Jump to content

Gjenspeiler båt-tv serier virkeligheten ?

oslofjord

Gjenspeiler båt-tv serier hvordan kystsamfunnene er i virkeligheten ?  

118 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Himmelblå er vel ganske så fjernt fra dagliglivet på Ylvingen, kanskje ganske fjernt fra dagliglivet på hvilket som helst sted langs kysten. Jeg tror ikke manusforfatterne har noen spesielle erfaringer fra småsteder langs kysten som grunnlag for innholdet i serien. Ylvingen er en kuliss for serien, og en vakker sådan.

Himmelblå ..makan til makkverk. Hvor tenker en seg at dette er i verden hvor alle snakker østlandsdialekt og de som skal prøve å snakke helgelandesdialekt driver med en komisk kaurvelsk knoting?.

Jeg snakker helgelandsdialekt selv, men har ikke hørt noen som forsøker seg på helgelandsdialekt i denne serien. Et unntak kanskje for noen lokale statister som har sagt noen få ord. Den "komiske kaurvelske knotingen" du refererer til er vel heller et forsøk på å snakke en slags generell nordlandsdialekt.

At skuespillerene ikke forsøker å snakke lokal dialekt er vel egentlig like greit. Dialekten på Vega er såpass spesiell at jeg tror det er svært få skuespillere som hadde hatt muligheten til å komme fra et slikt forsøk med æren i behold.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er så, ikke uenig i det. Men i tilfellet Himmelblå ville det i tilfelle vært nødvendig med teksting. Jeg har mistanke om at (store) deler av seerne på NRK1 ville ha problemer med å forstå den lokale dialekten.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...