Jump to content

Noen som kjenner til papperhavn?

FM 8-12

Recommended Posts

Har du noen anbefaling å komme med når det gjelder en mulighet for gjesteplass i gamle Papper Havn? Evt. er det bedre i uthavn i Guttormskilen eller Kuvauen dersom ikke sørvesten slår inn?

Kuvauen har jeg ikke fått feste. Kun ligget på 50 m kjetting og anker. Når det gjelder Papperhavn kjenner jeg ikke til gjesteplasser. Det ligger prosjektert en veldig stor utbyggning av området.

Derfor er kanskje å kontakte Walstrand Marina for gjesteplass og båt inn Vauerkilen. Det er marinaen rett før Vauerkilen. Men det ligger bøye i Kuvauen, kanskje sporet opp litt der eller bryggeanlegget langs Sørsiden inne i Kuvauen.

Papperbukta har som beskrevet 50-60 m brygge. Men der er det førstemann til mølla. Men ellers ingen kjennskap til Papperhavn.

Vi sees!

Takk for fint svar uansett. Nå sitter jeg og navigerer etter sola og andre himmellegemer, moro dette. Du skulle fortsatt du også ;-)

hehe; som snart-pensjonist (ihvertfall teoretisk) er nok det med navigasjon på åpent hav ille sannsynlig i løpet av de nærmeste åra! men det er sikkert gøy å kunne :smiley:

(jeg prøver å berolige kolleger med at jeg kommer til å holde ut en stund til :yesnod: )

(sorry, Papperhavntråden - dette var helt off topic :lipseal: )

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er i Papperbukta/Papper med iskrem og bensin som har saltkråkan sjarm... I Papperhavn skjer det ikke stort.

Likevel er det greit å først sette kursen mot Papperhavn for det er grei inseiling fra nord (hvis man fek.s kommer fra Strømtangen) med sjøkart ...rett utenfor Papperhavn legges kursen mot øst hvor det er en trygg småbåtled fra Papperhavn langs land til Papperbukta/Papper.

Nordfra kan man også ta snarveien rett til Papperbukta gjennom den idylliske skjærgården med trange sund og mange skjær....denne ruten anbefales med gps og sakte fart. Men det er vel også netopp i denne skjærgården man kan finne ly mot havdønningene. (Dette er foresten ikke så langt unna det omtalte Fredagshølet.)

I denne skjærgården er det blanke svaberg og knapt noen hytter...men prisen er altså noen skumle skjær...

For orden skyld må jeg presisere at jeg slett ikke er lommekjent her så dobbelsjekk min info med kart og kjentfolk...!

Redigert av salt (see edit history)

:smiley: Kan bekrefte at det er mye skjær ja. Selv med flere somre på Laenga og vannskikjøring mellom Papperhavn og Bukta, så hendte det at vi sto på skjær med riper under skia. Og vi var gangske lokalkjente :smiley: , så vi fikk kjennskap til skjæra.

Forresten ligger påhengærn fortsatt ved et av skjæra. 2 dager gammel ble'n.

Gikk selv på skjær inne i Vauerkilen for noen år siden med en jolle. Plutselig stod hele jolla på skjæret og jeg måtte jobbe for å skyve den av. Skjæret ligger 10-20 cm under vannoverflaten, ikke merket (dvs. fysisk, ligger inne som skvalpeskjær i kartet, men hvem har vel med seg kart i en liten lettbåt inne i en kil....). De lokale hytteeierne visste selvfølgelig om skjæret, og lo når utenbys ferister gikk på grunn......ifølge han som observerte meg var dette kjempeunderholding hvert eneste år..... :lol:

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...