Gunga Din Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Og når soloseileren kommer til havn blir han hyllet som helt! lurer litt på rutinen blant motorbåter på en lys dag, sover hele besettningen på dagen ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Må jo det når vi er oppe hele natta ;) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Maskinmeisteren Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Det er klart at det er mange meninger om akkurat dette, men en ting er ihvertfall helt tydelig- og det er at det er forbausende få som klarer å skille mellom nattseilas mellom "holmer, skvalpeskjær og båttrafikk", og det å bevege seg på det åpne hav. Det virker som om en del av de som svarer er vant til å se ett eller annet i havet til enhver tid, men det er så langt ifra virkeligheten for en del andre som seiler. Nå skal en vel være forsiktig med å anbefale utstrakt soving mens man seiler alene, men samtidig må en jo ta høyde for at vedkommende som seiler faktisk er den rette til å vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Sjøl har jeg jobbet i mange år på sjøen, og fra min tid i seismikken kan jeg fortelle at det har vært påfallende mange tilfeller der vaktbåten faktisk har måttet gå helt opp til større fiskebåter for å vekke hele mannskapet på tre eller fire. Dette til tross for at seismikkskipene hele tiden melder fra på VHF om hva som er på vei. Mannskap av denne sorten må jo være både døv og blind for ikke å ha fått med seg hva som skjer i området de oppholder seg i, men likevel er de på havet... og sover... Hvor er logikken i at alle sover samtidig skal tro...? Det må nevnes at dette aldri har skjedd her oppe hos oss, men under andre himmelstrøk har det vært litt så som så i en del tilfeller! Når det er sagt så kommer en jo ikke utenom at en person som seiler alene over større havstrekninger MÅ ha søvn til slutt. En kan gjerne kalle det galskap å legge ut på seilasen, det må jo være opp til hver enkelt å mene noe om, men når en først har lagt ut på turen så er man avhengig av søvn på ett eller annet tidspunkt. Den beste måten å gjøre det på er vel da gjerne å sove en liten time i slengen. Det fungerer langt bedre enn ingen søvn i det hele tatt... det bør jo enhver kunne tenke seg! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 lurer litt på rutinen blant motorbåter på en lys dag, sover hele besettningen på dagen ?? Mener å huske at det samme skjedde en seilbåt på video fra You tube? Enda de sover jo på natten! Denne! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 per definisjon er dette oxo to motorbåter, sjekk IS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jupan Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Ragnar Kvam jr skrev om en engelskmann som seilte mange ganger over atlanteren og overalt. Han seilte konsekvent fra 0800 til 2000 og så la ha seg på rek og sov til neste morgen. Sjansen for å bli truffet av noe var så minimal at han syntes det var ok og leve med risikoen. I tillegg provianterte han med 1 boks flesk og bønner, og 2 liter vann (tror jeg) per dag. F.eks. fra Vest-India til New York hadde han med seg 80 rasjoner. Han brukte 44 døgn og åt like mange bokser kalde bønner med flesk ;) Hehe, alt er vel om hva man sover godt med, og evt. i mangel av. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Mener å huske at det samme skjedde en seilbåt på video fra You tube? Enda de sover jo på natten! "Folk i båt" ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
FRODE A.FILSETH Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Soloseilas er utfordrende og morsomt. Det er ikke dumt å seile om natten , da det kan være lettere å se andre båter pga lanternene.Jeg har en del erfaring fra solo nattseilas over Skagerak. Dette er sterkt beferdet farvann ! Legger du deg til å sove i en time ad gangen ber du om et kort liv !! Krumningen av jord/havoerflate samt beregning av egen fart og motkommende båters fart gjør at du ikke er trygg i mer enn 10 min ad gangen ,selv om du har tatt en skikkelig utkikk i 360 grader.Totalutbyttet av søvn gjennom en natt blir magert ,men kanskje bedre enn ingenting. Ved seilas over lengre strekk ,dager og uker må man holde seg utenom skipsrutene for å kunne sove i timer, men selv da med betydelig kalkulert risiko.Dette er den store ulempen ved soloseilas. Ved en -natt seilas kan du stille et kjøkkenur på ringing hvert 10 min slik at du kan ta en god god utkikk med sveip over hele horisonten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 jfor di som fks ser på deadly catches så fikk en nesten sparken for å ha sovnet litt ved roret Jeg følger også med på dette programmet, det hender skipperne dupper av også Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 [.......................Enda de sover jo på natten! vi kan skojja om dette.....men en soloseiler som sover bryter mot Regel 5 – Utkik Varje fartyg skall ständigt hålla noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel, så att en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision kan göras. på samma sätt bryter en radarförsedd båt som ikke har radarn påslagen denne regeln oxo.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bidevind Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 ...Hvorledes Milo Dahlmann klarte seg med et kvarter søvn over lengre strekk, betviler jeg sterkt på. Hun skulle jo også lage mat, toalettbesøk mm. Gikk hun i søvne så var hun et større risikomoment mot dere andre. Kanskje vi mennesker er så tilpasningsdyktige at vi (eller enkelte) kan lære seg å sove i omganger a 15 min og allikevel skaffe seg nok søvn ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Ups....! Andy Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Krumningen av jord/havoerflate samt beregning av egen fart og motkommende båters fart gjør at du ikke er trygg i mer enn 10 min ad gangen ,selv om du har tatt en skikkelig utkikk i 360 grader. Riktig Frode. Dette skulle vel være kjent for alle som har noen form for båtsertefikat/båtførerprøve. I det område de alle fleste båtfolk her i landet beveger seg i båtseseongen bør en glemme soving. Da våre barn var små seilte vi ofte om natta. Båtene var små og været var rolig, det var lett å navigere etter fyrlykter og barna sov. Ulempe? Ja, barna var uthvilt og opplagt når vi kom i havn og vi var dødstrøtte. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 I det område de alle fleste båtfolk her i landet beveger seg i båtseseongen bør en glemme soving. Akkurat det håper jeg alle er enig i! Dog mener jeg det er noe helt annet feks midt ute på Atlanterhavet hvor sannsynligheten for kollisjon er svært liten. Og hva med faren for å kollidere med hval eller en kontainer, eller annet som flyter rundt? Disse tingene er vanskelig nok å se midt på dagen... Det er bare å innse at det er en viss fare med å være på sjøen. Og det er farligere å være alene enn sammen med flere. Men fremdeles mener jeg at man må kunne godta at noen vil utsette seg for den økte risken uten fordømme dem som uansvarlige. Sitér dette innlegget Link to post
snaasamannen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Jeg sover både bak rattet og på sjøen. Det har gått greit til nå. Noen har det bare i seg... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 (redigert) sove under fart alene i båten?? det kan nok gå bra hvis man møter en motorbåt , men hvis det kommer en seilbåt under seil og du har vikeplikt , er man ferdig. Redigert 12.Februar.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Og det er farligere å være alene enn sammen med flere. så er det sikkert, men man skall ikke nedvurdere en soloseiler, desse har ett mye mer 'sikkerhets-tenk', enn de fleste folk i båt eller båtfolk.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 (redigert) "Power nap" er det noe som heter. Det er en teknikk soloseilerene lærer seg å bruke, når en har behov for å slappe av (sove). Det er å lære seg å slappe av i 5-10 min, og noen ganger kanskje mindre.Når distansen er utseilt, kan "Power nap" gjøres på nytt. Etter å ha regnet ut SOG på egen båt, og eventuelt f.eks. en container- båt som kommer i mot, forfra, fra siden eller aktenfra i 26 kn, minus eller pluss din egen SOG. Det går ut på hvor langt en ser rundt din egen båt i horisonten i det aktuelle været en seiler i, den distansen i Nm en ikke ser noen båt? Da blir det tiden mellom den visuele distansen mellom din egen båt og eventuelle container-båt bruker, før en krysser hverandre (treffer hverandre?), en kan bruke på "Power Nap" Blir det ikke slik?? Redigert 12.Februar.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Tror dette henger sammen med varigheten av seilasen. Jeg har bare erfaring med seilaser under omlag 12 timer, og på disse er det uaktuelt med "power nap". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 idag finns det ju oxo mange fine hjelpmiddel....radar som går på sparlåge, AIS etc förr hade dom radar-varnare.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Gunga Din, disse instrumentene er fine til å være med å regne ut distansen og tidene en kan bruke på "Power Nap'en". Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 "Power nap" Blir det ikke slik?? Power nap er utmerket i trafikerte områder dersom en ikke har mulighet til andre ruter. En annen ting som funker utmerket er vår egen underbevishet. Trigger denne til å reagere på situasjoner som oppstår. Har man en god mikrofon kan denne monteres i en boks som tilsluttes skroget. Tilkoblet en forsterker vil lyden gjennom sjøen vekke deg opp. En høytaler under puta gjør susen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
snaasamannen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 vår egen underbevishet Det er det jeg mener. Det er ingen problemer å styre både bil og båt på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Raymarines autopiloter har en slags alarm/"dødmandsknap"-funktion, der kræver et knaptryk for at standse alarmen. Nogen der har brugt denne under natsejlads? Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Så sant jeg husker er alle alarmene hos Raymarins autopilot ( den vi har ombord) knyttet til feilfunksjoner eller ved ankomst ntil veipunkt. Jeg har ikke sett at det er mulig å stille inn alarm på autopiloten for spesielle tidsintervaller. Derimot har i alle fall E-serien en avansert alarm med nedtelling hvor man selv bestemmer nedtellingsperioden før alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.