Allan E Startet 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2009 (redigert) Nå går der så dårlig her hjemme at 2 av de nye minesveiperne selges delvis ribbet. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=414799&cat=5867 To minesveipere med en nypris på 400 millioner kroner per stykk skal auksjoneres med en startpris på en krone - men også flere millitære båter går nå under hammeren. Noen politikere bør vel ta sin hatt å gå. Redigert 12.Februar.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
enter4u Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Er det rart man blir forbanna sier nå jeg bare. Sløse sånn med være skattepenger. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 "En tilsvarende båt, KNM «Torpen» ble solgt til Kongo, og den gikk også for 2,2 millioner kroner." Mon tro hva de vil bruke den til.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-Matros- Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Pjolter Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Billig bobåt?? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Gnisten Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Auksjonene kan man følge her. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Dette er sørgelig, nesten like sørgelig som det var når man brukte disse båtene som delebåt på Haakonsvern grunnet mangel på lager og deler. Glomma har vel knapt seilt mer enn turen mellom Mandal og Haakonsvern, en relativt dyr tur... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Kanskje....kanskje, vi skal være veldig glad, for at det ikke er bruk for dem....?...:-) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Vel skrogene var så dårlige at de turte vel ikke og bruke den så mye, det dat vist ut store flak av yterlaminatet når de fikk lit sjø. Tror heller jeg ville satset på og kjøpe Odin det er en meget kjekk båt. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Bruk for dem? Nei kanskje ikke i dag men tidene forandrer seg fort. Byggingen av disse båtene ga jo mye jobb til mange mennesker. Jeg har ganske mange timer ombord der selv. Finne korteste rørtrase og vektbesparelse var blandt mine oppgaver. Kan de ikke heller legge disse båtene i opplag langt inne i en fjord eller ta de på land for så å ta de frem når tidene bedres. Disse katamaranene var den norske flåtens stolthet og de var på omvisning rundt omkring i verden å fikk mye skryt. Så selges de på auksjon nå i finanskrisetid for slikk å ingenting. De ansvarlige skulle vært anmeldt. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Gode emner til flytebrygger ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 (redigert) "En tilsvarende båt, KNM «Torpen» ble solgt til Kongo, og den gikk også for 2,2 millioner kroner." Mon tro hva de vil bruke den til.... Både SHV Ramnes og KNM Torpen er ubevæpnede fraktefartøy. De ble vel tidligere bl.a. brukt til å frakte ammunisjon og forsyninger til kystfortene og hadde kun sivilt mannskap om bord. De var vel ikke kjent for å være spesielt bra sjøbåter og det ble sagt at de hadde en "merkelig" oppførsel i sjøen. Nå når det hverken finnes kystfort eller marinebaser igjen utover Haakonsvern, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at Marinen kvitter seg med disse? Skolefartøyet til Dykker- og Froskemannskolen, "KNM Viken", er forøvrig bygget over samme lesten. At land i den tredje verden ser nytten i å skaffe seg en liten, velholdt frakteskute til en billig penge er vel ikke så merkelig? Trusselbildet har jo forandret seg en del siden disse fartøyene ble planlagt og satt i bestilling, på tampen av den kalde krigen. De invasjonsscenarioene som man øvde på den gangen er ganske vanskelige å forestille seg i dag. Dermed er det ikke sagt at det ikke kan komme til militære konfrontasjoner med vår nabo i øst en gang i fremtiden, men det vil nok heller dreie seg om kontroll og tilgang til ressursene i nord, og "border clashes", fremfor en regelrett invasjonskrig. Det gir liten mening å tviholde på fartøyer som ikke er tilpasset dagens trusselbilde. Når tydeligvis ingen av våre allierte heller ser nytten av å overta disse fartøyene for en rimelig penge så er det vel fornuftig å selge dem? Lagring er jo ikke akkurat gratis det heller. Redigert 12.Februar.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Jan E. Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 (redigert) Er det rart man blir forbanna sier nå jeg bare. Sløse sånn med være skattepenger. Ja da bør du ikke lese noe særlig om det som kommer til å stå om fregattene fremover. Der blir minesveiperne vekslepenger i forhold Det er bla 5? steder i norge de kan legge til. Hvis de skal legge til andre steder må egne lastebiler frakte svære fendere til bryggeanleggene som skal brukes Og til brygga må de ligge, for mannskap og budsjett til å drifte alle 5 har de ikke. Tror nesten jeg tar å satser en del grunker hos Betson at 2 av båtene blir lagt i opplag i 5-7år om ikke så alt for lenge, for så å bli solgt billig. Syntes det er fantastisk at de feks kvitter seg med minesveipere, men går til anskaffelse av fregatter. Tror nesten de har glemt hvordan krig føres. For hvis situasjonen kommer så trenger de nye fregattene minesveipere. Men i steden vil de duppe rundt utenfor fjordene, sammen med alle forsynings-skipene som ikke kommer inn, og med skjegget full av postkasse Redigert 12.Februar.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Smurph Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 ...Det er bla 5? steder i norge de kan legge til. Hvis de skal legge til andre steder må egne lastebiler frakte svære fendere til bryggeanleggene som skal brukes ... Dette utsagnet har jeg litt vondt for å tro på. Så fordømrade spesielt er vel ikke skroget? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
BMP Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Om der er Norge som skal forsvares hadde vi nokk vært bedre kjent med MTBer og Minesveipere en noen Fregatter som kan tas ut med raketer i krigens første 5 min. Men det er ikke og forsvare Norge som er agendaen i dagens forsvar det er mer og suse rundt og drikke sjampanje med de store delta i konflikter på andre siden av jorden og slikt. Da blir en minesveiper med skrøpelog plastikskrog ikke bra nokk og ikke blir man komandør på en slik heller. Forøvrig var det jo disse båtene som førte til frasen omm ar plastbåter var selvslokkende ved brann. (De brenner til de synker og da slukker brannen). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 "En tilsvarende båt, KNM «Torpen» ble solgt til Kongo, Mon tro hva de vil bruke den til.... Da jeg var ombord i den i 78 ble den stort sett brukt til å frakte ubåt torpedoer og diverse turer langs kysten med varer til kystfortene. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Nå er det jo ikke akkurat slutten på minevåpenet, heller, selv om man selger to av fartøyene. Det er fortsatt seks operative fartøyer igjen, som gir oss en betydelig bedre mineryddingskapasitet enn det vi hadde med de gamle fartøyene under den kalde krigen Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Isolert sett er det lett å påpeke sløseri med skattepengene i forsvaret. Bare husk at det koster penger å drive krig. Grunnen til at vi (vesten) vant den kalde krigen er at de andre slapp opp for penger. God investering synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Dette utsagnet har jeg litt vondt for å tro på. Så fordømrade spesielt er vel ikke skroget? Vi ble informert når den første kjølen ble trukket om dette. At stabelisatorstagene stikker flere meter på utsiden. Og derfor krever spesielle havner om den ikke skal bruke spesial fenderne. Men la oss håpe for mannskapet sin del at de har tatt til fornuft i prosessen og forandret designet underhveis. Isolert sett er det lett å påpeke sløseri med skattepengene i forsvaret. God investering synes jeg. Enig med deg der. Vi må ha forsvar, og forsvar er alltid dyrt. Men selv et stort system som forsvaret er burde klart å disponere pengene mer fornuftig og riktig. Tenk hvor langt tilbake teknologisk vi hadde vært hadde det ikke vært for kriger Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 To minesveipere med en nypris på 400 millioner kroner per stykk skal auksjoneres med en startpris på en krone - men også flere millitære båter går nå under hammeren. Noen politikere bør vel ta sin hatt å gå. 800mill. og de har vært 25dager på tokt siden de ble bygget. iflg. tv2. litt av en døgn pris. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Hvis noen tror at vi hadde hatt de 800 mill nå, dersom ikke båtene båtene ikke hadde blitt bygget, så tar dere feil. Statsbudsjettet funker etter kontantprinsippet. Salg av de båtene er resultat av nedskjæringer i forsvarets driftsbudsjett. Forsvaret må kvitte seg med det de ikke lenger trenger, eller har råd til å drifte. Det jeg ikke forstår, er hva vi skal med 5 fregatter? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 På de bildene jeg har sett av KNM Fridtjof Nansen ved kai ser det ikke ut til at det er noen spesielt stor avstand til kaien. Trodde også det var vanlig at stabilisatorene kunne trekkes inn i skroget når de ikke brukes, bl.a. for å få mindre motstand i vannet? Forøvrig så er jeg slettes ikke overbevist om at de disposisjonene som gjøres i marinen i dag, med bla skroting av de siste fartøyene i Hauk-klassen, er så ufornuftige. Riktig nok blir vi så å si uten et marinevåpen i et par år fremover, inntil de nye fregattene og MTB-ene er operative. Men så er vi på nett igjen, med en større stridsevne enn de gamle fartøyene var i stand til å levere. Det er kanskje litt "gambling", men vi er sikkerhetsmessig inne i en veldig rolig periode her nord, og det er vanskelig å se noen trusler de nærmeste årene. Men i et litt lengre perspektiv er det slettes ikke utenkelig at det kan komme oppstå konflikter i nordområdene, konflikter som er direkte relatert til konsekvensene av klimaforandringene og tilgang til ressursene i nord. Forsvarsministeren varslet da også økt fokus på nordområdene i sitt foredrag i Oslo Militære Samfund den 5. januar i år. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Careka Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Ble ikke disse bygget da fab i Mandal ikke hadde noe arb. og mange ville bli uten jobb. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Smurph Svart 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2009 Den første kjølen ble vel strukket på slutten av 80 - tidlig 90-tall, og det var jo ikke akkurat noen høykonjunktur på den tiden. Men prosjektering og utvikling pågikk jo i mange år før byggingen ble startet og det var på høy tid at vi fikk nye sveipere, de gamle var jo fra midten av '50-årene. Bl.a. annet ble forskjellige skroglaminater testet mot virkningen av undervannsdetonasjoner på Haakonsvern i '88-'89. Det hendte at laminatet sviktet og "testeboksen" sank, og da måtte vi ned og hente den At verftet i Mandal fikk jobben var vel en konsekvens av en eller annen politisk hestehandel. Så vidt jeg husker hadde ikke dette verftet noe særlig tildligere erfaring hverken med kompositter eller flerskrogsfartøy, og det var vel et par hurtigbåtverft på Vestlandet som følte seg forbigått. Men selve igangsettelsen var jo planlagt mange år i forveien, og jeg tror ikke den ble vesentlig påvirket av at det tilfeldigvis var lavkonjunktur på den tiden. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.