Suzumar Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Oki.... Om du er så grundig så har du sikkert fått med deg at ikke noe med båt er enkelt om du sammenligner med bil. Om det å ta en tur med båten til Bergen er for strevsomt for deg så lykke til. Enkelt båthold er forbeholdt reklamen... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Dette firma tar motorservice...søker du på:" båt, sogn" på gule sider finner du flere http://www.ornes-baatbyggeri.no/ Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
chagall Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Og eg trur ikkje det er så mange som er så grundig når ein skal kjøpe noko som eg er. Det verste eg veit er å tråkke feil. Eg sjekker heller 3 gonger før eg kjøper. Ja, tror sikkert mange har forstått at du er en forsiktig mann `peterka`. Mener å huske at du begynte ifjor sommer med sjekking av forskjellige båt/motor kombinasjoner. Hvis du skal rekke 2009 sesongen, bør du nok bestemme deg snarest. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 (redigert) Ja, eg kjenner til denne plassen. Eg veit ikkje om desse importørene som feks Bayliner godkjenner service fra ein slik plass. Og viss det er reklamasjoner(med min flaks), om eg kan bruke denne plassen for å ordne opp. Viss dette kunne ordnes der så blir det jo samme om det er innebord eller utenbord. Da er det vel kanskje best med innenbords da denne 120 mercruiserene er i nesten alle merker og ein motor som alle kjenner. Ja det stemmer nesten Cha..., men eg begynte i haust å sjå. Lærer mykje av dette. Heilt ny på område. I haust så såg eg på Uttern D55, men heldigvis sjekket eg så gundig at eg fant ut at den var for liten, dårleg sammenskrudd. Redigert 13.Februar.2009 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Hvis jeg ikke husker feil, så er det bare første service på ny motor som må gjøres for at garanti/reklamasjonsrett skal gjelde. Så kan du skifte filter, olje, sinker osv selv og så levere den på service f.eks hver 200 timer. Belger på Mercruiser drev skal skiftes hvert 5. år, men må sjekkes/rengjøres hver sesong for rur og skjell som kan skade belgen. Finner mye tips om dette er på forumet. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Holmabåten Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Forhandler godtar vel somregel ikke at andre tar garanti reperasjoner. Så uansett så må du jo levere båten til forhandler uansett merke. nevnte i ett tidligere innlegg at du må gå skikkelig igjenom båten ved overtakelse og få forhandler til å ordne med transport hvis det skulle vise seg å være noe. eventuelt komme hjem til deg å ordne det. vet en del forhandlere har service folk som reiser rundt for å ta ting som kan gjøres på plassen. Mercruiser dieselen vet eg har første service etter 50 timer og så på 200 timer mener eg å huske. Det er jo bare til å planlegge litt, så kan du jo kjøre båten til Bergen for egen maskin. Burde ikke være noe problem, ta det som en helge tur. Sitér dette innlegget Link to post
OPN Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Tror det er noen nye regler om service og garanti. I hvertfall er det det på biler. EU Regler som sier at du kan ta service på hvilket som helst autorisert verksted og beholde garantien. Kjøper du f. eks en Toyota, kan du tha service på snappdrive og samtidig beholde garantien. Er ikke helt sikker på om det gjelder for båt enda. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt forhandleren om garantien gjelder hvis du tar service ett annet sted. Så slipper du å være i tvil :-) Når det gjelder Amerikanske båter, er det mye ryktemakeri. For eksempel teppe argumentet. Ser ikke hvorfor dette skal være så negativt på en ny båt. Det leveres med teppe gratis, men du er hjertelig velkommen til å betale for teak gulv hvis du vil det. Teak gulv er ikke gratis på de andre heller. Når det gjelder sjøegenskaper, har jeg sett at SeaRay får mye skryt. vet ikke om Bayliner er så mye dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Her er en fin båt til deg Løp og kjøp!!!! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16414120 Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Holmabåten Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Dener vel noe av det bedre i den klassen. Flott å se til og. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Hvis du kjøper en ny båt vil du uansett være forpliktet til å følge vedlikeholdsprogrammet til motoren, og servicene skal utføres av autorisert verksted. Det er mange reklamasjonssaker som det blir mye trøbbel ut av hvert år fordi kunden ikke gjør det, eller gjør det selv. JEg forstår derfor ikke argumentet ditt, med mindre det er et annet verksted i nærheten som kan ta service på en påhengsmotor du velger. Du må følge programmet til motoren uansett. Ny påhengsmotorer er uhyre avansert, og det kreves spesialverktøy for å utføre service. 135 hk du nevnte er en mye enklere motor Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Du har sikkert rett, men eg har ikkje muligheit å farte fleire 100 km for å ta service. Eg veit at Urnes Båtbyggeri kan ta service, men vil dei bli godkjent av ein båtforhandler? Eg snakket med ein som har ein bavari 29 for og han meinte at det måtte vere mindre ting som kunne gå galt på ein utenbordsmotor iforhold til innebords. Dette med hekkagregat osv ligger under vatn heile året og det er ein del felire pakkninger som måtte byttast for at det skulle vere tett. Dette er vel naturleg også at når propellen ligger under vatn så vil det tere på litt av kvart. Eg veit også at det er fleire båtforhandlere som seier at viss det blir noko reklamasjoner så har dei folk som kommer ut og ordner opp. Det er vel slik å bu på landet at det skal ikkje vere enkelt med båt. Det var ein som meinte at det var kanskje betre å kjøpe brukt for da kunne eg ordne båten der det passet meg. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Det var ein som meinte at det var kanskje betre å kjøpe brukt for da kunne eg ordne båten der det passet meg. He, he, ja dette går i ring Utmerket argument du har hørt der. Så jeg vil fortsatt anbefale å vurdere de brukte Skibsplast 655 med Suzuki påhenger som jeg linket til lenger oppe, eller andre båter, som f.eks. Yamarinen med Yamaha påhenger, som Grandezza tipser om like ovenfor. Kjøper du nesten nytt, dvs. 3 - 4 år gammelt, så er garantiforpliktelsene på motor gått ut uansett, men du får likevel en båt som er så god som ny, ja av og til kan du faktisk få en båt som er bedre enn ny, fordi første eier har håndtert alle begynnerproblema Og med garantiforpliktelsene utgått er det hipp som happ hvilket verksted du benytter, eller hvor mye service du velger å ta selv. Påhengere som stelles fint av eier, med vinterkonservering og enkelt vedlikehold, trenger ikke nødvendigvis verkstedservice hvert år, det kan du ta når det passer. Men sats på anerkjente motorer! Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Ta Baylineren hvis du får den for 300 000 med diesel, noe annet er helt dustete og gjøre , skjer ikke noe med de mindre båtene der uansett , kun motor og drev det kan skje noe med i framtiden , skal man bekymre seg til døde for ene og det andre ,så bør man kanskje ikke ha båt . Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Du har kanskje rett Mr. Import. Kjenner du til Bayliner 652? Det er veldig fristande å kjøpe denne. Prisen er 302500 + fortøyningsutstyr og dregg (1500). Eg bekymrer meg for lett. Rart at eg har kone No var det ein annan også som hadde meining om denne båten og han meinte det var rare løsninger, både og med kvalitet og stort verditap. Er dette rett? Redigert 18.Februar.2009 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) er en bra båt dette ,ikke noe og bekymre seg for, og markedsverdi vil holde seg bra når tidene blir bedre, er flere tilsalgs brukte for 340 000 og oppover, denne båten koster meg som er expert på import og lave priser 300 000 inn , så den prisen du har er superbra . og minimalt med tap ved salg senere Rare løsninger har masse andre båter, med ingen sikt forover for passajerer som sitter ned bak i båten på Skipsplast osv . med Bayliner er det grei sikt forover, og de er trivsel for dine passasjerer på solturer som denne båten skal på stort sett. Skrogene er så solide at du kan kjøre igjennom ett par lokaproduserte båter før det gir seg.... og vil jo ikke koste mye og bruke denne eller med den lille diesel, vil bli kjørt mye mere og mye mere moro, enn og betale 13 kr l for bensin på en undermotorisert påhengsmotor båt . Damer og koner liker ikke sutrete men som tviler, mann må være mann og ta raske avgjørelser og være bestemte..... Redigert 18.Februar.2009 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Ok, men veit du kva desse båtene vart solgt for før det vart finanskrise? Veil. pris på båten kan eg ikkje sjå på da det er ingen som selger båt til den prisen. Veit du kor eg kan finne denne testen som det er skrevet om best i test av denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 (redigert) link til test VI MENN vAR PRIS PÅ over 400 000 med bensin , så 300 000 med diesel er a steal kan man si. Litt urettferdig for de som skal selge brukt og betalt nærmere 500 000 for en med diesel. http://www.klikk.no/motor/baat/article301876.ece Det er nesten noe nordisk over Bayliner 652. Den er renskåret tradisjonell, fra badeplattform til baugspryd, og budskapet er klart: Her driver vi ikke med nytenkning. Men de har da skeiet ut lite grann med blåfarget fribord og noen skrikende linjer på skrogsiden. Sjøegenskaper: 5 Bayliner 625 er sprek og kvikk. Du kommer kjapt i plan, og båten sitter sportslig og godt i vannet med sin 19-graders V-bunnvinkel. God balanse, lite sprut og banking noteres også på plusslista. Førerplass: 5 Bak rattet i Bayliner 652 sitter du komfortabelt i kunstskinnkledde bøttestoler. Tradisjonen tro er det verken kartbord eller plotterplass å finne, men vi fant iallfall et 12-volts uttak og en koppholder. Instrumentene for øvrig er greie å holde styr på, og sikten er god selv med tonede ruter. Vi kan også glede oss over lite reflekser, noe vi kan takke dashbordet for, som ikke er drivende hvitt, men grått. Den todelte vindskjermen er trukket langt nok opp til at du sitter både tørt og vindstille. Uteplass: 4 Det skal faktisk være plass til hele 10 personer på disse 6,22 meterne, men det har sin pris. Solsengen akter har måttet gi fra seg noe plass til akterbenken, men til gjengjeld sitter man svært rommelig der. Den todelte badeplattformen har både lagringsplass for kalde drikker, håndtak og badestige. I cockpiten er vask og ferskvann lagt til passasjerplass – en trang, men grei løsning. Inneplass: 3 Cuddyen er i trangeste laget, og i tillegg er det alt satt inn en Porta-Potti der. Her aner vi mulighet for en middagslur når solen blir for sterk, men noen særlig behagelig soveopplevelse for to er mindre sannsynlig. Motor: 3 Med 4,3 liter MerCruiser er Bayliner 652 en relativt kvikk båt som kaster deg opp i 30 knop på vel 10 sekunder. Motoren i seg selv er en velprøvd gammel traver. Fart og støy: 5 Med et behagelig lavt støynivå opp til 3000 omdreininger er det lett å finne seg til rette om bord i marsjfart. Presser du opp mot toppfarten på 44 knop, blir det nokså bråkete. Økonomi: 4 At motoren er veltilpasset kan vi se ut fra det økonomiske fartsområdet, som spenner fra vel 20 til 30 knop, med et forbruk på 1–1,2 liter per nautisk mil. Men har du planer om lengre turer, styrer du unna bensinvarianten. Bayliner-merket er ellers godt kjent her til lands, så annenhåndsverdien bør være grei. Bayliner er en ren dagsturbåt for to med gode kjøreegenskaper. Pris: 424 298 m/ 4,3 MPI MerCruiser. Konklusjon Kjøreegenskapene til Bayliner 652 får kjapt smilet fram, og man kan være 10 om bord (!), men overnattingskomforten er så som så. Kommenter Skriv ut Del med andre Tips en venn Redigert 19.Februar.2009 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.