Jump to content

VisualGPS, tester og kommentarer


roaldbj

Recommended Posts

Har du Google Earth Plus, Pro eller EC Roald? Et raskt søk ga meg nemlig denne opplysningen:

Hvis du har en GPS-enhet (Global Position System), kan du koble den til datamaskinen og importere mellomstasjons- og sporingsdata til Google Earth. Legg merke til at disse funksjonene er tilgjengelige for brukere av Google Earth Plus, Google Earth Pro og Google Earth EC, men ikke gratisversjonen (se Google Earth-produkter).

Google Earth Plus er dessuten ikke lenger tilgjengelig.

 

Mer om dette her: http://earth.google.com/userguide/v4/ug_gps.html

Og ennå mer: En av hovedårsakene til at mange velger Google Earth Plus, er funksjonen for GPS-sporing. Vi forstår at noen brukere kan bli skuffet over at denne funksjonen ikke er tatt med. Vi arbeider med å ta med denne funksjonen i en gratisversjon ganske snart

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

q = GPS Quality indicator (0=No fix, 1=Non-differential GPS fix, 2=Differential GPS fix, 6=Estimated fix)

Jeg har vert borti at gpsen sendte ut tallet 3 her, dette var en militær gps med p-kode, altså en gps som var i stand til å dekode feilen som amerikanerene la på. Den gang nektet vår kjære DP å akseptere gps signalet og gps installatørene/leverandøren mente selvsagt at det var feil på DPen, feil var det nok ikke for DPen visste utmerket godt at ingen gps skulle sende ut tallet 3 :lol: Tidene forandrer seg og det gjør også tydeligvis nmea telegrammene.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nettopp oppdatert Garmin Google Earth til v.5 fra v4. . ., og da får jeg opp posisjonen der GPS'n min nå rusler og går, hjemme altså! Men jeg får ikke opp noen "knappenål" for eksakt posisjon. Huset mitt kommer bare midt i bildet. Og jeg får ikke selv velge zoomområde.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og nå får jeg posisjonen markert også!

 

google_gps.jpg

 

Men nå får jeg finne meg litt kveldsmat og benke meg fremfor TV'n kl. 2130. Da er det Rambo på NRK3!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Hei.

 

Jeg har også testet en slik "muse-GPS" (fra Elfa) litt med VisualGPS. Men jeg lurer litt på om dataene er korrigert vha. EGNOS. I stolpediagrammet ser jeg kun vanlige GPS-satellitter med prn. 1 - 32. GPS'n skal være enablet for EGNOS.

Lars H.

'Bumper' denne, kan ikke se at Lars H. har fått noe svar på om EGNOS er i bruk her?

 

Dette er jo en avgjørende forutsetning for å kunne stole på at mottatt signal er korrekt.

 

Kan du roaldbj bekrefte om EGNOS er i bruk under testen din?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...