Jump to content

Hva er en bra rutine på nattseilas alene

Enzo

Recommended Posts

Jeg kjenner en seilbåtkar som rett som det er drar til Skagen med sin flotte skute. Gjerne om natten. Han legger seg også nedpå en time eller to i slengen. Jeg løftet øyenbrynene da han fortalte meg dette.

Er dette forsvarlig da? Er ikke dette et stort ego å sette seg selv og andre i fare på denne måten?

Er dette vanlig i seilkretser? jeg bare spør!

Om det er et herlig syn på livet? Nei, dette er rett og slett galskap!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg synes det er en interessant artikkel og flott at en 71 åring kan seile alene så lang distanse.

Mine drømmeseilaser går om natta. Ingen ting kan måle seg med seilas på rolig vann natterstid over Skagerak og Kattegat.

Men jeg vil på ingen måte si at jeg har fått noen bra rutiner enda.

Jeg sitter nå alltid oppe på overdekket i god og varm seilerdress.

Nattkikkert, kikkert med stabilisator og EPIRB'en ligger ved siden av.

Jeg veksler hele tiden mellom 3 nm, 6 nm og 12 nm innstilling på radaren.

Sektoralarm stiller jeg ikke inn, for det er så mye fiskeutstyr i disse områdene at det gir mange "falske" alarmer.

AISen sjekker jeg også hyppig.

Jeg forsøker hver 1/2 time å føre bestikk. Med de plastbelagte kartene og myk blyant er det lett å fjerne bestikkmerkene i etterkant.

Når jeg har sikret meg at kursen er fri for hindringer tar jeg meg omlag hver time en tur ned i motorrommet, kjenner på pakkboksene og akslingene og må "ta" litt på motorene.

Ofte lyder Glen Gould på stereoanlegget.

Da er natta skjønn - og det er umulig å sovne. Jeg tror ikke Odd Børretzen da har det så mye bedre i Paradise Bay?

Jeg har hatt så pass mye nattseilas i fritidsbåt med grov sjø - at jeg har mindre til overs for slike nattseilaser.

For tida planlegger jeg sesongens seilaser - dette er en stor del av fritidsbåtgleden.

En aleneseiler (svensk dame) som jeg har lest bok av,

var oppe hvert 15. minutt og så etter andre fartøy.

Begrunnelsen var at det ville ta ca 15 min fra et skip kunne sees i horisonten til det var nødvendig å foreta seg noe.

Husker ikke i farten hva hun hete, mes seilte en eldre liten seiler.

Dette var hennes fremgangsmåte. Vet ikke om jeg hadde turt det samme.....

Litt overraskende at noen reagerer så sterkt på dette. Folk er åpenbart forskjellige i hvor mye risiko de vil akseptere. En tur på det åpne havet innebærer alltid en viss risiko, som blir større om man seiler alene. Og enda større om man sover.. Men det synes jeg hver enkelt kan vurdere selv. Hva med lenger havkryssinger? Som Atlanterhavet. Da er det åpenbart ikke mulig å holde seg våken hele tiden om man er alene. Men det er kanskje vanvidd å seile Atlanterhavet? Selv synes jeg ikke det.

Vi som reagerer driter lang f i DIN sikkerhet - vi tenker faktisk på våres sikkerhet

håper du blir rendt i senk av en stooooooooooooooooor båt som også har sovnet

di fleste (smarte) jeg har hørt om har stort sett noen å bytte på skift og seiler du på det virkelige store havene skal jeg ikke legge meg ut med for det har jjeg ikke greie på- hadde uansett ikke dratt så langt aleine - jeg har da venner :lol:

Redigert av jab (see edit history)

Dramatikk i et pølseskinn :smiley:

Historien Enzo viser til skjer ikke i fartsleia. Meget tvilsomt.

Er en alene så må en før eller siden ta seg en blund ellers kan det gå virkelig galt. En vurderer område en seiler i - Engelske kanal ville være mer enn dumt - og legger opp rytmen etter dette.

Hvorledes Milo Dahlmann klarte seg med et kvarter søvn over lengre strekk, betviler jeg sterkt på. Hun skulle jo også lage mat, toalettbesøk mm. Gikk hun i søvne så var hun et større risikomoment mot dere andre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

ja det kan jeg meget godt forklare for deg/ dere med spiseskje -

Det hender folk kan være uoppmerksomme et øyeblikk og t.o.m. ikke faller tanken på dusten som kommer i mot SOVER!!!!!!

eller hvis jeg var utpå åpne vannet og blei skikkelig dritatreng - satte båten min i fri og blir hivd av potta av en sovende gif f type som treffer meg midtskips :confused:

men for all del jeg prater om normale strekninger som fks til skagen etc

får i så fall håpe det er en mindre tuperware båt som treffer ca midten foran - eller helst styrbord da dassen er på styrbord :lol:

uansett det er vel mange ulike meninger og jeg gidder ikke utbrodere det mere - for meg er det helt unaturlig og sove bak roret UANSETT

og for di som fks ser på deadly catches så fikk en nesten sparken for å ha sovnet litt ved roret :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...