Jump to content

Noen som kjenner til papperhavn?

FM 8-12

Recommended Posts

Fast stoppested gjennom mange år.4-5 båtplasser longside,. Diesel og bensin,matbutikken er nedlagt men litt rekvisita og iskrem til salgs. Vann tilgjengelig men det er vanskelig med strøm Utmerket havn i all slags vær. Eldre par som driver stedet - topp service , må nesten tvinge de til å motta litt havneavgift. Ringeklokke på brygga hvis du trenger drivstoff på unormale tider.Lønner seg å ringe på forhånd å spørre om de har diesel hvis det er veldig tidlig eller sent i sesongen. Hender de er tomme for drivstoff.Pub åpen på ujevne tider om sommeren.

3 muligheter for å komme inn til Papperhavn, mest kronglete gjennom Fredagshølet, fra nordvest er det enkel ankomst,men fra nordøst er det et par staker og grunner å ta hensyn til,men ikke noe problem. Alt er godt merket.

Fast stoppested gjennom mange år.4-5 båtplasser longside,. Diesel og bensin,matbutikken er nedlagt men litt rekvisita og iskrem til salgs. Vann tilgjengelig men det er vanskelig med strøm Utmerket havn i all slags vær. Eldre par som driver stedet - topp service , må nesten tvinge de til å motta litt havneavgift. Ringeklokke på brygga hvis du trenger drivstoff på unormale tider.Lønner seg å ringe på forhånd å spørre om de har diesel hvis det er veldig tidlig eller sent i sesongen. Hender de er tomme for drivstoff.Pub åpen på ujevne tider om sommeren.

3 muligheter for å komme inn til Papperhavn, mest kronglete gjennom Fredagshølet, fra nordvest er det enkel ankomst,men fra nordøst er det et par staker og grunner å ta hensyn til,men ikke noe problem. Alt er godt merket.

Dette høres ut som Papperbukta (som ligger mellom papper og seiløy), og ikke Papperhavn.

Det jeg forbinder med stedet er fregatten 'Lossen' som forliste der i 1717. Dette var det første utgravingsprosjektet i Norge.

Dykking var nytt den gangen og det var mye ståhei omkring disse gummikledde 'froskemennene'.... :giggle:

En annen begivenhet i distriktet var Erik Bye's besøk på fregatten Schleswig på Missingene, i hjelmdykkerutsyr, direkte overført på radio. Finner ikke noe om dette på nettet, noen som husker det?.

Utdrag fra havneguiden:

SITATPapperhavn er en sjarmerende, gammel og nå nedlagt fiskerihavn som ligger på nordvestsiden av Vesterøy på Papperøy. I havnen kan du fortøye til sør- og østsiden av Havneholmen. Her er det god dybde, og bunnen består av sand og leire. Du finner fortøyningsringer på holmen. Dette er en god havn, men dårlig vær gir sterkt drag i den ytre havnen.

Bryggeanlegget i havnen tilhører Kystverket og kan brukes dersom det er plass. Dybder på nordvestsiden er fra 0,8 – 3,5 meter. Det er grunnest innerst.

I den indre havnen kan du legge deg mot betongutstikkeren. Det er veldig grunt på innsiden av utstikkeren.

Drivstoff kan fylles i Bukta nord for havna.

Alle holmene utenfor Papperhavn har gode fortøyningsmuligheter og er populære friluftsområder. Havneholmen er mest brukt. På sør- og østsiden av holmen er det fortøyningsringer i fjellet og gode dybder helt inn til holmen. Er det trangt i Papperhavn, kan du prøve Langholmen, Lyngholmen eller Nordbåene. Holmene ligger vest for innløpet til Papperhavn. Disse friområdene ligger imidlertid utsatt til for vær og vind. I bukta på nordsiden av Lyngholmen er det fortøyningsbolter i fjellet, og her ligger du godt beskyttet for sørlige vinder.

For dem som velger Papperhavn, er en liten tur med lettbåten inn Vauerkilen å anbefale.

Innseilingen til Papperhavn er trang, men grei. Du kan gå på begge sider av Havneholmen, bare du holder midt i leiene. Lykten på Lyngholmen er et fint referansepunkt.

SITAT SLUTT

Ingen med erfaring, utfyllende info om muligheten for plass ei natt eller to?

Det er litt forvirring ute og går her :smiley:

Papper og Papperhavn er to forskjellige steder.

Papperhavn er det "gamle" fiskermottaket/fiskerhavnen, mens Papper ligger litt lenger nord. Mellom Papperhavn og Alholmene/Fredagshølet.

Er egentlig Papper"bukta" med Bukta Handel. Kiosk, drivstoff og div. En matbeta er vel også mulig der. Nydelig plass.

Det er fullt mulig å gjeste Papperhavn, men bryggene der er nokså dårlige. I hvertfall ute ved det gamle fiskemottaket. Med grunnere båter er det bedre muligheter. nydelig plass det også med ro-muligheter innover kilen, turmuligheter til Guttormsvauen og Kuvauen med jettegryter i badestørrelse.

Når det gjelder overnatting, så har jeg selv ligget flere ganger i Papperhavn.

Har ikke blitt jaget :smiley:

Det er bare det at den gamle slitte fiskebrygga er såpass upraktisk å ligge ved at du bør være litt nøye med fendringa. Jeg hengte opp en pall jeg fant mellom brygge og fendere. Kanskje det er utbedret nå?

Litt lengre mot kiosken er det bedre, men ofte opptatt.

Papperbukta ligger 3 steinkast fra båten vår. Bensinsstasjonen drives om sommeren, så den er i drift igjen. Mener også puben er oppe. Butikken husker jeg ikke.

Papperhavn ligger ca 0,5 nm unna sørvest. Hele området er ett eldorado for båter. Ellers, vis jolle er med på turen, ta jolla via vauerkilen og inn.

Vi sees!

Papperbukta ligger 3 steinkast fra båten vår. Bensinsstasjonen drives om sommeren, så den er i drift igjen. Mener også puben er oppe. Butikken husker jeg ikke.

Papperhavn ligger ca 0,5 nm unna sørvest. Hele området er ett eldorado for båter. Ellers, vis jolle er med på turen, ta jolla via vauerkilen og inn.

Baatsman, jeg har ved flere anledninger benyttet lettbåt i Vauerkilen og området er fantastisk. Har du noen anbefaling å komme med når det gjelder en mulighet for gjesteplass i gamle Papper Havn? Evt. er det bedre i uthavn i Guttormskilen eller Kuvauen dersom ikke sørvesten slår inn?

Hmmm dette skjønner jeg ikke helt for der vi gikk på skjær og fikk rodd inn og ble møtt av hytte eiere

fortalte at dette stedet het papperhavn og var slett ingen pub eller noe der. Var faktisk privat og folk ble flere ganger jaget derfra. Vi fikk til nøds ligge med løfte om å hente båten dagen etter. Har selv sett meg rundt og noen gjestebrygge eller kil er det ikke der, kunn noen få hytter og naust. :confused:

Snakker nå om papperhavn i fredrikstad ikkesant?

I Fredrikstad, nei!

vestero.png

Papperhavn er på Vesterøa i Hvaler, i sundet mellom Vesterøa og Papperøa. Sundet heter Grønnet og forbinder havet med Vauerkilen (Vauerkilen har en forbindelse til med havet, Hvalsund).

Kartet er hentet fra http://www.hvaler.kommune.no - klikk på karttjenester i Hvaler.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg vet at man har holdt på med reguleringsplanforslag for Papperhavn i årevis, uten at det er kommet så langt at det er sendt inn til kommunen til behandling. Skissene jeg har hørt om til nå, omfatter både gjesteplasser og bedre dekning av plasser for fastboende og for hyttefolk.

Men hvordan det er med gjesteplasser akkurat nå, vet jeg ikke. Det er et område jeg omtrent aldri er i, og ihvertfall ikke med båt.

Det står kanskje noe på den turistorienterte nettplassen i kommunen (sjekker) nei, ingen gjestehavn nevnt i Papperhavn. Sorry, kan ikke hjelpe deg der, akkurat nå.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...