Jump to content

Hvem har topcoat i Moss?

Ole-Jacob

Recommended Posts

Avslører jeg nå min totale uvitenhet, hvis jeg spør:  Hva er egentlig forskjellen mellom TOPPCOAT og GELCOAT, og når bruker man hva?  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Avslører jeg nå min totale uvitenhet, hvis jeg spør:  Hva er egentlig forskjellen mellom TOPPCOAT og GELCOAT, og når bruker man hva?

Inntil noen med peiling kommer på banen, kan jeg leke ekspert: Gelcoat er vel mest aktuelt når skroget støpes. Dette er det første laget som ligger utenpå selve glassfiberen og den primære oppgaven er vel å sørge for en glatt fin flate utenpå glassfiberstøpen. Topcoat/Hardtop? Mja. Kanskje for å beskytte gelcoaten?

Dette er det første laget som ligger utenpå selve glassfiberen og den primære oppgaven er vel å sørge for en glatt fin flate utenpå glassfiberstøpen. Topcoat/Hardtop? Mja. Kanskje for å beskytte gelcoaten?

Enig. Tror også det er slik. F.eks. dersom du skal reparere en mindre skade brukes gelcoatsparkel, mens du legger på toppcoat som finish og en beskyttende hinne.  Tror jeg... :smiley:

:lol: Ser jo nå at det er flere som er i "villredet" angående forskjellen på Toppcoat og Gelcoat.....  :wink: Da var jeg ikke helt allene om å være "uvitende"..... :lol: Ahhh, det føltes godt!!!  :lol: Det er visst mange som tror, men ingen som egentlig vet...... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Avslører jeg nå min totale uvitenhet, hvis jeg spør:  Hva er egentlig forskjellen mellom TOPPCOAT og GELCOAT, og når bruker man hva?  :smiley:

Gelcoat brukes når man laminerer opp skroget. Denvil ikke herde fullt ut i det fri, og forblir klissen hvis den brukes slik.

Topcoat er gelcoat med litt (ca 3%) voks i. Kan males på uten å bli klissen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Gelcoat herder vel ikke fullstendig. Dette er fordi man bruker det i former og legger glasfiber/polyester utenpå.

Når du skal bruke topcoat blir det omvendt rekkefølge. Du legger topcote utenpå glasfiber/polyester. Denne er tilsatt noe som gjør at den "herder" fullstendig og det brukes innveding i kjølsvinn og når du har støypt/plastret noe uten form.

Topcoat er gelcoat tilsatt voks. Både gelcoat og topcoat må tilsettes herder, får å få den riktige egenskapen.

Jeg siterer Ingvar Johnsen fra BMs Båtplassen tre år tilbake:

"Hei, Hans, joda du er nesten i mål. I prisipper er gelcoat og topcoat det samme. Gelcoat er båtens ytterste "lag" og males først i støpeformen. Den herder helt når den ikke er i kontakt med luft (mot formoverflaten). Den herder ikke helt på den andre siden fordi den skal hefte mot laminatet. Topcoaten er gelcoat tilsatt voks. Voksen er lettere en gelcoaten og legger seg på overflaten når den males på, tetter mot luften og derved herder den helt og får den samme glassharde overflaten som yttersiden av båten (gelcoaten), men ikke den samme finishen,dessverre."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...