Enzo Startet 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2009 – Jeg har en fast rutine når jeg seiler alene om natten. Hver time er jeg oppe og kikker, tar posisjonen og skriver i loggen. Er alt OK, legger jeg med og sover i nye tre kvarter. Jeg legger inn vekking på mobilen hver nye time. Slik går natten som en drøm. Han her karen sover om natten over nordsjøen med en liten tur opp en gang i timen , mye kan skje på en time men risikoen for å treffe noen er vel minimal Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Herlig syn på livet den mannen der! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg kjenner en seilbåtkar som rett som det er drar til Skagen med sin flotte skute. Gjerne om natten. Han legger seg også nedpå en time eller to i slengen. Jeg løftet øyenbrynene da han fortalte meg dette. Er dette forsvarlig da? Er ikke dette et stort ego å sette seg selv og andre i fare på denne måten? Er dette vanlig i seilkretser? jeg bare spør! Om det er et herlig syn på livet? Nei, dette er rett og slett galskap! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Indre Oslofjord - Skagen så er det vel litt i overkant å legge seg å sove i 1-2timer , uti huttaheiti på det store hav så er det vel noe annet. Jeg har selv seilt og duppet av 10-15min oppe i cocpit innimellom men å gå ned og trekke dyna opp til haka da tror jeg ikke jeg hadde fått sove Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Det er sikkert stor forskjell her, Anzo. Enig med deg. Og har man radar som står på alarm har man jo denne sikkerheten også. Jeg tenkte at på kursen Indre Oslofjord - Skagen er det tross alt noe trafikk også om natten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dhjerp Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg synes også nattseilas er helt greit og dupper litt av i cockpit. Klokken min ringer også en gang i timen men jeg hadde aldri tatt sjansen på å gå ned og legge meg. Når jeg dupper er det kun noen minutter av gangen og du får gjerne et forvarsel dersom du møter noen i rimelig god tid. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Der er vel neppe så lurt å sove i det hel tatt i Skagrak og ved kystseilas dersom en er alene. Selv om vi har en historie herfra om en kar som la seg (noe redusert) ved avgang Vestfold og våknet på Skagen rev, greide å komme seg løs og seilte i god form inn til Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Nei, dette er rett og slett galskap! Nå er Shetland et godt stykke unna Indre Oslofjord Astor. Denne mannen det er linket til i innlegg nr. 1, som jeg mener har et herlig syn på livet, sover nok neppe mellom Horten, Moss og Sandspollen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg synes det er en interessant artikkel og flott at en 71 åring kan seile alene så lang distanse. Mine drømmeseilaser går om natta. Ingen ting kan måle seg med seilas på rolig vann natterstid over Skagerak og Kattegat. Men jeg vil på ingen måte si at jeg har fått noen bra rutiner enda. Jeg sitter nå alltid oppe på overdekket i god og varm seilerdress. Nattkikkert, kikkert med stabilisator og EPIRB'en ligger ved siden av. Jeg veksler hele tiden mellom 3 nm, 6 nm og 12 nm innstilling på radaren. Sektoralarm stiller jeg ikke inn, for det er så mye fiskeutstyr i disse områdene at det gir mange "falske" alarmer. AISen sjekker jeg også hyppig. Jeg forsøker hver 1/2 time å føre bestikk. Med de plastbelagte kartene og myk blyant er det lett å fjerne bestikkmerkene i etterkant. Når jeg har sikret meg at kursen er fri for hindringer tar jeg meg omlag hver time en tur ned i motorrommet, kjenner på pakkboksene og akslingene og må "ta" litt på motorene. Ofte lyder Glen Gould på stereoanlegget. Da er natta skjønn - og det er umulig å sovne. Jeg tror ikke Odd Børretzen da har det så mye bedre i Paradise Bay? Jeg har hatt så pass mye nattseilas i fritidsbåt med grov sjø - at jeg har mindre til overs for slike nattseilaser. For tida planlegger jeg sesongens seilaser - dette er en stor del av fritidsbåtgleden. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 En aleneseiler (svensk dame) som jeg har lest bok av, var oppe hvert 15. minutt og så etter andre fartøy. Begrunnelsen var at det ville ta ca 15 min fra et skip kunne sees i horisonten til det var nødvendig å foreta seg noe. Husker ikke i farten hva hun hete, mes seilte en eldre liten seiler. Dette var hennes fremgangsmåte. Vet ikke om jeg hadde turt det samme..... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) tror det er Milo Dahlmann du tenker på Bidevind http://www.milodahlmann.se Redigert 11.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Malene Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Å legge seg til bortimot en time i slengen er det glade vannvidd. Burde dømmes til livstid på Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 hadde vært skummelt og hatt times duppern i mjøsa da ække mulig - uansett jeg hadde aldri sovi uansett hvor langt det hadde vært eller hvor liten tjangs det var for annen trafikk - det som ikke kan/skal skje - SKJER Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
tom-ass Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Burde dømmes til livstid på Mjøsa. Nei nå gir du deg!!!! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
snaasamannen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Husk at noen av oss ser greit uten radar, selv når vi sover. Jeg sover alltid under nattseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Litt overraskende at noen reagerer så sterkt på dette. Folk er åpenbart forskjellige i hvor mye risiko de vil akseptere. En tur på det åpne havet innebærer alltid en viss risiko, som blir større om man seiler alene. Og enda større om man sover.. Men det synes jeg hver enkelt kan vurdere selv. Hva med lenger havkryssinger? Som Atlanterhavet. Da er det åpenbart ikke mulig å holde seg våken hele tiden om man er alene. Men det er kanskje vanvidd å seile Atlanterhavet? Selv synes jeg ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Vi som reagerer driter lang f i DIN sikkerhet - vi tenker faktisk på våres sikkerhet håper du blir rendt i senk av en stooooooooooooooooor båt som også har sovnet di fleste (smarte) jeg har hørt om har stort sett noen å bytte på skift og seiler du på det virkelige store havene skal jeg ikke legge meg ut med for det har jjeg ikke greie på- hadde uansett ikke dratt så langt aleine - jeg har da venner Redigert 11.Februar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Astor Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Og når soloseileren kommer til havn blir han hyllet som helt! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg synes også en hel time er litt for lang tid, men å over det er jeg uenig med. Søvn er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg synes også en hel time er litt for lang tid, men å over det er jeg uenig med.Søvn er viktig. Ha ha ja må jo sove litt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Dramatikk i et pølseskinn Historien Enzo viser til skjer ikke i fartsleia. Meget tvilsomt. Er en alene så må en før eller siden ta seg en blund ellers kan det gå virkelig galt. En vurderer område en seiler i - Engelske kanal ville være mer enn dumt - og legger opp rytmen etter dette. Hvorledes Milo Dahlmann klarte seg med et kvarter søvn over lengre strekk, betviler jeg sterkt på. Hun skulle jo også lage mat, toalettbesøk mm. Gikk hun i søvne så var hun et større risikomoment mot dere andre. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
BMP Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Vi er vel alle lit forskjellige men en ting har vi nokk felles lit søvn trenger alle. Jeg må nokk medgi at jeg bruker og ta meg en halvtime på benken når jeg seiler alene har da på alarm både fra radar og AIS samt kursalarm fra autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Vi som reagerer driter lang f i DIN sikkerhet - vi tenker faktisk på våres sikkerhethåper du blir rendt i senk av en stooooooooooooooooor båt som også har sovnet Okey.... Kan du forklare hvordan DIN sikkerhet er i fare hvis jeg sover midt ute på havet? Du er jo våken... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) ...hvis jeg sover midt ute på havet? Du er jo våken... : Du traff spikeren - Sahara. Redigert 11.Februar.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Superkul Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 ja det kan jeg meget godt forklare for deg/ dere med spiseskje - Det hender folk kan være uoppmerksomme et øyeblikk og t.o.m. ikke faller tanken på dusten som kommer i mot SOVER!!!!!! eller hvis jeg var utpå åpne vannet og blei skikkelig dritatreng - satte båten min i fri og blir hivd av potta av en sovende gif f type som treffer meg midtskips men for all del jeg prater om normale strekninger som fks til skagen etc får i så fall håpe det er en mindre tuperware båt som treffer ca midten foran - eller helst styrbord da dassen er på styrbord uansett det er vel mange ulike meninger og jeg gidder ikke utbrodere det mere - for meg er det helt unaturlig og sove bak roret UANSETT og for di som fks ser på deadly catches så fikk en nesten sparken for å ha sovnet litt ved roret Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.