MajorAndy Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Grundlæggende virker alarmen således: Efter 3 min. begynder autopiloten at blinke. Hvis man ikke kvitterer gennem at trykke "Auto" så vil den efter yderligere et minut begynde at bippe. Dette er fra Ray-manualen (ST6000), side 27 (i den engelske version) Watch alarm WATCH ALM The Watch alarm is activated in Watch mode when the timer reaches 4 minutes. It is not available from Standby mode. If you wish to set the Watch mode, the WATCH screen must be configured as one of the Data Pages for display, as described in section 5.1. To set and control the Watch alarm: 1. Select Auto, Track or Vane mode. 2. Press the disp key until the WATCH Data Page is displayed. The watch timer starts counting. When the timer reaches 3 minutes, the text on the display starts flashing to indicate the last minute of Watch alarm. When the timer reaches 4 mins, the audible Watch alarm activates. 3. Press auto at any time to silence the alarm and reset the timer to 4 minutes. (Pressing any other key resets the timer and perform the keys normal function.) 4. To clear Watch mode, press disp to display a different page, or press standby. Note: You cannot engage Auto mode from Watch mode pressing auto only resets the Watch timer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Hvor mange som reagerer negativt på soloseilas har selv vært på lengre havseilas? Hvorledes Milo Dahlmann klarte seg med et kvarter søvn over lengre strekk, betviler jeg sterkt på. Hun skulle jo også lage mat, toalettbesøk mm. Gikk hun i søvne så var hun et større risikomoment mot dere andre. Hm, mulig du misforstår,men det er altså snakk om å sove i 15 min. perioder mange ganger i løpet av døgnet. Dag og natt. Tilsammen sover man da et antall timer pr døgn. Det er en vanlig søvnrytme for soloseilere. Har ikke prøvd det selv, aldri soloseiling over lengrestrekk heller, men visstok fungerer det greit for de som kan venne seg til det. Det er de som hevder at det slett ikke er så unaturlig som det høres ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Sovne bak roret jeg....aldri....har jo autopilot Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Hvorfor ikke gjøre som en venn av meg som er kaptein på Boeing 737? Han bruker en eggekoker-klokke. Lett å trekke opp og vekker deg etter et kvarter. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Fra spøk til revolver! På kortere nattseilaser inntil 7-8 timer, da har jeg ingen problem med å holde meg våken. Da starter jeg godt utvilt og virkelig nyter nattseilasen alene, gjerne med ferdig smurt matpakke og kaffe på termosen. På lengre turer i åpne farvann har det nok hendt at jeg har tatt en dupp på 15-20 min. men aldri vært i nærheten av noe kritisk. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Det er selvølgelig mulig å hvile litt med det ene øyet under nattseilas, men dette bør ikke foregå under dekk! Lurer av og til på om dere seilere er klar over hvor vanskelige dere kan være å se nattestid. Har fått en overraskelse i nordsjøen noen ganger hvor det pga været ikke har vært noe radarekko. Mange seilere har av en eller annen grunn fryktelig dårlig lys i lanternene sine. Vær klar over at utkikken også på store båter ofte er så som så. Har selv ligget og sovet midt i nordsjøen på fiskebåter uten vakt, men alltid liggende stille med alle lys tent. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 .....Han bruker en eggekoker-klokke...... Den skal jeg huske til sommerens nattseilaser. Takk for tipset - selv om jeg ikke sover mens jeg nattseiler. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Hvorfor ikke gjøre som en venn av meg som er kaptein på Boeing 737? Han bruker en eggekoker-klokke. Lett å trekke opp og vekker deg etter et kvarter. Vilket fly-selskap er dette?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bøljan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Sikkert Bananas Airlines Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Men nå kjenner jeg det er tid for en "natteseilas" på sofaen Sorry! måtte bare! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Hm, mulig du misforstår,men det er altså snakk om å sove i 15 min. perioder mange ganger i løpet av døgnet. En eventuell misforståelse må være at noen tenker på - Oslofjorden en annen på Skagen og en tredje på Nordsjøen. Jeg tenker på seilas som strekker seg over flere dager/uker - 2 uker på Atlanteren, 4 uker i Stillehavet - og da er det ikke mulig å kun sove et kvarter ad gangen og samtidig vite at en har kontroll med båten og omgivelsene. En blund i ny og ned eller 15-20 minutter ad gangen gir ikke noen god søvn hvor en blir uthvilt. Noe av hensikten med søvn er jo å la kroppen få nok hvile. Og jeg som er makelig anlagt foretrekker minst 20 til 45 minutter. Ønsker jeg å utvide søvntiden legger jeg heller båten bi og tenner alle lys, radarvarsel og mikrofonen tilkoblet. Sover 4-6 timer for så å seile videre. Men som nevnt tidligere vurderer jeg område jeg seiler i. Skipsleden er avmerket på de fleste kart. At det er mulig å praktisere 15-20 minutter over kortere tid, vet jeg, for det har jeg gjort flere ganger. Men etter 4-5 dager er en ikke menneske lenger og da risikerer en å sette eget liv til. En blir så utmattet at en begynner å oppleve fenomener som ikke skal være ombord og resten kan de fleste tenke seg til... Hvile og trivsel er viktig og det får en med søvn. Ha en fin Soloseilas Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Men etter 4-5 dager er en ikke menneske lenger Har vi påstått at vi er det da?? Vi er jo en egen rase, som holder på der ute, er vi ikke? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
The Gannet Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Vilket fly-selskap er dette?? Han flyr for et av de norske, så du har sikkert flydd med dem. Ganske vanlig å bruke eggeklokke på lengre flighter. En annen venn flyr frakt. Der går det mere unna. Han og styrmannen sovnet over atlanterhavet på vei østover og våknet først over det indiske hav. De hadde da sovet seg over hele Afrika. Det var han ikke særlig stolt over. Men over stillehavet er det vanlig med noen timers søvn på fraktfly. Er de tomme spiller de tennis eller badmington i lasterommet for å få tiden til å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Han flyr for et av de norske, så du har sikkert flydd med dem. Ganske vanlig å bruke eggeklokke på lengre flighter. En annen venn flyr frakt. Der går det mere unna. Han og styrmannen sovnet over atlanterhavet på vei østover og våknet først over det indiske hav. De hadde da sovet seg over hele Afrika. Jepp.. da blir det båtferie et år til Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
avmønstret5 Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Vet ikke om det oppfattes personlig - (ingen svareplikt ) men det er egentlig nokså uvanlig å seile solo over lengre strekk. Det er vanligvis lett å få noen med seg, det er min erfaring, dvs at det er skjelden en nødvendig øvelse. Personlig synes jeg at å dele opplevelsene med noen er en svært viktig del av turen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Vi er jo en egen rase, som holder på der ute, er vi ikke? "Positiv sprø" det er det vi er og ellers holder vi sammen og bidrar til en felles hobby og livsstil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Ganske vanlig å bruke eggeklokke på lengre flighter. ......... eggeklokke på desse flighter oxo ? http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=177...mp;fullscreen=1 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
snaasamannen Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Eggeklokke konker ut de fleste radarer på funksjonalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Tror ikke det er brukt eggeklokke på de der,Gunga. De virke rimelig hardkokte. Får ikke håpe selvmordsbomberne får se dette, da blir det nok en ny kamikaze bølge.Kunne vært noe å prøve om man har bare et kvarter igjenn likevel, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
snaasamannen Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Viknes sine eggeklokker er de beste. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 De som legger seg nedpå og sover alene på nattseilas bryter uansett sjøveisregel 5 om utkikk. Er ikke reglene laget for å etterfølges? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 (redigert) De reglene gjelder ikke for soloseilere..... Redigert 13.Februar.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 (redigert) .....dette gir de som ivrer for obligatorisk opplæring nok et argument. At det også gis ut bøker, som tilsynelatende er seriøse, der slike metoder praktiseres og saklig begrunnes med sikkerhet osv. er jo helt vanvittig. Har man ikke et forhold til sjøveisreglene har man streng tatt ikke noe på en nattseilas å gjøre, iallefall bør man i det minste holde seg for god til å publisere bøker om dette tema. Redigert 13.Februar.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Dette er et argument som brukes mot soloseilaser som Vendee Globe (eller hva det heter om dagen), Mini-Transat, Route de Rhum og alle andre solo havseilaser. Man må jo si at dette er seriøse arrangementer, men det ligger i konseptet at sjøveisregelen om forsvarlig utkikk er umulig å gjennomføre fullt ut. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sahara Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 I Sailing magazine har de omtalt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.