Jump to content

Mobitronic ladere - igjen

bliss X

Recommended Posts

Viser til tidligere diskusjon her, der Lotus hevdet at mobitronic ladere ikke hadde mulighet for loddrett montering og at sikringen befinner seg på innsiden av boksen.

Tok en kikk på laderen min i helgen og kan konstatere følgende:

1. Det er fire hull for å skru fast laderen loddrett (et i hvert hjørne).

2. Sikringen er montert utvendig.

Den modellen Lotus har sett er ikke representativ for alle mobitronics ladere.

Fant et bilder av ladere her

http://www.mhtronic.no/baat/produkter/elut.../mobitronic.htm og jeg har den som heter 925-012-D

Ser ut som det kun er den største laderen som er belemrtet med dette monteringsproblemet.

Jeg har også en mobitronic. Denne henger i taket i motorrommet med skruer gjennom orginale fester.

Hvordan det er med sikkringen vet jeg ikke. Moralen er vel helst å unngå at den må skiftes stadig vekk.

Veldig fornøyd med mobitronicen.

Jeg snakket både om ladere og invertere. Noen invertere har skruefester, andre ikke. Noen har utvendig sikring, andre innvendig.

Her er en lader som ikke har verken fester eller utvendig sikring.

Bilde

Fra venstre finnes følgende:

Spenningsvelger 14,4/14,8  Utgang temp.føler Lysdiode for status

Utg. startbatteri  Utgang forbruksbatteri  Felles jord.  

Her er en inverter i samme serie som den over, men som har fester, men ikke utvendig sikring.

Bilde

Noen har fester, noen har ikke fester. Har de ikke fester, har de ofte heller ikke ben.

Laderen på bildet er en fin sak med spenningsvelger for 14,4 og 14,8 samt egen utgang til startbatteriet. Men sikringen sitter altså inni. Det betyr en del skruetrekkerjobbing hvis man er så uheldig å polvende eller kortslutte utgangen. En god lader eller inverter kunne blitt enda bedre med lett adkomst til en sikring.

Hvis man ikke gjør tabber, spiller disse sikringsgreiene selvfølgelig ingen rolle. Og legger man opp et fast opplegg og kobler riktig første gang, er det riktig for fremtiden.

Forøvrig virker inverteren min utmerket, men jeg har ennå ikke klart å feste den på en vettug måte. Ikke kan det borres hull i kjølefinnen heller. Ender nok opp med patentbånd, selv om det ser før jævlig ut. Får legge noe i mellom slik at det ikke gnager stygge merker.

Nå er ikke dette en stor sak, men det hadde vært veldig enkelt å tilrettelegge for en sikring og noen fester.   :seeya:

Tipper dere som har monteringshull og utvendig sikring er fornøyde..........

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...