Jump to content

Sendes det fortsatt DGPS signal fra Færder?

GeirKS

Recommended Posts

Hei.

Her er link til DGPS stasjoner, Europa og Skagerak/Kattegat. Listen er ikke helt ny, så har noen en nyere oversikt, hadde det vært greit å få info om det så kan jeg rette oversiktene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Her er link til DGPS stasjoner, Europa og Skagerak/Kattegat. Listen er ikke helt ny, så har noen en nyere oversikt, hadde det vært greit å få info om det så kan jeg rette oversiktene.

Lars H.

http://www.kystverket.no/?aid=9030966

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...ma/RNP_2006.pdf

Fyrlista her

http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9048563

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har DGPS noen fordeler eller er det mer funksjonelt i noen sammenhenger framfor Egnos i dag?

Tja. DGPS er jo langt enklere. Den sender ikke noe annet enn korreksjoner.

WAAS/EGNOS sender jo ut en masse annen informasjon og gir øyeblikkelig varsling om sats som ikke skal brukes.

DGPS er kun helt nøyaktig på målepunktet, mens WAAS/EGNOS interpolerer mellom referansestasjonene og gir en virtuell referansestasjon.

DGPS har alltid litt alder på referansene på grunn av den lave baudraten, mens WAAS/EGNOS er nesten realtime.

Og så er det det at DGPS er et oppegående system, mens EGNOS er fremdeles i testfase. WAAS er operativt.

Jeg har mulighet for å velge mellom DGPS, WAAS/EGNOS, Omnistar, RTK og eksterne referanser men lar den stå på DGPS.

Hva slags range? Shooting range, torpedo range, FORACS range...

En range er avstanden mellom satelitten og mottageren. Referansemottageren vet nøyaktig hva denne avstanden skal være, regner ut feilen og sender resultatet til meg hvor mottageren korrigerer for feilen på hver enkelt range.

En range er avstanden mellom satelitten og mottageren. Referansemottageren vet nøyaktig hva denne avstanden skal være, regner ut feilen og sender resultatet til meg hvor mottageren korrigerer for feilen på hver enkelt range.

OK, takk.

Da gjentar jeg spørsmålet mitt. Hva bruker man DGPS til i dag?.

Du får <10m nøyaktighet på en GPS mus.

DGPS hjelper ikke på Geometri feil.

DGPS hjelper ikke på demping og uheldig antenne plassering.

DGPS hjelper ikke på topografisk skjerming.

roaldbj har vist et godt eksempel på GPS feil som jeg ikke tror DGPS vil forhindre.

Siden jeg er litt bekymret over enkeltes tro på GPS, så forverres bekymringen hvis man bruker DGPS og tror at dette fjerner alle feil.

Hva bruker man DGPS til i dag?.

Som sagt, DGPS brukes til å korrigere rangene fra satelittene.

Du får <10m nøyaktighet på en GPS mus.

Jeg er innenfor 2 m. ute på sjøen når jeg kan legge masken lavere enn jeg kan på land.

DGPS hjelper ikke på Geometri feil.

Jo, det gjør den. Den fanger opp en outlier med en gang.

DGPS hjelper ikke på demping og uheldig antenne plassering.

Selvsagt. Det er det ikkeno annet som gjør heller.

DGPS hjelper ikke på topografisk skjerming.

Selvsagt. Det er det ikkeno annet som gjør heller.

• 2 uker senere...

Virker nesten som om du har et prosjekt i "vinnings hensikt".

DGPS (IALA beacons) er kun korrekt der beacoen er plassert. Dess lengre du beveger deg vekk fra den, jo dårligere blir korreksjonene fordi rangene ikke måles der du er. Det kan være en annen propagasjon enn på ditt sted.

Og systemet er treigt. Du får lett en "age" på signalene på 8-10 sekunder.

Jeg vil anslå at jeg med min mottaker ligger innenfor 2 m.

Systemet er innarbeidet og operativt.

EGNOSS bruker en matematisk modell for å interpolere mellom referansestasjonene. De nærmeste i vært område er Trondheim og Århus så vidt jeg husker. Og så er systemet lynraskt.

Jeg vil anslå at jeg med min mottager ligger på meteren.

Systemet er ikke operativt. Fremdeles i testfase.

Skal du bruke systemet på land så finnes det jo Omnistar. Gode GPS mottagere som Trimble, Topcon o.a. kan motta disse satelittsignalene. Da kryper du ned mot desimeteren. Koster ca $ 800.- i året.

Trimble har systemer hvor du kan kjøre to mottagere mot hverandre med link. En plassert på et punkt du kjenner eksakt posisjon på, og en mobil. Da snakker vi cm.

Men mye avhenger av hvor god mottageren er.

Takker for svar Mulligan.

Sist jeg så etter hos ESA så det ut til at referansestasjonen lå på Hønefoss, men det kan jo naturligvis også være postadressen til Statens Kartverk.

Vinning og vinning, det er den samme roboten som trenger GPS nå som jeg spurte om for noen år tilbake. Mottakerne som tar DGPS beacon er jo jevnt over dyrere enn de som korreksjoner via satelitt. Så da blir det vel det da.

Det beste er kanskje å ha muligheten til begge deler. Ser det ligger en Trimble Ag 132 på eBay som frister.

Er det et problem at signalene fra EGNOS ikke er til å stole på eller ikke tilstede i det hele tatt?

Geir

lå på Hønefoss

ligger en Trimble Ag 132 på eBay som frister.

Jeg tror de styrer hele greia fra Statens Kartverk på Hønefoss.

Får du en AG 132 til en rimelig pris så er det noe av det beste som er å få av GPS mottagere. Den brukes i en bråte profesjonelle applikasjoner som survey, maskiner o.l. Du får autopilot til den for å styre traktorer, skurtreskere o.a.

Den har alt. DGPS, EGNOS, Omnistar og mulighet for RTK.

For deg som driver med en smule robotics/automasjon kan det være av interesse at den også har Canbus.

Kostet € 1600.- ny.

Jeg vet ikke helt det med EGNOS. Noen ganger er posisjonen min støere når jeg slår den av.

Er det et problem at signalene fra EGNOS ikke er til å stole på eller ikke tilstede i det hele tatt?

Jeg har de siste 3 årene konsekvent underkjent "0-signalet" fra Egnos (dvs kjørt med Egnos-korreksjon) på min plotter og har gode erfaringer med dette.

Jeg har enda ikke opplevd at korrigering ikke har vært tilstede eller andre avvik som har påvirket nøyaktigheten.

Videre har nøyaktigheten vært stabilt mye bedre enn uten korreksjon.

Jeg har f. eks. målt over tid på egen bryggeplass med nabobåsen som avviksreferanse (ca. 2 - 2,5 meter) uten å oppleve å tangere dette.

Esa oppgir at Egnos i normal drift skal gi et avvik på maks 3 meter, noe som er innenfor mine erfaringer.

På hjemmesidene til Esa er det angitt flere steder at signalene nå gjerne kan brukes i ikke-kommersiell drift,

men advarer mot bruk i luftfart og andre sammenhenger som krever garantert nøyaktighet og stabilitet.

Det tas forbehold om stabilitet, dvs. at signalet kan svinge eller slås av pga testmodus, men uten at jeg har erfart at dette har skjedd.

Til fritidsbåtbruk ser jeg derfor ikke noen grunn til å ikke bruke Egnos nå i 2009.

Nøyaktigheten er merkbart bedre og er mer stabil enn ukorrigert gps-signal, som man lett kan måle med SAWatch, Visualgps, o.l.

Den eneste risiko som antagelig kan skje ved avvik, er at du faller tilbake på normalt ukorrigert signal,

noe som 99% av gps-brukerne uansett benytter.

Nå har ikke jeg måleutstyr for å teste nøyaktighet på samme nivå som Mulligan, men jeg har brukt noe tid på dette,

samt brukt de "amatør-metoder" som ligger i å parallellkjøre pc-systemer med SAWatch, VisualGPS, osv.

Ut fra dette er erfaringene mine entydig gode.

egnos.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...