Jump to content

Bayliner 652 med 120 diesel VS 135 bensin? Kva er lurast å kjøpe?


peterka

Recommended Posts

No har eg sett på mange båter inne på finn.no og eg har sett på forskjellige alternativer, men eg ender med Bayliner 652 med innenbordsmotor. 135 mercruiser til kr. 275000 eller 120 diesel til kr. 298.000,- ferdig på fjorden med bunnsmurning og klargjort. No er det ca 23.000 i forskjell mellom bensin og diesel. Bensineren bruker 17-18 liter i timen i 26 knop og dieselen bruker 8-9 liter i timen på 26 knop.

 

No lurer eg på kva blir det luraste valget?

 

Eg har også sett på ein Uttern D55 med 115 HK med båthenger for k250.000,-, men eg synnes den var litt for simpelt laget. Den var i det minste laget også.

 

Kva meiner eg bør gå for?

 

Utterm D55 med 115 og henger kr. 250.000

Bayliner 652 135 bensin 275.000

Bayliner 652 120 diesel 298.000

 

Eller ville dere ha valgt ein annan båt? Viss dere har nokon tips så kom med dette også og viss dere veit om ein finanskrisepris på båt som er satt kraftig ned så gi meg eit ord. No nermer det seg eit valg slik at eg får utnyttet nedgangen

Link to post
Eller ville dere ha valgt ein annan båt?

Tja, siden du spør, og jeg ikke vet hvorfor du har landet på Bayliner, så vil jeg som Skibsplast-fan anbefale deg å titte på Skibsplast 605 / 655 / 660. Da er du i samme størrelse som Bayliner, og har også alternativet påhenger vs. diesel å velge mellom. De ligger kanskje litt over Bayliner i pris, men jeg antar du kan prute en god del slik markedet er nå.

 

Prioriterer du stor uteplass og skal surfe rundt med mange bikinibaber ombord må Bayliner med sin amerikanske sofa- og vegg-til-vegg-teppe-design være optimal. :cool: Har du derimot mer behov for en allsidig turbåt av noe traustere norsk støpning, med bl.a. en forkabin som kan brukes til mer enn bare å stue vekk redningsvester i, bør du absolutt vurdere Skibsplast. Få, om ingen andre båter kan tilby så god plassutnyttelse og så gode praktiske løsninger (stuverom, pentry, toalett, liggeplass, osv.) i 21-fots-klassen. Just my opinion ... :smiley:

Link to post

Eg er enig med han som meiner eg bør kjøpe Skipsplast, men dessverre så ligger den langt over mitt nivå på pris.

 

Eg bydde nå i haust på ein splitter ny 2008 Skipsplast 655 med 100 hk mercury 4 takter kr. 290.000,- men da var ikkje forhandleren intressert. 2 uker etterpå så spurte eg om han fortsatt var uintressert, men da hadde båtforhandleren nettopp solgt den for 260.000 ink kartplotter :confused: Dei hadde ikkje tatt mitt bud så alvorlig. Dette har eg ikkje kommet over enda. Synd for meg og synd for dei var svaret.

 

Viss det er nokon som kan sei kor eg kan få tak i ein billig og ny Skipsplast 655 under 300.000 så kjøper eg den, men så heldig er eg nok ikkje:(

Link to post

Skipsplast 655 er en fin båt :yesnod: , men blir ikke en 4 takts 100 hk litt lite :nonod: i en så pass tung båt. Har en kompis som hadde en slik med 90 hk og det var alt for lite. Men det er min menig. Syns det er bedre med litt for mye hk en litt for lite. Da slipper en å hele tiden tenke på hvor mye og hvor mange man er ombord.

Link to post

Ville nok også godt for den med diesel, syntes ikke prisforskjellen var så galen, men en må jo ta andre forhold opp mot dette også som alder og tilstand, er bensinerern vesentlig bedre holdt, er det mulig jeg da hadde godt for den, at dieselversjonen bruker halve forbruket iforhold til bensineren (er det en forgasser eller insprøytning) er vel noe optimistiskt vil jeg påstå, dette har jeg nevnt i så mange tråder før, men utfra en tommelfingerregel angående forbruk per hk time kommer jeg frem til at dieselbåten drives frem i 26 knop ved uttak av ca 40-50 hk, litt vel optimistiskt kanskje?

Link to post

1.7 literen til mercruiser er virkelig rimlig å gå med i en båt på den størrelsen :yesnod: tror og båten blir bedre i sjøen da man får litt ekstra tyngde i hekken. Den som eg hadde var nesten sånn at du lurte på om tankmåleren var i ustand. behøvde ikke tenke på forbruk i det hele tatt :sailing: savner det no når eg har gått opp noen fot og fått to stk i kjelleren :crazy:

Link to post

Både den 135 bensineren og 120 dieselen er nye båter med ekstra badeplattform, sportsseter, 2 kalesjer, stereo, dass(porta....), ein haug med instrumenter, teppegulv, bunnsmurt... Så derfor har eg "nesten" bestemt meg for å kjøpe Bayliner. Eg har ikkje funnet nokon andre båter som kan gi meg så mykje for pengene da mitt budsjett er 300.000.

 

Skipsplast må eg nok opp mot 400-500.000 og det tar eg ikkje meg råd til. Egentlig så hadde eg eit budsjett på 250.000,-, men eg vart skuffet da eg tok ein tur med ein Uttern D55 med 100 hk 4 takter. Så eg skjønte eg måtte gå opp for å få litt plass. Dessutan har Bayliner fått karakter 5 av 6 av "Vi Menn"

Link to post
Viss det er nokon som kan sei kor eg kan få tak i ein billig og ny Skipsplast 655 under 300.000 så kjøper eg den, men så heldig er eg nok ikkje:(

Hm, du trenger da vel ikke kjøpe helt ny?

Her er i alle fall tre Skibsplast 655 fra 265.000 til 295.000, to av dem er 2003-modeller, det er jo så å si nytt for å være båt ...

 

1999-modell, NY 115 HK Suzuki 4-t, kr 265.000

 

2003-modell, 115 HK Suzuki 4-t, kr 280.000

 

2003-modell, 90 HK Suzuki 4-t, kr 295.000

 

... og dette er FØR du begynner å prute! :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...