Jump to content

Nødstenging drivstoff


Likeråfiske

Recommended Posts

En 12v magnet ventil.

Glem det!! Skal en ha stengemuligheter i tilfelle brann så er det kun en kuleventil montert direkte på tanken (før eventuelle slanger) med wiretrekk opp til styreposisjon som gjelder! OK med normalt stengt og alt det der, men det er noe leamikk som skal virke uansett. Dette må i tilfelle gjøres så enkelt som mulig, og fine magnetventiler er bare enda en ting som kan gi deg trøbbel på andre måter og andre tidspunkt.

Det enkle er ofte det beste... og særlig på slikt som en kan kalle sikkerhets- eller nødutstyr!

 

Edit: Nå først fikk jeg fram bildene i innlegget over mitt, og akkurat slik er det jeg mener ja! Beste måten å gjøre det på!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post

Har manuelle stengekraner på både tur og retur på begge tanker og i tillegg bypass mellom stb og bb side med egen stengekran på tur og retur.

Dette gir fritt valg hvor en vil hente dieselen fra og hvor en vil levere returen.

 

Det hender jeg bruker muligheten på retursiden for å utjevne tanknivået. Dette er noen ganger nødvendig hvis varmeren har forsynt seg grovt.

 

Dette opplegget tror jeg er standard på svært mange av båtene til Fairline.

Link to post

Er ikke det blitt et CE krav? Kjenner til et kjøp som ble hevet i fjor på en 2006 mod pga ugyldig CE merking +++++. Denne ble CE sertifisert på nytt i fjor, og lagt ut for salg igjenn med

Automatisk brannsloking i maskinrom, Manuell stenging av dieseltilførsel til maskin montert over dekk , som nytt. Kan vanskelig tenke meg at dette er gjort uten krav?

Link to post
Er ikke det blitt et CE krav? Kjenner til et kjøp som ble hevet i fjor på en 2006 mod pga ugyldig CE merking +++++. Denne ble CE sertifisert på nytt i fjor, og lagt ut for salg igjenn med

Automatisk brannsloking i maskinrom, Manuell stenging av dieseltilførsel til maskin montert over dekk , som nytt. Kan vanskelig tenke meg at dette er gjort uten krav?

 

Jeg kan ikke finne noe krav til manuell stenging av dieseltilførsel til maskin i forskriften:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...41220-1820.html

Quicksilver

Link to post

Hensikten med en normalt lukket magnetventil er jo faktisk å måtte tilføre spenning for å få den open.

Følger argumantasjonen med "ekstra leamikk som kan gå galt",

samtidig er det jo greitt at noen tenker litt "på skrå",

det kan jo hende at det dukker opp en god ide en gang i blandt.

(en slik innretning kan jo kanskje alledere være i bruk andre steder på motoren?)

:-)

Redigert av BjA (see edit history)
Link to post

Er ikke hovedhensikten med fjern-stenging av ventil på/nær ved tanken å kunne stoppe drivstofftilførsel ved brann?

 

Med magnetventil av normalt åpen type vil det ikke være mulig å stenge denne ved feil på 12V anlegg (bortfall av spenning til den kretsen som styrer ventilen). Om ventilen kan stenges og det oppstår bortfall av 12V vil den åpne igjen. Er dette akseptabelt i en brann-situasjon?

 

Med magnetventil av normalt lukket type kreves det tilførsel av 12V for at den skal være åpen. Ved bortfall av 12V vill ventilen lukke, d.v.s. at motor mister drivstofftilførsel. Er dette akseptabelt?

 

Tenker mann sikkerhet og brann er manuelt betjente ventiler å foretrekke. Enten ved lett adkaomst til ventilene eller via wire-trekk. Om det er for å stoppe en drivstofflekkasje med 12V anlegg intakt vil magnetventiler være et alternativ.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Har i min tidligere epoke på skipsbyggeri, sett og montert utallige "hurtiglukker for dagtank" osv. Disse vil du alltid finne utvendig på styrehus e.l.

Til dags dato har jeg aldrig sett noen prøve med rallamikk ala magnetventil e.l. Selve poenget er jo at dette skal fungere når strøm og andre styringsystemer blir satt ut ombord, fks. i forb. med brann. Poenget er at du skal bestemme når drivstoff skal kuttes, ikke et tilfeldig strømbrudd !

Svennings montasje virker for meg meget elegant og enkel. På yrkesbåter ligger disse håndtakene i kasser av typen "brake glas", og er beregnet til bruk i en nødsituasjon. :nono:

Link to post

Hvis man skal bruke automatventiler (Feks en magnetventil) i slike installasjoner er det meningen at disse ventilene skal være såkalt "fail safe". Det vil si at i dette tilfellet skal dem lukke hvis de mister spenningen eller hvis de er koblet mot et automatisk brannslukke system. Det som og må være i tillegg er en manuell bypass ventil som normalt skal være stengt. Denne skal kun brukes hvis det oppstår feil på utstyret slik at man kan komme seg i havn, og reparere feilen i trygge omgivelser.

Dette er dyre, kompliserte og plasskrevende installasjoner da du må ha hurtig tilgang til dieseltanken for å operere manuell ventil i tilfelle det blir feil på utstyret.

Fordelen med automatiske ventiler er at dem er stengt hver gang motoren ikke går og de kan kobles mot den automatiske utløsingen av brannslokking og dermed stenge ventilene automatisk.

 

I min båt er det samme løsning som i Svenning sin, og det er absolutt det enkleste og beste. Det som er viktig her er å operere ventilene innimellom for å sjekke at ventil og wire ikke har rustet fast eller lignende.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...