Jump to content

Hvordan virker vridbar propell


MS Taifa

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt motor med 3:1 gir. Aksling og propell står på handlelisten for våren.

Jeg har nettopp snakket med selger av en vridbar propell hvor vridningen av bladene ble besørget av en stang innvendig i akslingen. Jeg kjenner til andre typer vridbare propeller, men ikke dette prinsippet. Hvordan utføres selve vridningen? Er det basert på et spesialtilpasset gir, elller monteres det en egen hydr. enhet mellom gir og aksling?

 

mvh JI

Link to post

Eh, litt usikker nå, men på min FM er det stang inni akslingen, men jeg kaller det hylse utenpå da.

 

Akslingen går innerst og hylsa ligger utenpå. Man beveger hylsa frem og tilbake på selve akslingen og proppelbladene vrir seg.

 

Men det var helt sikkert ikke dette du mente. Jeg kjenner ikke noen andre systemer enn dette.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Mulig jeg er på dypt vann her men finnes det andre typer vribart enn med en trekkstang?

 

Ja, det finnes andre typer.

 

Noen har brukt "bakkerør" isteden for trekkstang. Spesielt med mindre motorer og tilsvarende tynn aksling, hvor det ville blitt en veldig tynn trekkstang - der velger man å ha et tynnvegget rør som beveger seg ut og inn mellom aksel og hylse.

 

SABB har en helt spesiell løsning; her beveger selve propellakselen seg ut og inn i hylsen, mens propellhodet holdes fast i et aksiallager festet til akterstavnen. Et enkelt og robust system, typisk Sabb...

 

På større propeller finnes også hydrauliske løsninger, men det fører for vidt å beskrive her.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Du kan ikke bruke vanlig gear og aksel med trekkstang uten at du på en eller annen måte låser vridningen av vingene. ...

 

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner . . . .

Vi må iallefall først bli enige om hvilket gear det dreier seg om.

 

Hvis man har et reduksjonsgear, som er helt vanlig med nye motorer som har omdreiningstall på 2-3-4.000, så kan man godt ha et slik gear i kombinasjon med vridbar propell. Det kan bli en veldig fin løsning.

 

Hvis man derimot mener et reverseringsgear, altså et som skifter dreieretning for at man skal kunne bakke med en fast propell, da er du inne på noe. Men heller ikke det behøver å være absolutt, for det finnes sakte anlegg der man har reverseringsgear i kombinasjon med vridbar propell. Jeg behøver faktisk ikke gå lenger enn til min egen POSEIDON II for å finne en slik løsning.

 

Der er to motorer som løper med 1.800 rpm og som går inn på et samlegear med reduksjon til ca 400 rpm ut på en propellaksel. Propellen er vridbar med diameter ca 1.760 mm. Dette gearet kan også skifte dreieretning på propellen. Dvs jeg kunne eventuelt låse propellen i fast forover og bakke ved å bruke gearet. Men siden det er langt kjekkere å manøvrer med vridbar propell bruker jeg kun gearet som samle- og reduksjonsgear.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Fant svaret på Nogva sine sider. (se tekst klippet inn nedenfor)

 

Nogva vribare propeller er konstruert for tilslutning til gear med innebygget omstyringssystem (som alle Nogva Gear). Propellbladenes stigning kontrolleres ved at dette omstyringssystemet drar/skyver på trekkteinen inne i propellakslingen.

Link to post

Spørs litt på motorstørrelse, men skal man ha et anlegg med HVP gir, er det forholdsvis kostbart. Mener jeg kom til rundt 100k på komplett anlegg fra SABB når man måtte over det minste HVP giret?

Tungt er det også med 43kg på det minste, og 153kg på det neste. Nogva sine er vel tilsvarende. Vekt spiller jo ikke så mye rolle på et depl. skrog da.

Link to post

Fra Nogvas hjemmeside:

 

"Propeller med akselomstyring kan benyttes på alle typer gear. Hydraulikksylinderen er bygget omkring selve akselen og et aksialt stempel betjenes med en hydraulisk håndpumpe. En eller flere slike håndpumper kan benyttes."

 

'Billig' og enkelt system. Ca. halve prisen av Vestmekan. Fins sikkert bedre enn dette, men det er godt nok. Vanlig rattpumpe benyttes. Om ønskelig kan du også bygge på autopilotpumpe med trådløs fjernkontroll...

Link to post
Fant svaret på Nogva sine sider. (se tekst klippet inn nedenfor)

 

Nogva vribare propeller er konstruert for tilslutning til gear med innebygget omstyringssystem (som alle Nogva Gear). Propellbladenes stigning kontrolleres ved at dette omstyringssystemet drar/skyver på trekkteinen inne i propellakslingen.

 

Dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...