NovaMalin Startet 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2009 Zappa tilfeldigvis innom skaperen på TV2 nå. To karer har utviklet noe de kaller for båtvesten; en eller flere blåser som festes til kryssholt på båten og blåses opp (med CO2-patron antar jeg). Alt etter størrelsen fester man en eller flere blåser og løser ut patronene slik at båten holder seg flytende dersom lenseutstyret ikke holder unna dersom båten tar inn vann. Hele saken er relativt kompakt. God idé synes jeg. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Ulv I Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) god ide :) Jeg har sendt inn 3 stk stemmer nå :) Tenk om de klarer å få dette til å felles inn i skroget, slik at man har en bryter inne, så blåses disse ut som airbag i bilen. Jeg har støttet, gjør dere? Send tallet 1 som sms til 26400 :-D Redigert 11.Februar.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
NovaMalin Svart 11.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg tenkte også på å få det integrert i båten og utløse det mekanisk fra cockpit eller førerplass. Jeg har også stemt. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Jeg synes å huske en annen tråd om omtrent det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 (redigert) Da er stemmingen over.. ikke lengre vits i å stemme.. så får vi se hvordan det går. Beklager, de gikk ikke videre gitt, men håper dem videreutvikler produktet. ble slått ut av en bærbar skli sak for fjortisser.. Redigert 11.Februar.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Linn Christina Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Det var en slik sagkrakk som vant, nesten dønn lik den jeg bruker på jobben Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Spør meg om vitsen.. båten er jo uansett kondemnabel, og de fleste har vel kasko? Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 noen legger faktisk litt arbeid i båten sin, og har kansje ikke tenkt og bytte den i cash Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
KaRsK Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 eller at mannskapet har en plass å vente til redningselskapet kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Det siste kan jeg ikke skjønne kan være noe poeng, såsant båten ikke har flybrigde vil alt befinne seg godt under overflaten.... noen legger faktisk litt arbeid i båten sin, og har kansje ikke tenkt og bytte den i cashHelt klart, men det markedet tviler jeg på er særlig stort.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Enig med Ingar, her! Noe sjø og du blir skyllet av skroget! Da er det bedre og ikke minst tryggere med en vanlig redningsflåte ombord. Også med tanke på brann ombord. Prinsippet med en utløsbar langskips utvendig luft pølse integrert på begge sider i skroget på disse katamaran-hurtigbåtene langs kysten vil jeg tro kanskje har noe for seg! Fikk ingen stemmer fra meg... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Nja det er nå og dette med miljø Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
rogeri Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Nja det er nå og dette med miljø Den tok jeg ikke....,hva mener du Jon-Kåre? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Tja flyter båten om en noe nedi vannet untatt flyen da. Så får man den jo opp hvis det er dypt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bergen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Det siste kan jeg ikke skjønne kan være noe poeng, såsant båten ikke har flybrigde vil alt befinne seg godt under overflaten.... Det vil jo helt klart være letter å finne en båt med (med flyteelement i sterke farger) kontra enkeltpersoner i sjøen. Mange havarier skjer jo også i fint vær så det vil være mulig å holde seg fast i/sitte opp på vraket. Men jeg tror heller ikke at markedet er så veldigt stort for slike produkter og en kan nok diskutere om ikke en redningsflåte er bedre anvendte penger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Jo, det er klart at det blir lettere å finne havaristen, men slik jeg oppfattet opplysningene ble det fremstilt som om båten skulle holde seg 'flytende', noe de fleste vel vil mene betyr at fribord er over vann. (Forbehold, har bare lest her samt på web, ikke sett programmet) Man kan også tenke seg hvordan det vil være å befinne seg 'ombord' på dette i grov sjø, kan øke sjansene for at folk kommer til skade, f.eks. ved at man blir viklet inn i tau eller lign. Er det snakk om å redde liv er, som du sier, en flåte bedre. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Uansett er bergingsarbeidet lettere med en båt som ligger i vannskorpa enn en som ligger på bunnen. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
S/Y Emma Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Det kan jo være at folk vil berge en del av utstyret i en synkeferdig båt, selv om skroget er lekk. Bare seilgarderoben kan jo være verdt rundt hundre tusen kroner... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
rogeri Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 (redigert) Trodde i min enfoldighet at det primære med "ballongene" skulle bidra til større trygghet til havs, det å redde menneskeliv??? men ser at noen tydeligvis er mer opptatt av det matrielle som seilgarderoben, verktøykassa, tobakkspakken og nipsen de fikk av svigermor ! Redigert 12.Februar.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Forrige dagen så jeg et program om Fastnet katastrofeseilasen i 1979. Ulykken førte til nye retningslinjer for oppførsel ved ulykker til havs. Kanskje den viktigste erfaringen ver at man nesten uansett bør bli i havaristen så lenge den flyter og først forlate i flåte når helt nødvendig. Det er også mange andre eksempeler på at havarert båt er gjenfunnet relativt hel, mens flåte med mannskap er forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hei Kjenner og jobber sammen med gutta med båtvesten! Båtvesten skal ikke være en erstatter til redningsflåter på noen måte, men litt av konseptet slik jeg har blitt forklart er at produktet skal forhindre fritidsbåter å synke ved en krise situasjon. De fleste har som beskrevet over kasko på båten sin, men tror neppe man tenker på kasko forsikring når man er i en nødsituasjon med unger og famile!! Gutta garanterer ikke at man ikke blir "våt på bena" men kan sitte eller i værste fall klamre seg til båtvraket/havaristen til man blir funnet av redningstjenesten el. Båtvesten skal ikke være et integrert system, da dette produktet skal være opp til eier av båten og ha med. Pakke på på 3 slike enheter skal være enkel og kompakt mht oppbevaring. Den skal også være annvennlig uansett om du har en sjekte fra 70-tallet eller en ny cabincruiser! Er enig med artikkelen i båtmagasinet nett at dette er et banebrytende produkt og til riktig pris har jeg tro på gutta får dette til! I følge gutta er forsikringselskaper også interessert og gi reduksjon i premie...;)) Og man kan ta produktet fra en båt til en annen! genialt synes jeg da det ikke er noe form for forhåndsinstallasjon! Stå på Per & Oddbjørn! Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.