Jump to content

Kommunikasjon med La-Sa Båt og Motor

mhemil

Recommended Posts

I løpet av 2008 sendte jeg ved to ulike anledninger e-post til La-sa...men fikk aldri noe svar. 1 uke etter den første mailen ringte jeg for å høre om noen leste e-post der på huset, og fikk til svar at...jo, de gjør jo det. Så spurte jeg om de har etablert noen rutine i å svare på mail, og da sa vedkommende. Jo, rutine og rutine, men vi prøver jo å svare. Bare prøver? spurte jeg. Nå gikk du akkurat glipp av et salg til kr. 15000, sa jeg, men det bryr du deg sannsynligvis ikke noe om. Et par måneder senere sendte jeg en ny mail, men intet svar kom. Da bestmete jeg meg for at jeg aldri skulle handle der mer....

Dette minner meg den gangen jeg drev og bygde HD chopper , bodde i Nordtroms og var vant til at det gjerne tok 7dager før delene kom , fra spillumen i Trøndelag så var det gjerne slik at han var ute og plukka jordbær eller lufta hundene når man skulle ha tak i han og når man nå engang fikk bestilt så tok det gjerne syv breie og et par lange før delene dukket opp. Bestilte jeg fra http://www.bikeline.se/ (Sverige) så kom gjerne samme deler iløpet av 2-3dager. Fra Usa tok det en uke , fra Tromsø og Oslo en liten evighet.

Sånn er det bare , vi har det så godt i Norge at vi slipper å kjempe om kundene og da blir det gjerne slik at det ikke legges noe voldsomt arbeid ned i å besvare spørsmål og levere raskt. Det gjelder overhodet ikke alle bransjer men jeg har ihvertfall opplevd det når jeg skulle ha deler til seilbåt og motorsykkel.

Delene til Seilbåten tok 3måneder om jeg ikke husker feil , jeg ringte importøren for samme merke i et naboland og han kunne levere samme delene på en ukes tid til samme eller lavere pris.

Hurra

Altså er jeg ikke alene om å være misfornøyd med virksomheten. Lurer på om det finnes det gode alternativer (VP service) i Oslo-området?

Min erfaring med La-Sa er meget variert. De to som betjener butikken oppfatter jeg som både imøtekommende, hyggelige og serviceinnstilte. Kan de ikke svare, vel så prøver de å søke hjelp eksternt. Mekanikerne jeg har hatt ombord, synes å ha bra kompetanse og har gjort god jobb så langt jeg kan bedømme. (hyggelige å prate med har de også vært).

Hovedproblemet har vært knyttet til kundeoppfølgingen fra verkstedet. Hadde en runde med dem i fjor hvor det tok måneder å få svar på en enkel forespørsel, og opplevde total mangel på oppfølging og folkeskikk. Sjelden har jeg blitt mer provosert. Problemet er at det ikke er mye bedre andre steder, var i hvertfall ikke det på tidspunktet hvor høykonjunkturen var på sitt høyeste.

Det skal i rettferdighetens navn anføres at jeg etter en skikkelig utblåsning, ble tatt på alvor. Og, i år har jeg kontaktet dem for en service, og fikk både et raskt og fornuftig svar pr. e-post. Har forstått det slik at de også skal forsterke organisasjonen med ny medarbeider. Så, fortsetter det som nå, skal jeg være fornøyd.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Samme erfaring har jeg. Dvs. servicemannen som tok konserveringen var ordentlig trivelig og stilte til avtalt tid. Det er kommunikasjonen (slik det står i trådtittel) som er problemet. Thomas og Tom Frode er umulig å få i tale. De har jo en kontordame eller sekretær som svarer på telefonen, men ett eller annet sted er det knuter på tråden....... :headbang:

Dette ER rett og slett altfor dårlig service og serviceholdning, og de burde fått seg en kraftig nesestyver. De må få merke at markedet forlanger å bli respektert, hvis de fortsatt ønsker å være en stor aktør. 1 ting er sikkert: Dette er et lederansvar, ingen andres. Ledelsens holdning gjenspeiles, og det er helt tydelig at det ikke fungerer godt nok internt der i gården. For, hvis det ikke fungerer godt nok internt, så fungerer det ikke godt nok utad heller. Bruk heller andre verksteder/forhandlere som vet å sette pris på kundene sine.

Generelt har du helt rett, men her tar du grundig feil. Oppfølgingen fra "sjefen sjøl" var problemet, mens resten av organisasjonen faktisk var (er) veldig bra. Men, som sagt har jeg opplevd en klar positiv endring nå, og håper jeg ikke blir skuffet i framtiden. I dagens marked overlever man ikke med dårlig service!

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg endte med å skrive et brev(epost) til Volvo Penta Norge med kopi til La-Sa Båt og motor. Her uttrykte jeg min misnøye med denne forhandleren og den totalt manglende interessen for meg som verkstedkunde.

Fikk et svar fra VP i går hvor jeg anbefales å ta kontakt med VP forhandler Holmen Yachtverft eller Killingen(Tim Wang). VP sier de skal ta saken videre mot La-Sa men jeg tror neppe det hjelper

La-Sa har ikke respondert etter at jeg sendte dem kopi av epost til VP Norge og det var vel heller ikke ventet.

Forøvrig har jeg fått høre at VP-forhandlere er lite lystne på garantijobber da VP er vanskelig å få penger ut av ifm. slike jobber.

Forøvrig har jeg fått høre at VP-forhandlere er lite lystne på garantijobber da VP er vanskelig å få penger ut av ifm. slike jobber.

Jeg har blitt fortalt fra en kunde av VP at VP har strammet betraktelig inn på sin praksis på reklamasjoner. Tidligere fikk man nærmest godkjent alt fra VP ble jeg fortalt. Dette er strammet inn betraktelig nå - fra VP i Sverige

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dette er jo dårlige nyheter for VP-eiere generelt. Tror neppe de har vært FOR rundhåndede når det gjelder hva som kan godjennes som en garantisak/reklamasjon fra før. Men som oftest er det opp til forhandleren å avgjøre hvorvidt det er en reklamasjon eller ikke. Dersom de nå har strammet inn så mye at all bevisbyrde ligger på kunde, blir det vanskelig for mange...i tillegg at man må kjempe for åpenbare rettigheter i forhold til kjøpsloven bl.a.

Men, at en tilsynelatende seriøs VP-forhandler som La-Sa ikke reagerer, ikke svarer og ikke tar ansvar finner jeg høyst useriøst. Skygg unna slike!

Forøvrig har jeg fått høre at VP-forhandlere ...

Jeg har blitt fortalt fra en kunde av VP at ...

Jeg har fått høre ditt og jeg har fått høre datt... Det er slike utsagn som holder liv i et stort antall (dame)klubber over hele landet. Et negativt rykte kan holdes i live veeeldig lenge, og etter et par runder er det ikke lenger et rykte men en sannhet!

Jeg kan ikke påstå at jeg vet om VP har skjerpet sin praksis med hensyn til reklamasjonssaker eller ikke. Jeg kan imidlertid meddele at min erfaring med VP forhandler i slike saker er entydig positive. Her er tre eksempel fra mine to siste båter:

I forbindelse med service ble det konstatert metallspon i oljen på mitt 4 år gamle DP-E drev med 480 timer på loggen. Dette ble byttet kostnadsfritt med et fabrikknytt drev. I juli 2008 fikk jeg problem med en Solenoid på den ene gearkassen. En telefon til forhandleren resulterte i at en ny Solenoid ble sendt. 5 uker senere fikk jeg samme problem på Solenoid nummer to på samme gearkasse. Samme respons fra forhandler igjen. Ryddig og proffesjonell opptreden.

Det er mulig at jeg har vært heldig, men jeg har fortsatt til gode å måtte heve stemmen for å bli hørt. Den gode kundebehandlingen er for meg en av flere gode grunner til å holde meg til "de grønne".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...