterkt drag i den ytre havnen. Bryggeanlegget i havnen tilhører Kystverket og kan brukes dersom det er plass. Dybder på nordvestsiden er fra 0,8 – 3,5 meter. Det er grunnest innerst. I den indre havnen kan du legge deg mot betongutstikkeren. Det er veldig grunt på innsiden av utstikkeren. Drivstoff kan fylles i Bukta nord for havna. Alle holmene utenfor Papperhavn har gode fortøyningsmuligheter og er populære friluftsområder. Havneholmen er mest brukt. På sør- og østsiden av holmen er det fortøyningsringer i fjellet og gode dybder helt inn til holmen. Er det trangt i Papperhavn, kan du prøve Langholmen, Lyngholmen eller Nordbåene. Holmene ligger vest for innløpet til Papperhavn. Disse friområdene ligger imidlertid utsatt til for vær og vind. I bukta på nordsiden av Lyngholmen er det fortøyningsbolter i fjellet, og her ligger du godt beskyttet for sørlige vinder. For dem som velger Papperhavn, er en liten tur med lettbåten inn Vauerkilen å anbefale. Innseilingen til Papperhavn er trang, men grei. Du kan gå på begge sider av Havneholmen, bare du holder midt i leiene. Lykten på Lyngholmen er et fint referansepunkt. SITAT SLUTT Ingen med erfaring, utfyllende info om muligheten for plass ei natt eller to? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Det er litt forvirring ute og går her Papper og Papperhavn er to forskjellige steder. Papperhavn er det "gamle" fiskermottaket/fiskerhavnen, mens Papper ligger litt lenger nord. Mellom Papperhavn og Alholmene/Fredagshølet. Er egentlig Papper"bukta" med Bukta Handel. Kiosk, drivstoff og div. En matbeta er vel også mulig der. Nydelig plass. Det er fullt mulig å gjeste Papperhavn, men bryggene der er nokså dårlige. I hvertfall ute ved det gamle fiskemottaket. Med grunnere båter er det bedre muligheter. nydelig plass det også med ro-muligheter innover kilen, turmuligheter til Guttormsvauen og Kuvauen med jettegryter i badestørrelse. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Når det gjelder overnatting, så har jeg selv ligget flere ganger i Papperhavn. Har ikke blitt jaget Det er bare det at den gamle slitte fiskebrygga er såpass upraktisk å ligge ved at du bør være litt nøye med fendringa. Jeg hengte opp en pall jeg fant mellom brygge og fendere. Kanskje det er utbedret nå? Litt lengre mot kiosken er det bedre, men ofte opptatt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
nimbuster Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 (redigert) Det er vel Papperbukta Handel som har/hadde drivstoff (Shell...Statoil?)...Sist sommer tror jeg han la ned, for sønnen ville ikke drive stedet. Synd, for det var et greit sted å fylle opp tanken...landhandel og fiskebutikk til og med.... og bar om kvelden sommerstid. Fin plass! Redigert 11.Februar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Papperbukta ligger 3 steinkast fra båten vår. Bensinsstasjonen drives om sommeren, så den er i drift igjen. Mener også puben er oppe. Butikken husker jeg ikke. Papperhavn ligger ca 0,5 nm unna sørvest. Hele området er ett eldorado for båter. Ellers, vis jolle er med på turen, ta jolla via vauerkilen og inn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Papperbukta ligger 3 steinkast fra båten vår. Bensinsstasjonen drives om sommeren, så den er i drift igjen. Mener også puben er oppe. Butikken husker jeg ikke. Papperhavn ligger ca 0,5 nm unna sørvest. Hele området er ett eldorado for båter. Ellers, vis jolle er med på turen, ta jolla via vauerkilen og inn. Baatsman, jeg har ved flere anledninger benyttet lettbåt i Vauerkilen og området er fantastisk. Har du noen anbefaling å komme med når det gjelder en mulighet for gjesteplass i gamle Papper Havn? Evt. er det bedre i uthavn i Guttormskilen eller Kuvauen dersom ikke sørvesten slår inn? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Hmmm dette skjønner jeg ikke helt for der vi gikk på skjær og fikk rodd inn og ble møtt av hytte eiere fortalte at dette stedet het papperhavn og var slett ingen pub eller noe der. Var faktisk privat og folk ble flere ganger jaget derfra. Vi fikk til nøds ligge med løfte om å hente båten dagen etter. Har selv sett meg rundt og noen gjestebrygge eller kil er det ikke der, kunn noen få hytter og naust. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 PapperHavn ligger på vestsiden av vesterøy, se her Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Da har vi blitt feilinformert av lokalbefolkningen som bor der Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Snakker nå om papperhavn i fredrikstad ikkesant? I Fredrikstad, nei! Papperhavn er på Vesterøa i Hvaler, i sundet mellom Vesterøa og Papperøa. Sundet heter Grønnet og forbinder havet med Vauerkilen (Vauerkilen har en forbindelse til med havet, Hvalsund). Kartet er hentet fra http://www.hvaler.kommune.no - klikk på karttjenester i Hvaler. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
FM 8-12 Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Ja hvaler, beklager. Etter det karte ligner det plassen vi var også, sent en kveld uten lanterner Endelig enig med at det er Papperhavn Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Hei igjen Jan, Noe utfyllende info vedr. gjesteplassmulighet i Papperhavn? Selv om du holder til på Skjærhalden ville jeg tro du kanskje hadde oversikt over de andre store øyene på hvaler også Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Jeg vet at man har holdt på med reguleringsplanforslag for Papperhavn i årevis, uten at det er kommet så langt at det er sendt inn til kommunen til behandling. Skissene jeg har hørt om til nå, omfatter både gjesteplasser og bedre dekning av plasser for fastboende og for hyttefolk. Men hvordan det er med gjesteplasser akkurat nå, vet jeg ikke. Det er et område jeg omtrent aldri er i, og ihvertfall ikke med båt. Det står kanskje noe på den turistorienterte nettplassen i kommunen (sjekker) nei, ingen gjestehavn nevnt i Papperhavn. Sorry, kan ikke hjelpe deg der, akkurat nå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
mhemil Svart 11.Februar.2009 Del på Facebook Svart 11.Februar.2009 Takk for fint svar uansett. Nå sitter jeg og navigerer etter sola og andre himmellegemer, moro dette. Du skulle fortsatt du også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.