Jump to content

Båtvesten på skaperen

NovaMalin

Recommended Posts

Zappa tilfeldigvis innom skaperen på TV2 nå. To karer har utviklet noe de kaller for båtvesten; en eller flere blåser som festes til kryssholt på båten og blåses opp (med CO2-patron antar jeg). Alt etter størrelsen fester man en eller flere blåser og løser ut patronene slik at båten holder seg flytende dersom lenseutstyret ikke holder unna dersom båten tar inn vann. Hele saken er relativt kompakt. God idé synes jeg. Hva synes dere?

Pappa, jeg vil sove i båten!

god ide :)

Jeg har sendt inn 3 stk stemmer nå :)

Tenk om de klarer å få dette til å felles inn i skroget, slik at man har en bryter inne, så blåses disse ut som airbag i bilen.

Jeg har støttet, gjør dere?

Send tallet 1 som sms til 26400

:-D

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Da er stemmingen over.. ikke lengre vits i å stemme.. så får vi se hvordan det går.

Beklager, de gikk ikke videre gitt, men håper dem videreutvikler produktet. ble slått ut av en bærbar skli sak for fjortisser..

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Enig med Ingar, her!

Noe sjø og du blir skyllet av skroget!

Da er det bedre og ikke minst tryggere med en vanlig redningsflåte ombord. Også med tanke på brann ombord.

Prinsippet med en utløsbar langskips utvendig luft pølse integrert på begge sider i skroget på disse katamaran-hurtigbåtene langs kysten vil jeg tro kanskje har noe for seg! :yesnod:

Fikk ingen stemmer fra meg... :nonod:

Tja flyter båten om en noe nedi vannet untatt flyen da. Så får man den jo opp hvis det er dypt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det siste kan jeg ikke skjønne kan være noe poeng, såsant båten ikke har flybrigde vil alt befinne seg godt under overflaten....

Det vil jo helt klart være letter å finne en båt med (med flyteelement i sterke farger) kontra enkeltpersoner i sjøen. Mange havarier skjer jo også i fint vær så det vil være mulig å holde seg fast i/sitte opp på vraket.

Men jeg tror heller ikke at markedet er så veldigt stort for slike produkter og en kan nok diskutere om ikke en redningsflåte er bedre anvendte penger. :seeya:

Jo, det er klart at det blir lettere å finne havaristen, men slik jeg oppfattet opplysningene ble det fremstilt som om båten skulle holde seg 'flytende', noe de fleste vel vil mene betyr at fribord er over vann. (Forbehold, har bare lest her samt på web, ikke sett programmet)

Man kan også tenke seg hvordan det vil være å befinne seg 'ombord' på dette i grov sjø, kan øke sjansene for at folk kommer til skade, f.eks. ved at man blir viklet inn i tau eller lign.

Er det snakk om å redde liv er, som du sier, en flåte bedre.

Forrige dagen så jeg et program om Fastnet katastrofeseilasen i 1979. Ulykken førte til nye retningslinjer for oppførsel ved ulykker til havs. Kanskje den viktigste erfaringen ver at man nesten uansett bør bli i havaristen så lenge den flyter og først forlate i flåte når helt nødvendig.

Det er også mange andre eksempeler på at havarert båt er gjenfunnet relativt hel, mens flåte med mannskap er forsvunnet.

Hei

Kjenner og jobber sammen med gutta med båtvesten!

Båtvesten skal ikke være en erstatter til redningsflåter på noen måte, men litt av konseptet slik jeg har blitt forklart er at produktet skal forhindre fritidsbåter å synke ved en krise situasjon. De fleste har som beskrevet over kasko på båten sin, men tror neppe man tenker på kasko forsikring når man er i en nødsituasjon med unger og famile!! Gutta garanterer ikke at man ikke blir "våt på bena" men kan sitte eller i værste fall klamre seg til båtvraket/havaristen til man blir funnet av redningstjenesten el.

Båtvesten skal ikke være et integrert system, da dette produktet skal være opp til eier av båten og ha med. Pakke på på 3 slike enheter skal være enkel og kompakt mht oppbevaring. Den skal også være annvennlig uansett om du har en sjekte fra 70-tallet eller en ny cabincruiser!

Er enig med artikkelen i båtmagasinet nett at dette er et banebrytende produkt og til riktig pris har jeg tro på gutta får dette til!

I følge gutta er forsikringselskaper også interessert og gi reduksjon i premie...;))

Og man kan ta produktet fra en båt til en annen! genialt synes jeg da det ikke er noe form for forhåndsinstallasjon!

Stå på Per & Oddbjørn!

Hilsen Trond

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...