Jump to content

Hva er en bra rutine på nattseilas alene

Enzo

Recommended Posts

Jeg synes denne artikkelen er god. Den peker på at liv og lære kan være to forskjellige ting.

Det går an å lese minst to forhold ut av den:

- Nattseilas uten utkikk er en risikosport.

- Dersom ulykken er ute og man selv ikke har benyttet utkikk, så kan dette få alvorlige juridiske (og økonomiske) konsekvenser.

Jeg opprettholder mitt synspunkt om at nattseilas må utføres med krav til utkikk - i samsvar med sjøveisreglene nr 5.

Ellers er ansvarsregelen (2, punkt a) etter mitt skjønn sentral:

Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (Min utheving).

Siden det er så mange her som er så strenge på sjøveisreglene nr. 5 kunne det vært moro å høre hvordan det praktiseres. Renger med at dere da har konstant utkikk rundt hele horisonten til enhver tid - uansett hvor dere er? Hvordan gjør dere det i praksis? 4 mann som stirrer konstant i hver himmelretning hele turen?

Ser ikke bort fra at en soloseiler som scanner horisonten hvert 15 min og har radar med alarm har mye bedre utkikk en en som sitter og leser en bok 5 dager ut i havseileasen over atlanteren uten en båt i sikte.

Strenge ?? :crazy: Regner med de fleste holder utkikk når de er på sjøen. For de som tydligvis ikke husker sjøveisreglene gjentar jeg nr. 5 her:

"Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt."

....det er ikke verre og burde være forholdsvis enkel å forstå og overholde. Dessverre fungerer det ikke å sove, ei heller å komme med slike begrunnelser som referert i innlegget over....

Redigert av mhemil (see edit history)
Ser ikke bort fra at en soloseiler som scanner horisonten hvert 15 min og har radar med alarm har mye bedre utkikk en en som sitter og leser en bok 5 dager ut i havseileasen over atlanteren uten en båt i sikte.

Akkurat det der har jeg merket meg også.

Ofte er utkikken bedre om natta fordi det er lettere å se lanternene i mørket enn hele skipet i bølgene om dagen.

Og de gangene man sover med eggeklokke ser man i det minste skikkelig etter hvert 15. minutt. Hvis man leser bok blir tiden litt mer "flytende" og kanskje er det litt varmt, og kanskje orker man ikke å reise seg, og kanskje ser man ikke skikkelig etter hele runden.

Men - det er klart. Når man ikke har sett en annen båt på kanskje en uke eller to så blir man litt fjern. Faktisk nesten litt forbauset når det endelig dukker opp noe(n).

Hvor godt det fungerer å sove i 15 min intervaller er nok litt individuelt. Selv har jeg bare hatt måtelig suksess med det. Det er dog mye bedre enn ingen søvn overhode.

Et eller annet sted midt ute på Atlanteren er sannsynligheten for å treffe en annen båt forsvinnende liten, men mange andre plasser er det overraskende stor trafikk, selv om det er langt til land. Der hvor det er skipsleier er jo dette noenlunde forutsigbart, men havet er også krydret med fiskebåter som har helt andre ruter.

Mitt inntrykk er at utkikken på de store skipene holder omtrent samme eller litt høyere kvalitet enn egen utkikk. Gitt mitt fartøys størrelse og radarekko så er det nok best å anta at man ikke er oppdaget.

Strenge ?? :crazy: Regner med de fleste holder utkikk når de er på sjøen. For de som tydligvis ikke husker sjøveisreglene gjentar jeg nr. 5 her:

Igjen: hvor mange av de som uttaler seg har egentlig erfaring med lange havstrekk i seilbåt? Ser at det er mange motorbåtskippere som uttaler seg.

Poenget mitt er at ingen kan påstå at de har kontinuerlig overvåking 360 grader, det er jo nesten fysisk umulig. Mange motorbåtførere virker jo omtrent helt blinde for alt som ikke skjer rett foran nesa. Å holde konstant utkikk midt ute på havet i en seilbåt som duver av sted uten en båt i sikte er en uansett en utopi.

Man skal ha god nok utkikk til å kunne avverge sammenstøt. Så er sprøsmålet om en scanning hvert 15 min er godt nok? Etter min mening svaret JA borsett fra når man er i sterkt traffikerte farvann eller nære land.

det går nok alltids bra helt til det smeller og er du så uheldig og dreper noen da får du et problem

?? Sannsynligheten for å treffe noen midt ute på havet er så liten at den er neglisjerbar. Sannsynligheten for at den du da eventuelt treffer er en så liten båt at peroner om bord skulel ble drept er uendelig liten. Hvor mange er underveis over atlanteren i en båt som klarer å bli ødelagt av en 30-40 fots glasssfiberbåt i 5 knop?

Hvor mange er blitt drept av påkjørsel av seilbåter i det siste forresten? De fleste ulykker er da hurtiggående motorbåter som står for.

Husk at det vi snakker om er lengre havstrekk med seileing over 20-30 timer. Det virker som at motorbåtfolket automatisk tenker turer i traffikerte kystnære farvann. Der har man selvsagt konstant utkikk i seilbåten, da er det jo flere halvblinde galinger i hurtiggående motorbåter man må passe seg for. :wink:

Leste en artikkel i Yachting World for noen år siden. To soloseilere traff hverandre utenfor Brasil. Begge sov. Den ene sank, men han fikk sitte på ned han andre.

De hadde lagt inn samme waypoint. Det var en diskusjon hvorvidt dette kom til å skje oftere når folk seilte etter GPS, fordi det da var lettere å legge inn 'hele tall' i waypointlista og flere kom til å velge eksakt like waypoints. Nå har vel de fleste kartplottere hvor man bare setter ut waypoints med cursor, så da forsvinner problemet til en viss grad igjen.

S/Y Surprise

De hadde lagt inn samme waypoint.

Dette er et interessant tema. Vet at mange bruker lister med WP som er satt opp av andre. Seiler en eller går for motor vil en unektelig før eller siden treffe på en annen med kurser satt etter disse listene. Sansynligheten for at et slikt treff skal skje er vel heller liten, men som nevnt dt skjer jo.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det lukter mangel på ett eller annet når noen hårdnakket hevder sin rett til å seile uten utkikk på havet. Og det er ikke bare snakk om å rennne ned andre båter. Svært mange ganger har jeg med nød og neppe ( i våken tilstand) har ungått kollisjon med tre, røtter, ett fat ein oppblåst ku og guden vet. Det er mye rart som flyter rundet og som er til fare for små båter.

"Power nap" er det noe som heter. Det er en teknikk soloseilerene lærer seg å bruke, når en har behov for å slappe av (sove). Det er å lære seg å slappe av i 5-10 min, og noen ganger kanskje mindre. [...]

Power nap er i utgangspunktet et supplement til vanlig søvn, og forsøk viser at det er 20-30 minutter som er mest effektivt. Nå er vi forskjellige, så noen klarer seg sikkert med kortere perioder. Erfaringene viser også at du blir nokså sløvet (eller groggy for å bruke et sjømannsuttrykk) av å holde det gående med høneblunder på 20-30 minutter.

En annen ting er at det gjerne tar en stund før koffeinen i en kaffekopp virker på kroppen. Den tiden kan du utnytte til en liten høneblund. Først en kopp sterk kaffe, deretter en 15 minutters høneblund.

At det er mulig å praktisere 15-20 minutter over kortere tid, vet jeg, for det har jeg gjort flere ganger. Men etter 4-5 dager er en ikke menneske lenger og da risikerer en å sette eget liv til. En blir så utmattet at en begynner å oppleve fenomener som ikke skal være ombord og resten kan de fleste tenke seg til...

Samme erfaring her. Å seile inn til en travel havn med stort søvnunderskudd tror jeg ikke er noen god idé, så skal jeg seile lengre strekk tenker jeg også på avslutningen. Jeg foretrekker å kunne legge seg på svai i en uthavn for å sove ut før jeg forsøker å gå inn i en havn. Det går bra i uker og måneder i strekk.

Jeg tror vi kan være nokså trygge på at gammel sjømannstradisjon for lenge siden har funnet fram til en veldig effektiv og sikker ordning med et vaktsystem hvor det er fem firetimers vakter og to hundevakter på to timer, eventuelt handelsflåtens enklere system med seks vakter på fire timer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Så langt har mine solo-nattseilaser begrenset seg til hopp langs norskekysten og da er jeg våken, veldig våken.

Sørger for å sove frampå i forkant, og er i aktivitet hele natta.

Egentlig er slike nattseilaser krydder i tilværelsen og en kommer på en måte i nærkontakt med elementene på en annen måte enn på dagtid...syns jeg ihvertfall :smiley:

Jobber midt i Nordsjøen (Gullfaksfeltet), og med den trafikken som er her ute både på norsk og britisk side tror jeg ikke det er særlig smart å sove på vakt alene hverken på dag eller natt.

Hva som vil fungere for hver enkelt vil ikke jeg ha noen formening om, men å legge inn sovepauser på opp mot tre kvarter i slengen i dette farvannet, anser jeg for å spille russisk rulett.

10 minutter maks i slengen og med vekkerklokke kunne kanskje gå, men tror jeg ville vært passe sidræva før jeg var framme i Lerwick :wink:

En overseiling fra vestlandet til Island for eksempel ville nok vært en noe annen sak straks en er ute av skipsleia langs kysten.

Uansett, det går båter på kryss og tvers nesten over alt, og som flere har nevnt, en har også plikter som skipper på egen båt i forhold til de andre som ferdes på havet.

Dette er et interessant tema. Vet at mange bruker lister med WP som er satt opp av andre. Seiler en eller går for motor vil en unektelig før eller siden treffe på en annen med kurser satt etter disse listene. Sansynligheten for at et slikt treff skal skje er vel heller liten, men som nevnt dt skjer jo.

Det er ett og annet båtblad som har diskutert dette når de foreslår turer og lister opp waypoints. Jeg har gjort det til vane å ikke legge inn nøyaktig samme waypoint som jeg finner i diverse havneguider.

Bra innlegg Sjøtummel. Har noen kommentarer til det å ankomme havn etter mange timer nattseilas.

La meg først si at min erfaring med nattseilas utelukkende gjelder den lyse årstid.

Jeg har mange ganger opplevd seilere som har seilt fra Skagen til Anholt i ett strekk (ca 75 nm). En del ankommer Anholt midt på natta etter ganske mange timer ombord og jeg tror det hadde vært lurt for noen av dem først å legge seg på svai og sove ut før de går inn til havn.

Tilsvarende har jeg erfart på Ballen på Samsø (ca 66 nm fra Anholt). Her er det er utrolig tett båtliv om sommeren. Igjen er min erfaring at enkelte seilere kanskje burde ha tatt seg noen timer på svai utenfor havnen før de legger seg til kai.

Når dette er sagt må jeg tilføye at jeg anser seilere for å være atskillig dyktigere til både å ankomme og forhale fra disse to havnene sammenlignet med motorbåter.....

Mulig dette har vært nevnt i tråden alt, men kunne ikke følgende være ett alternativ, mens man sover 20-30 min?:

Et fartøy som er underveis, og som av en plutselig inntruffet og uforutsett årsak ikke lenger kan manøvrere skikkelig, sies å være i en ”ikke-under-kommando-situasjon”.

Det kan for eksempel skyldes feil med motoren, eller (for et seilfartøy) plutselig inntruffet vindstille. Et slikt fartøy skal om natten vise to røde rundtlysende lanterner over hverandre. Dersom det gjør fart gjennom vannet, skal i tillegg side- og akterlanterner vises.

De to røde lysene er ikke et nødsignal, men en oppfordring til andre fartøy om å passere i god avstand. Om dagen skal fartøyet heise to sorte kulelignende figurer, den ene plassert over den andre.

Jeg er klar over at behovet for søvn ikke kommer plutselig og heller ikke er uforutsett, men oppfordringen signalføringen gir er vel relevant likevel..?..

Redigert av Cerveza (see edit history)
Vel, for det første er det også mindre med trær og kuer når man kommer lang nok utpå - tror neppe du finner mye midt i atlanter'n. For de andre: seiler dere aldri om natten? I så fall: tror dere trestammene har "gått og lagt seg" da? :lol:

Jeg vet ikke om det er så mange her som seiler midt i Atlanteren, men du skal nå først komme dit og dersom en tror at her er det ikke noe å holde utkikk etter så har en nok ikke vært der heller. Jo det hender jeg seiler om natten men helst ikke når det svært mørkt (tidlig vår og sen høst).

Jeg har vanskelig for å forsvare soloseiling med søvnpauser underveis i det farvannet båtfolk her hjemme vanligvis ferdes i. Blir søvnbehovet helt prekært vil det i alle fall være tryggere å legge bi eller stoppe og ta en blund.

Jeg er klar over at behovet for søvn ikke kommer plutselig og heller ikke er uforutsett, men oppfordringen signalføringen gir er vel relevant likevel..?..

Klarer ikke å sitere hva du har sitert. Men forslaget om om å føre ikke under kommando signaler når en sover blir feil. Det er ingenting som gir en fritak fra å holde utkikk selv om en ikke er under kommando!

:sailing:

En annen ting er at de som argumenterer så sterk mot å sove en liten stund på store havstrekk neppe er klar over hvor stort havet egentlig er!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...