MS Taifa Startet 12.Februar.2009 Del på Facebook Startet 12.Februar.2009 Jeg har nettopp kjøpt motor med 3:1 gir. Aksling og propell står på handlelisten for våren. Jeg har nettopp snakket med selger av en vridbar propell hvor vridningen av bladene ble besørget av en stang innvendig i akslingen. Jeg kjenner til andre typer vridbare propeller, men ikke dette prinsippet. Hvordan utføres selve vridningen? Er det basert på et spesialtilpasset gir, elller monteres det en egen hydr. enhet mellom gir og aksling? mvh JI Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Eh, litt usikker nå, men på min FM er det stang inni akslingen, men jeg kaller det hylse utenpå da. Akslingen går innerst og hylsa ligger utenpå. Man beveger hylsa frem og tilbake på selve akslingen og proppelbladene vrir seg. Men det var helt sikkert ikke dette du mente. Jeg kjenner ikke noen andre systemer enn dette. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
MS Taifa Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 I dette tilfellet står aksling i ro. Det er en tynn stang inni akslingen som besørger vridning. Hylsa er helt vanlig, som på fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Mulig jeg er på dypt vann her men finnes det andre typer vribart enn med en trekkstang? Ja, det finnes andre typer. Noen har brukt "bakkerør" isteden for trekkstang. Spesielt med mindre motorer og tilsvarende tynn aksling, hvor det ville blitt en veldig tynn trekkstang - der velger man å ha et tynnvegget rør som beveger seg ut og inn mellom aksel og hylse. SABB har en helt spesiell løsning; her beveger selve propellakselen seg ut og inn i hylsen, mens propellhodet holdes fast i et aksiallager festet til akterstavnen. Et enkelt og robust system, typisk Sabb... På større propeller finnes også hydrauliske løsninger, men det fører for vidt å beskrive her. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Ok, det visste jeg ikke, men på de eldste taubåtene våre med konvensjonell framdrift er det hydraulisk vridning, men fortsatt trekkstang (tror jeg) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
lnjk Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Du kan ikke bruke vanlig gear og aksel med trekkstang uten at du på en eller annen måte låser vridningen av vingene. Ønsker du vribart anlegg så mener jeg Vest Mekan lager dette for vanlige gear. Kan være andre men kommer ikke på noen i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Bruningen Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 West-Mekan lager svært solide og gode anlegg med servoenhet bak gearet. De lager også anlegg med gjennomgående trekkstang. Forøvrig en kvalitetsbedrift som leverer mye til lystbåtprodusentene i Norge. Kan trygt anbefales! Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
Poseidon Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Du kan ikke bruke vanlig gear og aksel med trekkstang uten at du på en eller annen måte låser vridningen av vingene. ... Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner . . . . Vi må iallefall først bli enige om hvilket gear det dreier seg om. Hvis man har et reduksjonsgear, som er helt vanlig med nye motorer som har omdreiningstall på 2-3-4.000, så kan man godt ha et slik gear i kombinasjon med vridbar propell. Det kan bli en veldig fin løsning. Hvis man derimot mener et reverseringsgear, altså et som skifter dreieretning for at man skal kunne bakke med en fast propell, da er du inne på noe. Men heller ikke det behøver å være absolutt, for det finnes sakte anlegg der man har reverseringsgear i kombinasjon med vridbar propell. Jeg behøver faktisk ikke gå lenger enn til min egen POSEIDON II for å finne en slik løsning. Der er to motorer som løper med 1.800 rpm og som går inn på et samlegear med reduksjon til ca 400 rpm ut på en propellaksel. Propellen er vridbar med diameter ca 1.760 mm. Dette gearet kan også skifte dreieretning på propellen. Dvs jeg kunne eventuelt låse propellen i fast forover og bakke ved å bruke gearet. Men siden det er langt kjekkere å manøvrer med vridbar propell bruker jeg kun gearet som samle- og reduksjonsgear. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lnjk Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Vet det Poseidon, skrev litt lite da jeg gikk ut fra at han hadde vanligt reverseringsgear. Har Servogear i ene båten i dag og har hatt Heimdal tidligere i en større båt. -Skulle ha skrevet vanlig reverseringsgear. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 12.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Giret jeg har er et vanlig borg warner gir, på en Ford Sabb 2715. Legger ved bilde av propellen jeg nevnte. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 12.Februar.2009 Del på Facebook Svart 12.Februar.2009 Hadde snakket med West Mekan jeg hvis jeg var deg og ville hatt vribart. Er trolig noe dyrere en fast propell. Har også hatt W M prop anlegg mot Sabb HVP gear som jeg var godt fornøyd med. Spør også hva nye trekklosser koster da disse vil slites med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Fant svaret på Nogva sine sider. (se tekst klippet inn nedenfor) Nogva vribare propeller er konstruert for tilslutning til gear med innebygget omstyringssystem (som alle Nogva Gear). Propellbladenes stigning kontrolleres ved at dette omstyringssystemet drar/skyver på trekkteinen inne i propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Servogir lager noen av de beste vridbare proppellanlegene jeg har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Spørs litt på motorstørrelse, men skal man ha et anlegg med HVP gir, er det forholdsvis kostbart. Mener jeg kom til rundt 100k på komplett anlegg fra SABB når man måtte over det minste HVP giret? Tungt er det også med 43kg på det minste, og 153kg på det neste. Nogva sine er vel tilsvarende. Vekt spiller jo ikke så mye rolle på et depl. skrog da. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Fra Nogvas hjemmeside: "Propeller med akselomstyring kan benyttes på alle typer gear. Hydraulikksylinderen er bygget omkring selve akselen og et aksialt stempel betjenes med en hydraulisk håndpumpe. En eller flere slike håndpumper kan benyttes." 'Billig' og enkelt system. Ca. halve prisen av Vestmekan. Fins sikkert bedre enn dette, men det er godt nok. Vanlig rattpumpe benyttes. Om ønskelig kan du også bygge på autopilotpumpe med trådløs fjernkontroll... Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Hvile andre typer vribarepropellanlegg,uten akselomstyring, kjenner du til ? Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Fant svaret på Nogva sine sider. (se tekst klippet inn nedenfor) Nogva vribare propeller er konstruert for tilslutning til gear med innebygget omstyringssystem (som alle Nogva Gear). Propellbladenes stigning kontrolleres ved at dette omstyringssystemet drar/skyver på trekkteinen inne i propellakslingen. Dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Svært bra dette Nogva gearet. Selve koblingen er TwinDisc. Ved servoversjonen, vær obs på overtrykksventilen som gjør at du ikke får betjent omstyringen over et visst turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 (redigert) Jeg har nettopp kjøpt motor med 3:1 gir. Aksling og propell står på handlelisten for våren. Giret jeg har er et vanlig borg warner gir, på en Ford Sabb 2715. Hvis utgangspunktet er å beholde gearkassen, er det så vidt jeg vet omstyringsanlegg av typen nevnt i nnlegg #16 som må til. Ikke nødvendigvis Nogva. Redigert 14.Februar.2009 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.